A világ első közlekedési alagútja – tengerjáró hajóknak

Norvégiában már javában tervezik a Stad Ship Tunnelt, azaz azt az 1,7 km hosszú, 26,5 m széles és 37 m belmagasságú közlekedési alagutat, amely kimondottan nagy hajók számára teszi lehetővé az átjutást. A beruházás 115 millió euróba fog kerülni.

A ma ismert és használt közúti közlekedési alagutak általában szűkre méretezettek, mert nem tesz jót a hegynek, ha belül túlságosan is kivájják. Autók és vonatok esetében ez nem is gond, mert van elég hely. Ám egészen más a helyzet, amikor egy hajóóriásnak kell helyet csinálni, hogy átküzdje magát az alagúton, mondjuk 1000 utassal a fedélzetén. Ekkor már bizony kicsit nagyvonalúbban kell ásogatni és hegyet fúrni.

kart-stad-skipstunnel-m-norgeskart

Az alagútnak hála, ezentúl nem kell majd a hajóknak a veszélyes ívet leírniuk a teljes félsziget körül

A norvég kormány idestova 10 éve tárgyalja az ügyet, hogy bevállalják a nagyberuházást vagy sem, míg végre a napokban megszületett a pozitív döntés. Az alagút Nyugat-Norvégiában a Stadlandet félsziget hegyeinek belsejében fog keresztülhaladni, és ezáltal a Moldefjordot a Vanylvsfjorddal összekötni.

maxresdefault2

Ha elkészül, ez lesz a világ leghosszabb hajóalagútja, de az óceánjárók számára mindenképp.

A beruházást az teszi szükségessé, hogy különösen ősszel és télen nagyon kemény, szeles időjárási viszonyok uralkodnak errefelé a nyílt vizeken (nem is beszélve az óriási kerülő útról, amelyet a hosszan benyúló félsziget megkerülése jelent a hajók számára). A különböző irányból érkező hullámok itt találkoznak, hatalmas erővel  csapódnak össze, ezért a terep igen nehezen hajózható. A szó szerint súlyos probléma a hajós teherforgalomban, de a menetrend szerinti személyhajózásnál is örökös gondokat okoz, valamint amire már nem egy példa volt: halálos hajóbalesetek is történtek. A II. világháború óta 33 ember veszítette életét ezen a környéken, 46 baleset során.

13581648_663920_fe8908a8f72dce484ccae9b59e783196_wm

Szokatlan látvány: a hajó, amelyből “már látni az alagút végét”

Az építési munkálatok 2018-ban veszik kezdetüket, és öt évig tartanak. Az alagút 12 méter mély lesz, így a teher- és postahajók is kényelmesen elférnek benne. Így pl. a Hurtigruten hajózási cég “Midnatsol” nevű 1000 személyes és 16.000 bruttó regisztertonnányi hajója is kényelmesen át tud majd haladni.

-k. strompf –

 

Legyél az első hozzászóló "A világ első közlekedési alagútja – tengerjáró hajóknak" című cikkhez

Szólj hozzá

Your email address will not be published.


*