A KODO a Skyactiv és a Jinba Ittai diadala – Mazda CX-5 teszt

A KODO a Skyactiv és a Jinba Ittai diadala – Mazda CX-5 teszt

hirdetés

Miközben egyre inkább azt látni, hogy a különböző típusok az adott kategóriákban mind jobban hasonlítanak egymásra, és ha megjelenik egy újdonság a többiek már követik is, a Mazda azért még ma is más mint a többiek. Nem is egy dologban. Mazda CX-5 teszt.

Miután az autótervezés ma már egyre inkább ipar, mint iparművészet, ritka az, amikor érdemes megállni, hogy egy hűtőrács, egy lámpatest, vagy éppen az egész autó szépségében gyönyörködjünk. Szerencsére azért még ma is akadnak olyan gyártók, amelyek nemcsak jó, hanem szép autókat is akarnak gyártani. Közéjük tartozik a Mazda, amely a lassan már renitensnek számító – sokak által éppen a túldimenzionált turbók miatti ellenszenvük okán imádott – rendkívül megbízható szívómotorjai mellett, futurisztikus formanyelvével is a többiektől eltérő utakat jár. Amihez ráadásul a metálfényű bordó hihetetlen árnyalatait megalkotva, a versenytársaktól jól megkülönböztető, egyedi arculatot teremtett.

A KODO a Skyactiv és a Jinba Ittai diadala – Mazda CX-5 teszt

Ennek a különleges világnak képviselője a tesztünk tárgyául szolgáló SUV, a Mazda CX5, amelynek bemutatásánál a címben említett három kulcsfogalom – valamint a hozzá szervesen illeszkedő KARAKURI, TAKUMINURI és az i-ACTIVSENSE lényegét is elmondjuk. Miközben a főként az amerikai piacot megcélozva ennél nagyobb modelleket is gyárt a márka, nálunk a 4,55 méter hosszú, 1,84 széles, 1,68 magas CX-5 is bőven a nagyok közé tartozik – és bőven elég is. Mindenre.

A több, mint 500 literes csomagtér egy hosszabb, bőröndökben gazdag családi utazást is kényelmesen kiszolgál.

Az új CX-5 annak ellenére is a frissesség hordozója, hogy az új formanyelv 2012-es premierje után immáron második generációs modellként a korábbi külső főbb jellemvonásait megtartotta. Emellett kapott az apróbb elemekre kiterjedő – például a karosszériából kidomborodó lámpatesteket, valamint a teljes LED világítást is magába foglaló – fiatalító kezelést. A kúrának a hosszított motorháztető mellett a leglátványosabb jele egyértelműen a méretes hal szájat idéző első hűtőmaszk lett. Maradt azonban a már mások által is így-úgy követett, mégis egyedi megjelenés, ami a Mazda által kifejlesztett, a gepárdok dinamikus, mégis kecses mozgása által is inspirált „KODO – A mozgás lelke” formanyelvnek köszönhető. Meghatározó eleme pedig a karosszéria minden elemét végigjáró és meghatározó hullámzás, ami a Mazdákkal már szinte eggyé vált egyedi, Soul Red Crystal – vagyis lélek-piros – színnel az igazi. Amelynek különleges mélységét és ragyogását a Mazdához kötődő TAKUMINURI fényezési technológia teremti meg.

A KODO a Skyactiv és a Jinba Ittai diadala – Mazda CX-5 teszt

De a Mazda nemcsak ebben tekinthető különcnek. A kocsi prémium kategóriát idéző belsejének meghatározó elemei is mások, mint ami megszokott. Ezek közé tartozik például az: a hátsó ülések is fűthetők és nemcsak, hogy hátra is jutott USB csatlakozó, hanem az, ráadásul a gyors telefontöltést biztosító 2,1 amperes töltő. A japán gyár a közepes felszereltségi szinttől felfelé, a világon először vetette be a KARAKURI (magyarul: trükk, ügyes szerkezet) ülésrendszert, aminek lényege, hogy a 40:20:40 arányban osztottan dönthető ülésrendszer egyszerűen állítható az üléstámlák tetején lévő gombokkal, vagy a csomagtérben elhelyezkedő egyérintéses távműködtető karral. A középső ülésrészt pedig ötödik ülésként vagy beépített pohártartókat tartalmazó kartámaszként is használhatjuk, miközben a hosszú tárgyak szállításához vízszintes helyzetbe is hajthatjuk. Ahogy azt erre a videóra kattintva jobban meg is lehet nézni.

