Noha néhány évvel ezelőtt még elképzelhetetlennek tűnt, mára karnyújtásnyira kerültünk attól, hogy állójeggyel repülhessünk. Egy olasz cég már meg is tervezte a speciális üléseket.
Első hallásra furcsának tűnhet az állva megtett repülőút gondolata, egy itáliai ülésgyártó cég, az Aviointeriors azonban egy új prototípus bemutatásával gondoskodott arról, hogy az elképzelés mihamarabb valósággá váljon. A tervek szerint a légitársaságok járatonként mintegy 20%-kal több utast tudnának szállítani a fejlesztésnek köszönhetően, ám ez az állójegyet váltók számára azzal járna, hogy csaknem tizenkét centiméterrel kevesebb hely marad a lábaiknak.
Az áprilisi Aircraft Interiors Expón leleplezett függőleges ülés, a Skyrider 2.0 úgy lett kialakítva, hogy az utas a biztonsági előírásoknak megfelelően tudja magát rögzíteni a rudakkal stabilizált szerkezethez, amelynek ülőfelülete leginkább egy lovas nyereghez hasonlít, háttámlája pedig nem hátradönthető, így a használója egyenes háttal és alig behajlított térdekkel helyezkedik el benne. A Skyrider 2.0 azonban nemcsak a kialakítása miatt lehet népszerű a légitársaságok körében, hanem a súlya miatt is, hiszen mindössze fele annyit nyom, mint egy átlagos ülés a turistaosztályon.
A különleges üléseket vélhetően a fapados légitársaságok használnák a jövőben, ám a Daily Mail információi szerint arról még nincs hír, hogy az első utasok mikor csatolhatják be magukat a Skyrider 2.0-ba, esetleg egy másik gyártó hasonlóan kialakított ülésébe. Az ugyanakkor biztos, hogy ez a megoldás – amennyiben a légügyi hatóságok engedélyezik – a repülőjegyek árára is hatással lesz, az állójegyes járatok ugyanis a nagyobb befogadóképesség miatt minden bizonnyal olcsóbbá válnának a kizárólag hagyományos ülésekkel közlekedő járatokkal szemben.
Az állójegyek értékesítését egyébként a Ryanair vetette fel még 2010-ben, amikor egy, a légitársaság által készített felmérésből kiderült, hogy 120 ezer megkérdezett emberből 50 ezer váltana állójegyet, ha az fele annyiba kerülne, mint az ülőjegy.
Boruzs Álmos
Legyél az első hozzászóló "Tényleg állójeggyel fogunk repülni?" című cikkhez