Csúcson az óceánjáró-biznisz

Tovább hasítja a hullámokat a személyszállító óceánjáró – cruiser –, valamint a folyami hajó üzletág. A Cruise Lines International Association (CLIA) adatai szerint tavaly mintegy 22,1 millió utas választotta az óceánjárókon a vízi nyaralást. A gigantikus tengerjárók folyamatosan növekvő piaca Magyarországon is válságállónak bizonyult.

A személyszállító óceánjárókat és folyami hajókat üzemeltető 63 társaságot tömörítő Cruise Lines International Association (CLIA) adatai szerint a 2013-as 21,3 millióról 2014-ben 22,1 millióra nőtt az óceánjáróval utazók száma. A legtöbb vevőt ma is a cruiser-iparág őshazájának számító Észak-Amerika adja (55 százalék), de a többi piac is tovább növekszik. 2013-ban Európából 6,4 millió utas választotta ezt az utazási formát. Azt, hogy az iparágat nem érintette a válság, jól mutatja, hogy míg 2009-ben 17,8, 2015-ben az előrejelzések alapján már 23 millió utas száll vízre. A férőhelyek száma 2009–2013 között 18 százalékkal növekedett.

Az iparág 2013-ban 117 milliárd dollárnyi forgalom mellett 900 ezer munkahelyet teremtett. A szervezet felmérése szerint az utasok 62 százaléka visszatérő vendég.

Brutális befektetések

A (CLIA) tagjai a növekvő igények kielégítésére 2014–2015-ben 24 új óceánjárót, illetve folyami hajót bocsátottak, illetve bocsátanak vízre, ami 37 546 plusz férőhelyet teremt. A turizmus leginnovatívabb üzletágának erejét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a beruházásra fordított összeg nagyjából 8 milliárd dollárt tesz ki. Ebből 2015-ben 6 új óceánjárót adnak át, a többi folyami illetve speciális kivitelezésű hajó – például luxus jacht. 2016-ban 9 újabb óceánjáró és 4 folyami hajó száll vízre, 6,48 milliárd dolláros invesztícióval. A 2017-es tervek 6 új óceánjáróról, 2 új folyami hajóról és 5,13 milliárd dolláros befektetésről szólnak. 2016–2018 között így 33,192 új férőhely jön létre. Beszédes adat, hogy amíg a CLIA tagjainak flottáiban 2013-ban 393 különböző méretű hajó üzemelt, 2014-re már 17-el több, 410 szelte a hullámokat.

A hajóstársaságok 2013-ban, a legtöbb óceánjárót a Karib-térségben üzemeltették (37 százalék), ezt követte a Földközi-tenger (18,9 százalék), Észak-Európa (11,1 százalék) Ausztrália/Új Zéland (5,9 százalék), Alaszka (4,5 százalék), és Dél-Amerika (3,3 százalék). 2014-ben a Karib-térség 15, Észak-Európa 5,2, a rendkívüli mértékben növekvő piacnak számító Ázsia 31,6, Ausztrália 22 százalékos növekedést mutatott.

Az átlagos utas nős

A kiélezett verseny eredményeként az iparágban 80 százalék feletti az utaselégedettség. Az adatokból az átlagos – tekintve, hogy az utasok többsége amerikai, így nyilván az Egyesült Államokban élő – utas képe is kirajzolódik: 49 éves, nős teljes, munkaidőben foglalkoztatott, főiskolai végzettségű és évi 114 ezer dollár jövedelmű.

A magyar helyzet

A hazai utazókról nem állnak rendelkezésre statisztikák, és az utas számok is üzleti titkot képeznek. De a szakmabeliek megerősítik, hogy a hajós üzlet, az utazási piac azon kevés területe közé tartozik, ahol a válság éveiben is folyamatos volt a növekedés.
Kuti István a Princes Cruises-t és a Cunardot képviselő Discover the World magyarországi irodájának vezetője szerint náluk tavaly 60 százalékkal nőtt a kereslet, főleg a drágább, különlegesebb hajóutakat keresték az utasok. A pozitív tendenciát jelzi, hogy idén már az év elején elérték a 2014-es teljes forgalom 55 százalékát. A legkedveltebb desztinációk Dél-Amerika és Ázsia, de például Tahitin is több magyar utas fordult meg.

A világ legnagyobb hajóstársaságának számító Royal Caribbean Internationalt képviselő Tengerjáró Kft. ügyvezető igazgatója, Horacek Márta szerint a kiszámítható költségek és az all inclusive ellátás mellett az újabb és egyre attraktívabb óceánjáróknak is szerepük van az üzletág töretlen népszerűségében. A világ legnagyobb hajóit az Oasis of the Seas-t és ikartestvérét, az Allure of the Seas-t üzemeltető RCI tavaly adta át az első okoshajóként aposztrofált 935 millió dolláros Quantum of the Seas-t, amelynek ikertestvérét, a nyáron európában közlekedő Anthem of the Seas-t április végén bocsátják vízre, olyan újdonságokkal, mint a fedélzeti dodzsem, a robotkiszolgálással üzemelő bárpult és a kilátó-kapszula. A cégvezető szerint a hazai utasok többsége még csak most ismerkedik a hajózással, ezért sokan az olcsóságot keresik a minőség helyett. A céges megrendelések esetében is elmaradunk a fejlett piacoktól – Nyugat-Európában például céges konferenciákat is szerveznek a nagy hajókra. A magyar utasok elsősorban az ár, másodsorban az úti cél és harmadsorban a hajó szolgáltatásai alapján döntenek. Többségük egy hétre 200–400 ezer forintot szán az útra, előnyben részesítve az autóval vagy olcsó repülővel elérhető Európából induló utakat.

A gyermekeknek a szülőkkel egy kabinban ingyenes utazást biztosító Costa Cruises képviselete is folyamatos növekedést érzékel. Hozzátéve: a piaci részesedés növeléséért rendszeresen akciózó versenytársak miatt folyamatos az árverseny, és többen az akciózást is bevállalják. De érdemes megnézni, hogy mikor és hova szól az út, hiszen mondjuk a karibi világ a hurrikán időszakában nem a legszebb arcát mutatja. Persze a legjobb időszakokban is akadnak jó vételek. A meghirdetett ár mellett azonban mindig számolni kell a kikötői illetékkel és a kötelező borravalóval.

Mivel az óceánjárós utak tarifái nem hasonlíthatók össze úgy, mint a repülőjegy- vagy a hotelárak, a hajós utazások előtt mindenképpen érdemes mindent előre pontosítani – magyarázza Kocsis Erika a cruiser-utakra specializálódott Hajósutazó Kft. ügyvezetője. Szerinte az óceánjárók legújabb attrakciói, a szárazföldihez mérhető vízi csúszdaparkok, a legigényesebb – gyakran Broadway-darabokat bemutató – színházi előadások, a több korosztálynak szóló klubhelységek okán, a tengeri hajózás már nemcsak az amerikai nyugdíjasoké, ahogy az régen volt. Hanem többgenerációs nyaralás. Idehaza is idejétmúlt az a sztereotípia, hogy csak egy tehetős fővárosi kör választja a hajózást. Olyan nem pesti családokkal is találkozott már, akik a nyári charteres nyaralás helyett döntöttek az ár-érték arányban jobb, akciós hajós út mellett.

Érsek M. Zoltán

Legyél az első hozzászóló "Csúcson az óceánjáró-biznisz" című cikkhez

Szólj hozzá

Your email address will not be published.


*