A VW ezzel beleállt a kis SUV csatába

Kívülről olyan hosszú mint egy Polo, de bent közelít a Golf értékeihez, ráadásul magán viseli a városi terepjárók előnyeit is. És még a megjelenése sem unalmas ennek a német kis-nagy autónak. VW T-Cross teszt.

Éppen egy év telt el azóta, hogy a Volkswagen bemutatta az új T-Cross-t, a márka első kiskategóriás SUV modelljét, s mára kiderült, a német gyár ezúttal sem nyúlt mellé. Túl azon, hogy a németes visszafogottságával együtt is vagány a kis crossover, valódi piaci rést tölt be, tényleg sokan lehetnek, akik számára a T-Cross lehet az ideális választás a VW egyre terebélyesebb modellpalettájáról. A T-Cross – a látszat ellenére – csak öt centiméterrel hosszabb, mint a Polo, így persze kisebb mint a Golf. Ugyanakkor magasabb és szélesebb építésű, mint a Polo, vagyis a kis méret bent egyáltalán nem érződik. Mindezt ráadásul tetézi, hogy a városi terepjárós felépítés miatti is nagyobbnak érződik – az pedig egészen biztos, hogy könnyű átlátni „fentről” a közlekedést, ami önmagában kényelmesebbé, stresszmentesebbé teszi az utazást.

S ha már a méretekről esett szó: arról, hogy a 4,11 méter hosszú autóban milyen okosan kitalált, talán a csomagtér árulkodik a legjobban. Ha öt felnőtt ül a kocsiban, akkor 385 literes a raktér. Ha viszont mondjuk csak gyerekek ülnek hátul, akkor a második üléssort 14 centiméterrel előrébb húzhatjuk, a kicsik így is elférnek, a csomagtér térfogata viszont 385-ről 455 literre nő. A részben, vagy teljesen lehajtható hátsó üléstámláknak köszönhetően pedig akár akár 1281 literes, lapos felületű raktér is kialakítható.

A T-Cross kapcsán talán csak az bizonytalaníthatja el az embert, hogy itthon kizárólag az 1.0 TSI háromhengeres, részecskeszűrővel ellátott benzinmotorral kapható – 95 és 115 lóerős teljesítménnyel. Ez pedig elsőre nem tűnik túl „combos” motorizációnak. Nálunk a gyengébbik verzió járt, és annyi biztos: az esetek túlnyomó többségében ennyi is elég lehet, de azért lehetnek olyan szituációk, amikor már kompromisszumot kell kötni.

Öt személlyel sok csomaggal vagy épp meredekebb tereppel is megbirkózik a motor, de ehhez alaposan meg kell dolgoztatni, ami hangban és fogyasztásban is érződik. Városban, a mindennapokban viszont az átlagautós talán meg sem mondja, hogy mindössze 999 köbcentis a motor, olyan lazán mozgatja a kisautót, amihez persze kell a jól hangolt, pontos kézi váltó is.

A T-Cross alapfelszereltségéhez számos olyan vezetői segédrendszer tartozik, amelyek ezelőtt csak nagyobb kategóriájú járművekben szerepeltek. Az alapfelszereltség része például a Front Assist környezetfelügyelő rendszer, a Pedestrian Monitoring gyalogosfelismerő rendszer, a városi vészfékfunkció, a Lane Assist sávtartó rendszer, a Hill Start Assist az emelkedőn elindulást segítő rendszer, a proaktív utasvédelmi rendszer és a holttérfigyelő is, amely a sávváltásoknál segít az integrált hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztetéssel (Rear Traffic Alert).

A jármű kívánságra éberségfigyelő rendszerrel, adaptív sebességszabályzóval és parkolóasszisztenssel is felszerelhető. Ahogy az ma egy városi kocsitól elvárható, a T-Cross a „connectivity” terültén sem vall szégyent: a központi kijelző volkswagenesen átgondolt, a fedélzeti funkciók működése és személyre szabhatósága intuitív, az okostelefonok induktív módon tölthetők és akár 4 USB csatlakozó is kérhető.

-sek m.-