A repülés kapcsán azokat a jótanácsokat szinte mindenki ismeri, hogy mélyvénás trombózis elkerülése érdekében a hosszabb repülés alatt nem szabad tartósan egy helyben ülni, mozogni is kell. Vagy hogy a légi úton a folyamatos szénsavmentes hidratálás áldásos hatással van a közérzetünkre, és hogy a kontaktlencsét viselők inkább szemüveget használjanak a repülés alatt. Most álljon itt néhány olyan jótanács, amit talán csak a nagy utazók ismernek.
A repülőgépeket gyakran éri villámcsapás
A villámoktól mindannyian félünk, különösen akkor, ha az egekben repülünk. A félelem jogos, annak ellenére, hogy ez a jelenség legfeljebb ijesztő fény- és hanghatással jár együtt, vagy a turbulenciák esetén átélt lökést eredményez.
Félni azonban még sincs okunk, mert a villámcsapás a modern repülőgépekben nem okozhat olyan mértékű károsodást, ami önmagában katasztrófához vezetne. A villámcsapás ugyanis a repülőgép valamelyik kiálló részén éri a repülőgépet, majd a törzs külső felületén végigfutva egy másik kiálló – leggyakrabban a farok – részen át távozik. Köszönhetően annak, hogy a mai repülőgépek külső borítása jól vezető fémből, leggyakrabban alumíniumból készül.
A turistaosztály ülései biztonságosabbak
A brit The Telegraph összeállítása szerint annak ellenére, hogy a first és a business class, mindig a repülőgép elején van, ahova az utasok gyorsabban és kényelmesebben tudnak beszállni, a gép hátsó felében található turistaosztály ülései egy esetleges balesetben biztonságosabbak. Különösen akkor, ha valaki a vészkijárat sorában, vagy annak közelében ül.
A kabin levegője megbetegíthet
A repülőgépeken olykor több száz utas is ülhet egymás mellett, akik között olyanok is lehetnek, akik például az influenzával küzdenek. Ez pedig azt jelenti, hogy a repülőgép légkondicionálója kiváló terep a kórokozóknak. Bár van, aki kellemetlennek érzi, de ezért is erősen ajánlott az ülés feletti ventilátor használata, amelynek többszörösen szűrt levegője nemcsak hogy így tisztább, de a légereje miatt még arra is esélyünk van, hogy a beteg útitársak kórokozóit messzebb fújja tőlünk. Azt, hogy például az influenzavírus nagy sebességgel képes terjedni a keringetés nélküli levegőben, jól mutatja, hogy a légitársaságok többségénél előírás, hogy a szellőztetőrendszer leállítását követő 30 percen belül az utasoknak el kell hagyniuk a repülőgép fedélzetét.
Az oxigénmaszkban körülbelül 12 percre elegendő oxigén van
Minden repülés megkezdésekor a stewardessek elmagyarázzák, hogy vészhelyzet esetén hogyan kell használnunk az oxigénmaszkot és a mentőmellényt. Miközben jó, ha az utasok fele figyeli a bemutatót, nagyon fontos, hogy mindenki tudja: a maszkot úgy kell felvenni, hogy ne csak a szájat, hanem az orrot is befedje. A rendelkezésre álló oxigén egyébként 12, maximum 15 percre elegendő. A gyakorlat szerint ennyi idő alatt a gép is biztonságba kerül.
Lehet, mentőmellényét nem találja az ülés alatt
George Hobica légiforgalmi szakértő és az airfarewatchdog. com alapítója a Huffington Postnak mondta: vannak olyan emberek, akik az ülőhelyük alatt vagy azok között elhelyezett mentőmellényeket szuvenírként használják. Bár ez bűncselekmény, és a légitársaságok is nap mint nap ellenőrzik a mentőmellények meglétét, mégis volt olyan eset, hogy az életmentő mellény hiányzott az ülés alól. Ezért – különösen tenger feletti repülés alkalmával – indulás előtt érdemes megnézni, hogy a mentőmellény valóban az ülésünk alatt van-e.
Ha minden hajtómű meghibásodik, akkor is biztonságban lehetünk
A hajtóművek teljes leállása ritka, de megtörténhet. Ennek leggyakoribb okozója az üzemanyaghiány, a vulkáni hamu vagy egy madárraj. A jó hír az, hogy a repülőgép ilyen esetekben is képes lehet a biztonságos leszállásra.
