6+1 luxushajó-költségcsapda

559a897cc79fcdd4a228ee806de69ecf

Egy luxus tengeri hajóút mindig tökéletes kikapcsolódást ígér. Ám vigyázat! Vannak még rejtett költségcsapdák, amelyek esetleg elronthatják a jó hangulatunkat nyaralás közben. Megmutatjuk, hogyan lehet elkerülni a bosszankodást és a nem kívánt meglepetéseket.

AquaDunk

A hajókázás egyre népszerűbb, de nem árt ha tudjuk, milyen esetleges pluszköltségek jöhetnek még hozzá! Sok hajóút már amúgy is drága, éppen ezért senki sem szereti a kellemetlen meglepetéseket. Ennek ellenére sok utassal mindig, újból és újból megtörténik. A Finanztest folyóirat felsorol néhány költségcsapdát, hogy mire figyeljünk oda a leginkább.

  1. SAJÁT SZERVEZÉSŰ ODAUTAZÁS

Aki önmaga kívánja megszervezi a hajóhoz történő odautazást repülővel vagy vonattal, ám tegye, mert ily módon gyakran pénzt takaríthat meg a hajótársaság által felkínált teljes csomaghoz képest. Mindenesetre érdemes megfontolni, ugyanis ha a privát odautazás során komolyabb késés történik, túl nagy a rizikó, hogy közben szépen kifut a hajónk – nélkülünk.

Passengers queue at Sydney's Circular Quay to board the Carnival Spirit for a Pacific cruise, on Thursday.

Ilyenkor aztán egyetlen fillér kártalanítás sem jár az utasnak azon az alapon, hogy nem tudott részt venni a hajóúton. Ekkor bizony nemcsak a hajónk úszott el, hanem a pénzünk is vele együtt.

  1. BORRAVALÓ

Mindenekelőtt a hajóstársaságoknál gyakori, hogy a borravalót már csak a hajón kasszírozzák be direktben. Márpedig ez több mint 10 euró naponta és személyenként. Németországban pl. már az legelején a teljes, komplett árat kötelező megadni az utasnak, borravalóval, mindennel együtt, függetlenül attól, hogy hol a hajós társaság székhelye.

royal-advantage-service-room

Éppen ezért jobb ezt már az elején tisztázni, és a kisbetűs sorokat is elolvasni a szerződésben. Titkos jó tanács: több hajóstársaságnál az utazás elején le lehet tiltani a borravalót, de azért ehhez állni kell az ügyfélszolgálati munkatárs megvető tekintetét is.

  1. TELEFONKÖLTSÉG

Aki a megszokott módon akarja használni a hajón a mobiltelefonját, a gatyáját ráfizetheti, mert percenként 6,50 euróba is kerülhet a beszélgetés. Csacsogunk egy kicsit az otthoniakkal, bőségesen ecseteljük a csodás panoráma szépségeit, máris eltelik 20 perc, és simán megszabadítottak több mint 120 eurótól! És akkor még nem beszéltünk a digitális adatátvitelről, amikor – ha nem a facebookot vagy más közösségi oldat használunk – a fotókat is küldözgetjük haza a mobilról.

cruise-phone-usage-2

Legokosabb, ha már az elején kikapcsoljuk az “automatikus hálózatkeresés” és a “mobil adatátvitel” opciókat, és csak a kikötőbe érve használjuk a mobilt, meggyőződve, hogy nem a hajónk – általában USA felségjelzésű és árazású – szolgáltatója jelentkezik be.

  1. FIZETÉS HITELKÁRTYÁVAL

A Finanztest szaklap szerint néhány hajózási társaság  – székhelye szerint – az EU-térségen kívül számolja el a költségeket. Hitelkártyával történő fizetésnél általában simán felszámítanak 2 %-ot, de vannak társaságok, akik 3 %-os díjfelszámítással dolgoznak, ha a vendég pl. nem a hajón hivatalosan használt pénznemben – mondjuk dollárban – fizet kártyával.

North Star, Quantum of the Seas

Tippünk: már jó előre tájékozódjunk a hitelkártyás cégnél a pontos díjszabásról.

  1. POGGYÁSZBIZTOSÍTÁS

Az útipoggyász-biztosítások meglehetősen drágák és a szaklap szerint ritkán fizetik ki a kár teljes összegét. Mindenesetre illik tudni, hogy a hajóút során a hajózási társaság NEM vállal felelősséget azért, ha valakinek a kabinjából ellopnak valamit. Éppen ezért érdemes a saját háztartási ingóságokra kötött biztosításunkat, és az ahhoz kötött kiegészítő biztosításokat felülvizsgálni, mert ha szerencsénk van, akkor ők esetleg fedezni tudják az esetleges kárt. Ha nem, akkor talán mégis érdemes megkötni az útipoggyász-biztosítást.

  1. SZÁRAZFÖLDI KIRÁNDULÁSOK

Természetesen minden hajóút-szervező azt akarja, hogy a vendégek lehetőleg náluk, a hajón rendeljék meg a szárazföldi kirándulásokat, a szervező saját ügynökségénél. Ezek ugyanis garantálják, hogy az utasok mindenképpen a továbbindulás előtt, pontosan, időben térjenek vissza a hajóra.

barefoot-catamaran-sail-and-snorkel-with-lunch-mahogany-bay-isla-roatan-4

Ezzel együtt gyakran olcsóbb, ha valaki saját szakállára szervezi ezt meg, és ő maga foglalja egy webportálon. A különböző városokban a helyi ügynökségek is jól ismerik a hajók kikötési és tovább indulási menetrendjét, és ehhez igazítják a saját programkínálatukat. De vigyázat, a hajóstársaság csak a saját útjaira befizetőket várja meg egy esetleges késénél, a többiek repülhetnek a következő kikötőbe.

BÓNUSZ JÓ TANÁCSOK

A Finanztest szaklap tanácsa szerint, ha például a hajós társaság az ígért balkonos kabin helyett csak egy belső kabint tud adni, akkor az utasnak jogában áll az utat lemondani, és kártérítést követelhet “a nyaralás örömeinek elrontása” címén. Igaz, ha van még hely, a hajóstársaságok ilyen esetekben, ugyanazért az árért egy magasabb árfekvésű kabint szoktak felajánlani.

.

Ha megváltozik a hajóút útvonala a beígérthez képest, emiatt is jogosult az utas bizonyos mértékű árkedvezményre. Kivéve persze a vis maiort, amikor mondjuk vihar miatt csak egy másik kikötőbe tudnak csak befutni  Viszont a magas hullámok okozta károk, kellemetlenségek miatt nem felelős a hajós társaság és nem is számíthatunk kártérítésre.

K. Strompf

Legyél az első hozzászóló "6+1 luxushajó-költségcsapda" című cikkhez

Szólj hozzá

Your email address will not be published.


*