Oldott hangulatban zajlott 2013. december 3-án Budapesten a brüsszeli központú Japan Consulting Office (JCO) és a Sűdy és Társa Kft. rendezvénye Budapesten.
Olivier van Beneden, a JCO alapítója előadásában kiemelte: a japán alkalmazott úgy dolgozik, mint a magyar vállalkozó. Hajnaltól késő estig és akár hétvégén is felveszi a kliensnek a telefont. Továbbá, míg a vevő és a gyártó európai szemmel nézve partneri viszonyban van egymással, Japánban a vevő szinte „birtokolja” a gyártót. Ezeket fontos szem előtt tartani, ha sikeresen szeretnénk hosszú távon együttműködni japán partnereinkkel. Nagyon fontos – hangzott el –, hogy ha egy japán vevő a megvásárolt tízezer termékből nyolc darab hibásat elvisz a gyártónak, azzal nem megszégyeníteni akarja, hanem azt feltételezi, hogy a gyártó örül, ha tanulhat a hibából. Az ilyen és ehhez hasonló helyzetek kezeléséhez kapott általános jó tanács: ha ismered saját magadat, a kultúrádat, és ismered a japánokat, a japán szokásokat, akkor a jó üzleti légkör kialakításához a kulcs, hogy legyél önmagad.
A szemináriumon elsősorban a magyarországi japán érdekeltségű cégek munkatársai vettek részt, sokuk több éves, évtizedes üzleti tapasztalatokkal. Kérdéseik elsősorban a kommunikációs problémáik lehetséges megoldásaira irányultak, illetve a félreértések elkerülése érdekelte őket. Kíváncsiak voltak arra is, honnan lehet tudni, hogy tényleg egyetértenek-e a japánok velünk.
Az első ilyen szeminárium októberben zajlott, s a sikerre tekintettel bizonyos, hogy lesz folytatás. 2014-től a szervezők nemcsak a magyarokat ismertetik meg a japán szokásokkal, hanem az itt élő és dolgozó mintegy másfélezer japán számára is indítanak majd rólunk, magyarokról tréningeket. A következő tréner pedig Pápai-Vonderviszt Anna, a Sűdy és Társa Kft. tanácsadója lesz, aki egyben a Magyar–Japán Baráti Társaság főtitkára is.
Legyél az első hozzászóló "Ilyenek a japánok, ilyenek vagyunk mi" című cikkhez