A történelem és a tenger találkozása

Az Antályai-öböl Törökország legkedvezőbb természeti adottságokkal rendelkező tájegysége. A Toros-hegység csodálatos íveinek köszönhetően mindig garantált a kellemes mediterrán klíma, s a kristályosan áttetsző tengert még a helyiek is „Akdeniznek”, fehér tengernek becézik. Nem véletlen, hogy a Csipkerózsika-álom véget ért: a térségben ma már az egyszerűbb, de mindent igényt kielégítő háromcsillagos hoteltől az ultra all inclusive ellátást biztosító luxushotelig mindenféle szállást megtalálhatnak az utazók. Szinte minden szálloda saját tengerparttal rendelkezik, és a szolgáltatások, valamint a sportolási lehetőségek széles kínálatával várja az utazót.

A térségben emellett számtalan olyan csodálatos, kilométeres hosszúságú homokos strandot találhatunk, amelyek partja lassan araszol alá a kristálytiszta tengervízbe (közülük a legismertebb Side és Alanya), miközben sziklás és köves partszakaszok is várják az inkább a látványban gyönyörködő turistát.

Az este beköszöntével sem csendesül el a vidék: amíg a hotelekben az éttermek, apró üzletsorok, saját programok űzik el az unalmat, Antálya, Side s főleg Alanya megszámlálhatatlan szórakozóhelyei a zajosabb esti életre vágyók igényeinek is megfelelnek. És akkor még a nagy bazárok, üzletek világát nem is említettük, ahol szinte mindent megkaphat az európai árak töredékéért a vásárló újkori vándor. Mindehhez társul a híres török vendégszeretet, amelyből nekünk, magyaroknak igencsak kijut, hiszen arrafelé a törökök legnyugatabbra szakadt törzsének tartanak minket.

Ha pedig már unjuk a napfürdőzést és a szálloda kényeztetését, induljunk felfedezőútra, amihez jó alapot teremt, hogy a térség évezredeken keresztül a történelem nagy eseményeinek helyszínéül szolgált – így aztán érthető, hogy szinte minden jelentős kultúra gazdagította valamivel. Ritka élményt ígér, hogy a csodálatos tengerpartok tőszomszédságában évszázados kultúrák végeláthatatlan sorával találkozunk.

Kezdjük a megismerést Antályával, a terület fővárosával, amelyet II. Attalos pergamoni király alapított az i. e. II. században. Legöregebb építménye a 130-ban emelt, monumentális, háromívű, faragott márvánnyal díszített Hadrianus-kapu, amely a városfal vonulatában foglal helyet. Ezen áthaladva valódi időutazásba kezdhetünk: az óváros zegzugos utcácskáin lefelé haladva a kikötő felé évszázadokat zuhanunk vissza a modern tengerparti szállodák világából. Utunk során megtekinthetjük a város jelképének számító, szeldzsuk törökök által a XIII. században épített Yivli-minarettet, amelynek vörös téglából épült, bordázott falán még az eredeti csempeborítás díszeleg. Felette található a főtér, Musztafa Kemál szobrával – ahonnan lélegzetelállító panoráma tárul elénk az óváros cseréptetős házaira, a kikötőre és a végtelen tengerre! Innen már csak egy utunk lehet, a barátságos kikötő hangulatos éttermeiben kipihenni sétánkat.

No és mi újság a Mikulással? Igen! Nem tévedés! Antályától délnyugatra terül el Demre városa, ahol a legenda igazi alakja, Szent Miklós volt a püspök. Tiszteletünket tehetjük ma már üres szarkofágjánál, a róla elnevezett bazilika romjainál, amely ortodox zarándokhelynek számít.

A vidék a Líkiai Királyság területe volt. A mai Demre határában találjuk meg Myra antik romvárosát, amit az i. e. IV. században alapítottak, s amely még romjaiban is rendkívül impozáns látványt nyújt. Külön jelentőséggel bírnak a híres sziklába vájt faragott sírok, melybe egykoron a gazdagok temetkeztek.

Szintén a királysághoz tartozott Kekova szigete, amely egy földrengés során a tengerbe süllyedt, a rajta levő várossal együtt. Semmihez sem hasonlítható élményben lehet részünk, ha egy hajókirándulást teszünk az egykori város felett, csónakunkból kinézve, nyomon követve az utcák és épületek romjait, ahogy élik konzerválódott világukat a tenger mélyén. Utunkat kisebb-nagyobb mértékig kilátszódó szarkofágok, hajdanán magasabban fekvő épületek látványa teszi élményekben gazdaggá.

