Ahogy elérkezett a mind nagyobb autók kora és a klasszikus családi autó is sokaknak már egyre inkább a SUV-ot jelenti, a nagycsaládoknál, vagy a nagy életteret kedvelőknél a kisbuszok, vagy költőibben, a nagy SUV-ok is átvették a nagy kombik és a 7 személyes crossoverek helyét. Emellett persze egy jól sikerült kisbusz azért az üzleti életben tarol igazán. Jól tudja ezt a Ford is. Ford Tourneo Custom teszt.
Vannak ugye a kisautók, amire azt szoktuk mondani, hogy jó választás lehet akár kisgyerekes fiatal szülőknek is. Aztán ott vannak a kompaktok, amik a már a két nagyobb gyerekkel megáldott családok számára is megfelelőek lehetnek. Jönnek aztán a kombik, amelyek a kamaszok gigantikus mennyiségű cuccait is elnyelik. És végül ott vannak a nagyobb SUV-ok, amelyek akár héttagú családdal, a két heti komplett vakációs kelléktárral is elbírnak. De mi van akkor, ha még ez is kevés? Mert mondjuk jönne a nagylány barátja, a kamasz srác két haverja, meg aztán ott vannak még a cuccok, öt-hat szett sífelszerelés, szörfkollekció? Na, akkor jön szóba például a Transit-kategória!
A megnevezés nem túlzó – Magyarországon egészen biztosan nem. A Ford ugyanis – amely 2009 óta vezeti az eladott új gépjárművek hazai összesített listáját – tavaly magasan uralta ezt a szegmenst a Transit megannyi változatával. Itt érdemes megállni egy szóra, pontosabb egy kis múltidézésre. A Transit név 1965-ben bukkant fel először, s azóta lényegében a világ minden pontján ismertté vált, hiszen egyet jelent a relatív olcsó, strapabíró, kedvező fenntartási költségű furgonnal. A siker nyomán aztán a modell egyre több változatban jelent meg, és mind markánsabban különvált a teher- és a személyszállító vonal, ma pedig már közel tucatnyi Transit- illetve Transit-alapú verzió közül lehet választani. S ahogy a platós vagy épp a dobozos teherszállító hamar slágerré vált a piacon, úgy a személyszállítók is gyorsan kelendőek lettek.
A siker persze cseppet sem meglepő, és viszonylag könnyen megfejhető. A széria modelljei és így Az Utazó által tesztelt Ford Tourneo Custom a sofőrülésből egyáltalán nem érződik kisbusznak, teherautónak, sokkal inkább – bármilyen hihetetlen is – egyszerű személyautónak. Felkapaszkodunk a kormány mögé, elhelyezkedünk, kicsit szokjuk a „magasságot” aztán úgy érezzük, mintha mindig is ezt a kocsit vezettük volna. Sőt, még élvezzük is a benti nagy teret és azt, hogy fentről kiválóan átlátni a forgalmat.
Az otthonos érzésben nyilván szerepe van annak is, hogy a műszerfal legtöbb eleme „személyautós”, a Focusból vagy a Mondeóból lehet ismerős. De nemcsak a látvány, hanem az kényelmi és biztonsági berendezések sora is arra utal: a látszat ellenére a Tourneo Custom sokkal inkább személyautó, mint busz. Saját tapasztalatból azért azt is megtanultam, hogy persze mégiscsak kisbusz a kisbusz. Mert hiába kecses a teste, egy dologra azért érdemes nagyon figyelni: hiába a radar elől, hátul, oldalt, az oldalt alul kiálló két küszöböt nagyon könnyen meghúzhatjuk akkor, ha egy éles sarkokkal megépített parkolóházban nem koncentrálunk arra, hogy nem elég a karosszériát védeni, alul, a láthatatlan mélyben, mindkét oldalt ott van még a két nagy kiálló vasdarab.
Ugyanakkor kellemes meglepetés az is, hogy a kocsi méreteinek megszokása ezen kívül könnyen megy. Pedig majd 5,4 méter hosszú, úgy két méter széles és magas, bő kéttonnás autóról van szó. Ez azonban a volán mögül nem érződik, és néhány tíz kilométer múltán már a városi forgalom sem okozhat gondot. A komfortos érzet köszönhető annak is, hogy a kétliteres 125 kw-os, azaz 170 lóerős, 405 Nm nyomatékú dízelmotor még akkor is lendületesen lódítja meg a kocsit, ha mind a kilenc ülésen ülnek és még a raktér is tele van.
Persze, nem versenyautóról beszélünk, de ahhoz elég ez a teljesítmény, hogy könnyedén felvegyük a forgalom ritmusát – legyen szó városról, országútról vagy sztrádáról. Nyilván a legutóbbi terep, az autópálya az ideális. Megpakolva, tele cuccokkal és emberekkel is 8-9 literrel el lehet autózni a pályán. Hogy ez ma, a négy-öt literes fogyasztások korában egy kicsit soknak hangzik? Akkor számoljunk! Kilenc ember két autóban fér el, vagyis öt-hat literes fogyasztás mellett már drágábban utazik a csapat, s akkor még a pályamatricáról, egyéb fenntartási költségekről, amortizációról nem is szóltunk…
És ha már kiadásokról esett szó: a Tourneo Custom ára 7 millió körül indul, a határ pedig, ha nem is a csillagos ég, de jóval tízmillió forint feletti. Ennyiért viszont a nagycsaládosok tényleg egy olyan autót kapnak, amivel nem kell kompromisszumot kötni. De a modell éppúgy ideális lehet hoteleknek transferekhez, sportlkuboknak csapatszállítóknak is.
é-sek.
Legyél az első hozzászóló "Nagyon nagy családi autó – Ford Tourneo Custom teszt" című cikkhez