Hotelkonkurens dizájnszállások

190 ország, több mint 34 000 városában felkínált szálláshely. Kevesebb, mint 40 eurótól induló szobaárak, amelyek a luxus felé közeledve, a legdrágább szállodaárakat is elérhetik. Több mint 60 millió vendég Az egyszerű, de nagyszerű ötlet 2008 augusztusában, San Francisco-ban öltött testet, amikor Joe Gebbia házában vendégül láttak két utazót, akik éppen szállás híján voltak. Ekkor fogant meg az alapkoncepció: egy olyan közösségi piactér megteremtése, ahol összegyűjtik azon lakás- és háztulajdonosok ajánlatait, akik kiadásra szánják ingatlanaikat és az interneten összehozzák velük azokat, akik olyan szállásra vágynak, amely amellett, hogy pénztárcájuknak megfelelő, korántsem személytelen és a helyi beilleszkedést, az adott város valódi életének megismerését is garantálja.

Az alapvetően rövidtávú lakáskiadással foglalkozó rendszerben sokan találták már meg a fészküket több hónapra is. Az ügyfelek, probléma esetén, az éjjel-nappal elérhető ügyfélszolgálathoz fordulhatnak, miközben a regisztrált felhasználók, a súgóközpontból azonnal megismerhetik a gyakori kérdésekre adott sztenderd válaszokat.

Mivel nem létezik két egyforma utazó, ahogy két egyforma házigazda sem, a felek már a foglalás előtt megismerhetik egymást. Ehhez a gondosan megszerkesztett profilok nyújtanak segítséget, privát üzeneteken keresztül pedig tisztázhatóak a felmerülő kérdések a két fél között. Sokat lendítenek a döntésben a szálláshelyekről, illetve a szállásadókról írt vélemények, amelyeket természetesen a vendégek töltenek fel. A részletes profilok mindkét oldal érdekét szolgálják, a rendszer így nyomon tud követni minden, a weblapon keresztül létrehozott tranzakciót. Az oldal kéri, ha valami zavaró dologgal szembesülnek, arról küldjenek értesítést.

A vendégek többféle pénznemben is fizethetnek a házigazdának, aki maga határozhatja meg a szálláshely árát. Az Airbnb a foglalás visszaigazolásának pillanatában leemeli a foglalási díjat, amihez a házigazda az érkezést követő napon jut hozzá. Számoljunk ezzel, hiszen ha nincs megfelelő fedezet a bankkártyánkon, nem tudjuk véglegesíteni a tranzakciót. Az online fizetéshez a következő kártyák valamelyikével kell rendelkezni: Visa, MasterCard, AMEX, Discover vagy JCB.

A rendszer sikerét mi sem bizonyítja jobban, minthogy 2015. május és szeptember között világszerte mintegy 17 millió rezervációt bonyolítottak le. Ezzel igencsak magukra haragították a szállodaipart, hiszen az adókötelezettség nélküli szállásadás egyre több ingatlantulajdonost buzdít arra, hogy belépjen a házigazdák csoportjába. Ráadásul ma már a hátizsákos, vállalkozó kedvű turisták mellett egyre több, az arctalannak tekintett szállodai sztenderdekre ráunó üzletember próbálja ki ezt, az alternatív szállást kínáló rendszert. Számokban ugyan még nehéz kimutatni a hotelek ebből eredő forgalomcsökkenését, de a negatív hatás már erősen érezhető az alternatív rendszer minőségi és adózási szempontból keményebb ellenőrzését nem minden alap nélkül szorgalmazó hotelek panaszaiból. Annál is inkább, mert a folyamatos növekedésnek köszönhetően az Airbnb értéke 2015-ben már elérte a 10 milliárd dollárt, amivel jelenleg az előkelő 6. helyen áll a globális szállodaipar palettáján. Köszönhetően annak, hogy az Airbnb, egy olyan új piaci szegmens létrehozásából generál profitot, ahol a lakáskiadó – aki szintén online jelentkezhet a rendszerbe -, és az ügyfél is jól jár.