A szállodákhoz közelebbi csodák közül mi is lehetne az első, ha nem Aszpendosz, ahol a régészek szerint a világ legjobb állapotban megmaradt színházát találjuk. A II. századi, 15 000 férőhelyes teátrumot – amelynek architektúrája és akusztikája egyaránt lenyűgöző – ma is használják. A fantasztikus építmény a mögötte emelkedő domb oldalára épült, ami egyben a nézőtér természetes lejtését is megteremtette. Életre szóló élményben lesz részünk, ha meghallgatunk falai között egy operát!

A következő állomás Perge, amely Nagy Sándor koráig virágzó város volt: méreteire jellemző, hogy teljes feltárásával még a mai napig sem végeztek! Az i. e. III. századból származó kéttornyos városkapun át jutunk az óriási városba, végigsétálhatunk egy hosszú, oszlopos úton, ahol egykor az üzletek sorakoztak, és mozaikok fedték az utat. A hatalmas agorával – piactérrel – szemben termálfürdőt és tornacsarnokot találunk, és rácsodálkozhatunk arra, hogy romjaiban még a többi épület is pompás látványt nyújt. A városfalakon kívül találunk egy 25 000 férőhelyes stadiont és egy hozzá kapcsolódó, épségben megmaradt, 15 000 férőhelyes színházat is.

Igazi csemegének számít Termesszosz 1050 méter magasságban fekvő, ókori romvárosa, melyet még ma is csak egy keskeny, meredek ösvényen lehet megközelíteni, s amely Nagy Sándor hadainak is ellent tudott állni. A Hadrianus-kapun át jutunk erre az egyedülálló romterületre, ahol a színház, az odeon 10 méter magas falai, Artemisz temploma és a város védőistenének tekintett Zeusz temploma állnak.

Vétek lenne kihagyni Side városát, amely nem csupán homokos strandjairól híres, hanem romvárosáról is, köztük a római agorával, fürdőkkel, az elmaradhatatlan színházzal, kapuval, oszlopsoros utcával. Kihagyhatatlan látványt jelent a hangulatos tengerparti sétány végén található Athéné és Apolló-templom, ahonnan lélegzetelállító naplementében lehet részünk, amit élményben csakis egy igazi török vacsora követhet valamelyik parti étteremben.

Ha pedig a természet szépségeire vágyunk, különleges látványban lehet részünk, ha az Antálya közelében levő hegyre feljutva, a panorámaétteremben helyet foglalva szemléljük a tájat. A finom török kávé és a jófajta báránysült élvezetét kevés dolog tehetné gazdagabbá, mint az, hogy az egész öböl a lábunk előtt terül el, és a Toros hegyvonulatai is pazar látványt biztosítanak.

A természeti kincsek után kutatva Antálya kikötőjéből mindenképpen érdemes egy hangulatos motorcsónak-kirándulást tennünk a Düden folyó alázúduló vízeséséhez, és Side közelében, a Manavgat hosszan elnyúló vízeséseit is érdemes megcsodálni.

Az igazi különlegesség, ahol a legtöbbet látott természetkedvelőnek is könnyen könnybe lábadhat a szeme a látványtól, a Kursunlu-vízesés több részből álló, lélegzetelállító látványa. Ez a természeti csoda annak a nemzeti parknak a területén található, ahol mesebeli sétákat tehetünk a patak kövekkel, kisebb vízesésekkel, tavakkal és hihetetlenül dús vegetációjú növényekkel tarkított folyása mentén, a köveken és a kis hidakon áthaladva. A bátrabbak pedig a vadvízi evezés formájában is gyönyörködhetnek a hegység vonulataiban, a sziklák között lezúduló folyó csodálatos látványában.
Ha pedig a turistákat csábító kalózhajóra szállunk, nem csupán új, elhagyatott öblöket fedezhetünk fel, nemcsak a tenger gyümölcseit kóstolhatjuk meg hamisítatlan török zenére táncoló s minket is oktató „kalózaink” jóvoltából, hanem a lágyan hullámzó víz felszínéről is rácsodálkozhatunk arra a csodálatos természeti összhangra, amelyet a Toros hegyvonulata koronáz meg.

S akkor még csupán a part közeli látványosságokat jártuk végig, szálláshelyünkről kényelmesen fél vagy maximum egy nap alatt megjárható távolságban! Szót sem ejtettünk olyan kétnapos kirándulásokkal elérhető látványosságokról, mint a híres „Gyapotvár”, Pamukkale természeti és építészeti csodáiról, vagy Kappadókia mesebeli tájairól.

Legyél az első hozzászóló "A történelem és a tenger találkozása" című cikkhez

Szólj hozzá

Your email address will not be published.