Divatos, de nem divatautó

Opel Crossland X Ultimate 1.6 CDTI teszt.Opel Crossland X Ultimate 1.6 CDTI teszt.

Jó belehúzott az Opel a leggyorsabban növekvő piaci szegmensben, a városi crossover kategóriában, ahol az „X” jelzéssel ellátott új Mokka után a Crossland X-szel emelte a tétet. Nem alaptalanul. Opel Crossland X Ultimate 1.6 CDTI teszt.

Tavaly tavasszal mutatkozott be, és nyáron került a piacra Magyarországon az Opel városi új crossovere, a Meriva utód Crossland X. Ezzel a modellel az Opel teljesen átalakította a palettáját, mert az alsó közép kategória megfáradt Merivája helyébe egy trendi, terepjárós modell érkezett, ami 4 centivel még szélesebb is az új Mokka X-nél (ami viszont 7 centivel hosszabb és 5-tel magasabb). A legtöbben akkor azt kérdezték, miért ez a piaci kannibalizálás? A többség pedig arra jutott, hogy mivel a Mokka X még a korábbi tulajdonos, General Motors fejlesztése, a Crossland X viszont már az új tulajdonos Peugeot vezette PSA csoport génjeit hordozza, egyértelmű, hogy a jövő a Crosslanddé. Már csak azért is, mert a modell a Peugeot 2008-as EMP2 platformjára épül, és több alkatrészen is feltűnik a Peugeot, illetve a Citroen embléma.

Azt persze, hogy a két modell tekintetében mit hoz a jövő, nehéz megjósolni, miként az egész PSA – Opel frigy végkimenetele is a jövő zenéje. A két autó tesztje után az mindenesetre kiderült, hogy a látszat ellenére a két modell mégiscsak markánsan más. Mert amíg a Mokka X egy több generáción át finomított, divatos városi terepjáró, addig a Crossland X a funkcionalitásra koncentráló, a családokra is optimalizált SUV. Ezt elsősorban akkor tapasztalhatjuk meg, ha hosszabb útra készülődve a táskákat, bőröndöket próbáljuk elhelyezni a csomagtérben. Mert amíg a Mokka X csomagtartója 356 literes, a Crosssland X a duplapadlós csomagtartója érezhetően nagyobb, 410 literes, amit a hátsó üléssor előrehúzásával – a hátul ülőktől erős kompromisszumkészséget kérve –, 520 literesre növelhető. (A ledöntött hátsó ülésekkel pedig 1255 literesig bővíthető.) Ráadásul a Mokka esélyeit ezen a téren az is rontja, hogy a karosszéria felfelé keskenyedik, még inkább beszűkítve ezzel a bőröndök előtt a rakodó teret.

A Crossland X kifejlesztésénél, a mai divatáramlatokhoz is igazodóan, a célközönségnek számító hölgyvezetők igényeit is erőteljesen figyelembe vették. Ezt tükrözi például a különösen a divatautóknál ma már elvárt színkavalkád, amely nem merül ki a komoly színválasztékban, hanem az is része már, hogy eltérő színekben pompázhat az autó teste és teteje. Tesztautónk esetében például a fehér kocsihoz króm fekete tető társul, méghozzá a szintén mai trendnek számító lebegő tetővel. Amikor is a hátsó oszlop, már a tetővel azonos színre festve erősíti azt az optikai hatást, ami a tető optikai lebegését adja. A Crosssland X-nél mindezt úgy, hogy a fehér test és a fekete tető közé egy attraktív, króm elválasztó vonalat is társítottak.

A kategória új hősének szánt Crossland X méretei is egy családi autót igazolnak vissza: az 4212 mm hosszú, 1765 mm széles, 1605 magas, a tengelytáv pedig 2604 mm. Emellett a modell, teljes megjelenésében a divatos családi autó és a masszív városi terepjáró feeling között igyekszik egyensúlyozni, amire az áramvonalas orr mellett az ajtókon végigfutó domborulat is ráerősít.

A kocsi tágas, négy személy számára abszolút kényelmet adó belső tere egyszerű, de tetszetős, maximálisan célorientált és strapabíró, amit onnan tudunk megítélni, hogy tesztautónk kifejezetten egyben volt, pedig már több mint 18 ezer kilométert futott. Ez egy átlagvezetőnél két évnyi autózást jelent, miközben azért a teszt üzemmód okán ehhez még jó néhány hónapot hozzáadhatunk. A kellemes fogású bőrrel bevont kis, többfunkciós kormány mellett – az egyébként feláras -, a vezető előtt felnyíló Head Up Display kijelző is az optimális vezetési élményt szolgálja azzal, hogy a sebesség mellett például a navigációt is láthatjuk rajta. Ezzel kapcsolatban pedig csak egy dolog kérdéses: úgy ülünk-e vezetéskor, hogy tényleg kényelmesen figyelhetjük-e a felugró kijelző adatait, vagy ülésmagasságunkból eredően inkább zavaró a nem állítható apró kijelző.

A műszerfal bőrhatású borítása esztétikus, amihez a fémes hatású műanyag betétek is jól passzolnak. A funkcionalitás kapcsán külön jó pont, hogy a klíma nem az érintőképernyőről, hanem dedikált gombokkal vezérelhető. A műszerfal legfontosabb eleme természetesen a 8 colos, többfunkciós infotainment rendszer, ami az Opelnél megszokott módon jól kezelhető, és amely az Android Auto és az Apple CarPlay rendszereket is tudja. Ezzel pedig a plusz navigáció megvásárlását is megspórolhatjuk, ha a telefonunk olyan adatcsomaggal rendelkezik, amivel a navigációt gyakorlatilag ingyen tudjuk kivetíteni a kijelzőre. Ehhez jönnek a különféle kényelmi, illetve vezetést támogató és biztonsági rendszerek a kulcs nélküli nyitástól, indítástól kezdve a tolatóradaron át, a holttérfigyelőig, a ráfutásra és a vezető álmosságára figyelmeztető rendszerig és a vezeték nélküli töltőig, valamint a hét felső kategóriás hifiig.

Tesztautónk telitalálata kétségkívül a PSA jól bevált dízelmotorja, a 116 lóerős, 1.6 HDi, ami bivalyerővel mozgatja az 1,3 tonnás autót. Annak nincs sok jelentősége, hogy a motor a nevében hivatalosan CDTI, mikor valójában egy HDi . Annak viszont már sokkal több, hogy a csendes, mégis erős motorral még a városban is hat liter közlekedhetünk, az országúton pedig már az öt liter is lazán megcélozható.  Ráadásul a kocsi induló ára is mértéktartó: az 1,2-es 81 lóerős benzinest Enjoy alapfelszereltséggel, már 3.999.000-ért megkaphatjuk, míg a felsőkategóriás Ultimate 6.400.000-től indul. Csúcsfelszereltségű dízel tesztautónk ára pedig 6.870.000 forint.

érsek m. zoltán

Legyél az első hozzászóló "Divatos, de nem divatautó" című cikkhez

Szólj hozzá

Your email address will not be published.


*