A KODO a Skyactiv és a Jinba Ittai diadala – Mazda CX-5 teszt

Az autó belső tere egyébként elegánsan, letisztultan kifinomult. Miközben a fűthető és szellőztethető ülések és az ajtó betétek mellett a leánykori nevén kardánbox oldala vajszínű bőr, a műszerfalat kézzel varrott finom fekete bőr fedi. A magas üléspozíció, az optimális méretű, többfunkciós, finom bőrborítású, fűthető kormánnyal és a szélvédőre vetített Head Up Display információkkal teremt komfortérzést. Ehhez jön az i-ACTIVSENSE biztonsági technológia által kínált paletta az adaptív tempomattól és az aktív sávtartó automatikától az ebben a kategóriában megszokott egyéb megoldásokig.

A KODO a Skyactiv és a Jinba Ittai diadala – Mazda CX-5 teszt

A műszerfal dizájnjába jól illeszkedik a japán gyártó MZD Connect rendszerével működő, 7 colos érintőképernyő, ami a klasszikus funkciók mellett arra is jó, hogy a mobilunkról MP3-fájlokat hallgassunk, vagy ha már unjuk a magyar adókat, a netről hallgassuk azt, amit szeretnénk, vagy használhatjuk az autó beépített DAB rádióját is. Ráadásul az infotainment rendszert a prémiumkategóriáknál megszokott módon a Mazda iDrive kerek vezérlőgombjával is irányítani tudjuk.

A KODO a Skyactiv és a Jinba Ittai diadala – Mazda CX-5 teszt

A vezetési élmény meghatározó eleme az a 194 lóerős, 2,5 literes szívó benzines motor, ami a jól hangolt automata, hatsebességes váltóval és az összkerékhajtással rendkívül élvezhető menetdinamikát, illetve manőverező képességet teremt. Mindezt úgy, hogy a példásan csendes utastérben, egy fárasztó nap végén is öröm az autózás. És itt jön be egy újabb Mazda fogalom a „Jimba Ittai” ami az autó és vezetője teljes összhangját jelenti: azt, ami a ló és lovasa között kialakul. Azzal a különbséggel, hogy a négylábún ülve nem élvezhetjük a Bose hifi 10 hangszórójának hangzását.

A KODO a Skyactiv és a Jinba Ittai diadala – Mazda CX-5 teszt

Mindezt úgy, hogy a benzinkúthoz érve sem kell sokkoló számokat számolnunk. Mert azzal, hogy a Mazda a klasszikus szívómotor mellett tette le a voksát, nem egy elavult technológiára szavazott. A Skyactiv technológia megalkotásával ugyanis a megbízhatóságra ügyelve fejlesztette tökélyre a teljesítmény fokozását. Így lehetséges az, hogy a kéttonnás, 100 km/h-ra 9 másodpercen belül gyorsuló kocsi 8,5 literes vegyes fogyasztással vígan cirkál, miközben az autópályán már csak rajtunk múlik, hány decivel kér kevesebbet.

Az új Mazda CX-5 belépője az 5 ajtós Emotion 6 sebességes manuális váltóval 7 350 000 Ft-os áron, míg tesztünk alanya, a csúcsfelszereltségű Revolution Top 11 milliótól érhető el, ami a Soul Red fényezéssel és a fehér bőr belsővel ugyan közel 300 ezerrel drágább, de lényegesen szebb is lesz.

érsek m.z.

Legyél az első hozzászóló "A KODO a Skyactiv és a Jinba Ittai diadala – Mazda CX-5 teszt" című cikkhez

Szólj hozzá

Your email address will not be published.


*