A titkos gomb, ami nagyobb ülőhelyet ad
Ez a „titkos” gomb a kartámasz alatt található, és azoknak ígérhet kicsivel nagyobb mozgásteret a repülés alatt, akik a folyosó melletti üléseken ülnek. Ők az utazási sebesség elérése után a karfát felfelé állítva nagyobb helyet nyerhetnek – igaz, a folyosón le-fel közlekedő utasok mozgásával is számolniuk kell. Talán ezért is ritka, ha valamelyik gépen ilyen megoldást látunk.
Miért lekerekítettek a repülőgép ablakai?
A kérdésre a fizika törvényei között találhatjuk meg a választ, aminek felismeréséhez három egymás utáni baleset vezetett el az 50-es évek közepén, amikor az újonnan bemutatott Comet típus négyzet alakú ablakai miatt három hónapon belül három tragikus baleset is történt.
A vizsgálatok ugyanis azt mutatták, hogy felszállás közben a külső és a repülőgép belső nyomása között egyre nagyobb a különbség, amit az egyenes vonalú tárgyak nehezebben tolerálnak, és mivel ilyenkor az ablak az egyik kritikus pont, a lekerekített forma a legjobb megoldás.
A gép ablakai apró lyukakkal rendelkeznek
Azok az apró lyukak, amelyek a repülőgépek ablakain vannak, a biztonságunkat szolgálják. Az ablak ugyanis három rétegből áll: a középső rétegen van az úgynevezett lélegzőlyuk. Mivel a repülők pilóta-és utaskabinja egyaránt túlnyomásos, ahol a legvastagabb, külső üveg viseli el a legnagyobb nyomást, a külső és a középső üveget úgy tervezték, hogy azok képesek legyenek tartani a külső és belső nyomás közti különbséget, amit az ülés melletti ablakok alján látható apró, a nyomáskiegyenlítést biztosító lyukak biztosítanak.
A pilótáknak tilos 10 000 láb magasság alatt beszélgetni
Az amerikai légügyi hatóság, az FAA (Federal Aviation Administration) után európai társszervezete, az EASA (European Union Aviation Safety Agency) is bevezette a „steril pilótafülke szabályt”. Lényege, hogy a biztonság érdekében a kritikus földi fázisokban, valamint a fel-vagy a leszállás, a kezdeti emelkedés és a végső megközelítés szakaszában, illetve a levegőben 10 ezer láb (3,050 méter) magasságig a pilóták semmilyen mellékes dologról nem beszélhetnek, vagy a repüléshez nem kapcsolódó tevékenységet nem végezhetnek, csak a szükséges feladatokra koncentrálhatnak.
Sokféle baba születik a levegőben
A repüléshez sokféle váratlan esemény is hozzátartozik, amelyek közül a szülés sem hiányzik. Ilyenkor, ha a járat olyan országból származik, ahol a hontalanságról szóló egyezményt aláírták, akkor a gyermek annak az országnak az állampolgára lesz, ahol a repülőgépet regisztrálták. Ha ez az ország nem csatlakozott a nemzetközi egyezményekhez, akkor annak az országnak lesz az állampolgára a gyermek, amely fölött megszületett. Ha azonban ez az ország nem engedélyezi, hogy az országa felett született gyermek a polgárává váljon, akkor az anya vagy az apa állampolgársága közül lehet választani – ha a kettő nem ugyanaz.
Több mint 10 ezer repülőgép van egyszerre a levegőben
Az Alltomresor.se online svéd turisztikai portál szerint a nyári csúcsidőben, pénteken 14-16 óra között, világszerte egy időben nagyjából 16 ezer utasszállító repülőgép szeli át az eget.
A holt szezonnak tartott januárban vagy februárban ez a szám 13 ezerre csökken.
A közlekedési út: a légfolyosó
A repülőgépek rádiósugárzással kijelölt légifolyosókban közlekednek. A pilóták ezt a műszerek segítségével észlelik.
Közel 100 repülőgép tűnt el nyom nélkül
1948 és 2014 között 85 repülő tűnt el nyom nélkül. Ebből 26 személyszállító repülőgép volt, 59-et elveszítettek a tengeren, míg 26 a földön tűnt el. Az egyik legutóbbi példa a Malaysia Airlines 370-es járata. Az utasszállító gép 2014. március 8-án 239 emberrel a fedélzetén Kuala Lumpurból Pekingbe tartott, de egy órával a felszállás után eltűnt. Azóta is hiába keresik…