Az utazóktól a lefoglalt szállásdíj 6-12 százalékát, míg a tulajdonosoktól a bevétel 3 százalékát kéri el a rendszer. Amelynek meghatározása szerint: ”a vendégek által fizetendő díj pontos, százalékos aránya a foglalás részösszegétől függ. Folyamatosan csökken a 12 százalékról a 6 százalék felé a foglalásért fizetendő összeg emelkedésével, így a vendégek pénzt takaríthatnak meg, ha hosszabb távra foglalnak. A foglalás pontos dátumainak és a vendégek számának a megadását követően a vendégek a hirdetés oldalán láthatják a hozzáadott vagy számított szolgáltatási díjat. A hatályos jogszabályoktól függően a szolgáltatási díjakat áfa is terhelheti, amely a 6–12 százalékos szolgáltatási díjon felül fizetendő összeg.”
A pozitív oldal, hogy miközben az utasok olcsó, igényes, egyedi karakterű szállásokhoz juthatnak, a piacképes ingatlanok tulajdonosainak életszínvonala is lényegesen javul a birtokukban lévő ingatlanok kiadásával. Nyernek a környékbeli kereskedők is, miközben akár életre szóló, a világot átszelő barátságok köttethetnek utas és házigazda között. Más kérdés, hogy a szállodák mellett is akad panasz szó: sokan azt róják fel, hogy az Airbnb-be lépő szállásadók miatt, alig marad a szabad piacon kiadó lakás és egyre drágul a lakásbérlet.

A legnépszerűbbek természetesen a közepes árfekvésű lakások, miközben a kínálat rendkívül széles. Az igazán nagy térre vágyók kastélyt vagy akár magánszigetet is foglalhatnak maguknak az Airbnb-n keresztül. A különlegességek iránt rajongók toronylakásban, óratoronyban, bakancs formájú házban, sőt üveggömbben, szélmalomban, sörfőzdében vagy iglu formájú kunyhóban is tölthetik az éjszakát.

Tippek:

– minél részletesebben töltjük ki profilunkat, annál könnyebbé tesszük a házigazda dolgát. Nem szabad elfelejtenünk, hogy végső soron a tulajdonos dönti el, kit fogad be otthonába, így egy aprólékos, fényképpel ellátott adatlap sokkal nagyobb bizalmat áraszt, mint egy szűkszavú, majdhogynem anonimitásba burkolózó felhasználó.

– a házigazdák minden esetben ismertetik a követendő szabályokat. Tartsuk be ezeket maradéktalanul, hiszen az Airbnb amennyire a vendégeket, úgy a tulajdonosokat is védi, a rend megszegése pedig következményeket vonhat maga után.

– ahogy az adott szállás szabályzatát, úgy az érkezési és távozási időpontot is ismertetik az utazókkal. Amennyiben ezt kevésbé találjuk megfelelőnek, egy üzenetben mindenképpen érdemes megkérdezni a tulajdonost, módjában áll-e előbb vagy később fogadni, vagy búcsúztatni bennünket.

– mielőtt lefoglalnánk a kívánt házat, lakást, szobát, mindenképp vegyük fel a kapcsolatot a házigazdával, hiszen nem lehetünk 100%-ig biztosak abban, hogy a kinézett hely még szabad az adott időpontban! Ha a foglalást már véglegesítettük, de kiderül, hogy nincs hely, az összeg zárolását csak 5-7 munkanapon belül oldják fel.

Az alapítók

Az Airbnb három társalapítója mára dollármilliomossá válva, az úgynevezett megosztásalapú gazdaság éllovasává fejlesztette a szállásalapú közösségi piacteret. Joe Gebbia grafikai tervezésből és ipari tervezésből szerzett diplomát. Az Airbnb az ő San Franciscó-i lakásából indult. Brian Chesky a Rhode Island School of Design (RISD) egyetemen ipari formatervezésből szerzett főiskolai diplomát, és itt ismerte meg Joe Gebbiát. Nathan Blecharczyk számítástechnikából diplomázott a Harvardon, és több mérnöki pozíciót is betöltött a Microsoft, az OPNET Technologies és a Batiq berkeiben, mielőtt az Airbnb egyik alapítója lett.

Miliosz Katalin

Legyél az első hozzászóló "Hotelkonkurens dizájnszállások" című cikkhez

Szólj hozzá

Your email address will not be published.


*