A Magyarországon és Amerikában szerzett szakmai tapasztalataim legfontosabb tanulsága az a közhelynek is nevezhető, mégis mindig aktuális igazság, hogy egy szolgáltató számára nem lehet fontosabb a vendégnél – fejti ki Horváth Gergely. A szakember úgy érzi, legalább ennyire meghatározó számára az az eredménycentrikus szemléletmód, amivel mindig valós ráhatást akar gyakorolni a folyamatokra. Véleménye szerint hiába szép és szívhez szóló egy turisztikai kampány, ha attól nem jön több vendég.
Ezt a megközelítést alkalmazta szállodai értékesítési vezetőként, és ez vezérli most, amikor az ország turisztikai marketingszervezetének vezetőjeként az összes hazai turisztikai szolgáltató előbbre jutásáért kell tevékenykednie. És itt már vissza is kanyarodtunk a vendéghez, hiszen csak az ő fejével gondolkodva lehet olyan sikeres termékeket kialakítani, amelyek valóban vonzóak lesznek a piacon. Ebbe a gondolatmenetbe illik például az az utó- és előszezoni Budapest-promóció is (Budapest Winter Invitation), ami nem csak a látnivalókról szól. A kedvezményes szálláslehetőség mellett ingyenes fürdőbelépő teszi még vonzóbbá azt a csomagot, amelyet az interneten közvetlenül foglalhatóvá – ezáltal nyomon követhetővé és kielemezhetővé – tettek. Az értékesítésorientált cégvezető célja ugyanis az, hogy az MT Zrt. minden akciójának hatékonyságát mérje, és a jövőben csak azokat támogassa, amelyek valóban értéket teremtenek.
Ezzel a szemléletmóddal harmonizál a Welcome to Hungary kampány felépítése is, amelynek kidolgozásakor, az elemzéseket kiértékelve, munkatársaival arra a következtetésre jutott: sajnos Magyarország önmagában még mindig nem igazán alkalmas egy nagy beutaztató esemény – workshop –, sikeres megrendezésére. Ezért döntöttek úgy, hogy helyette kisebb, de jelentős turisztikai eseményekre invitálják a külföldi touroperátorokat. A tavaly őszi Business Travel Show-ra több mint 70, a tavaszi Utazás Kiállításra pedig 16 országból közel 100 olyan külföldi utazási szakember érkezett hazánkba tárgyalni, akik konferencia- és üzleti események szervezésével, céges csoportok utaztatásával – MICE –, valamint szabadidős utaztatással foglalkozva küldhetnek vendégeket hazánkba.
A vezérigazgató lényegesnek tartja, hogy az új termékek és kampányok kidolgozásánál a folyamatosan változó piaci igényekhez és lehetőségekhez is alkalmazkodni kell. A hazai kereskedelmi szálláshelyeken tavaly közel 2 százalékos vendégszám-növekedést regisztráltak, a szállodapiacon pedig az Európai Unió átlagát is meghaladó 6-7%-os növekedést értünk el. Szép eredmény, hogy a négy- és ötcsillagos házaknál 16, illetve 7,6 százalékos volt a növekedési ütem, az összképet viszont jelentősen rontották az alacsonyabb kategóriájú szálláshelyek, a panziók, az ifjúsági szállók és a kempingek gyengébb mutatói. Azt is látni kell, hogy a gazdasági válság hatására érezhetően csökkent a hazai és a külföldi háztartások utazásra fordítható kerete, ami sajnos a hosszú távú eredményesség szempontjából egészségtelen árversenyt indított a szállodák között.
Horváth Gergely szerint a stabil szolgáltatási minőség alapja mindenütt a belföldi kereslet, amit a hamarosan bevezetésre kerülő Széchenyi Pihenő Kártya is erősíthet. Ebből a szempontból az is jó jel, hogy miközben korábban mindenki a beutazásra koncentrált, ma már a belföldi vendégéjszakák száma meghaladja az ötven százalékot. Kevésbé örvendetes azonban, hogy még mindig csak honfitársaink egyharmada kel útra, és a belföldi tartózkodások döntő része a négycsillagos wellness-szállodákra koncentrálódik. Az MT Zrt. ezen a beidegződésen szeretne változtatni azért, hogy a vendégkört kiszélesítve, újabb szolgáltatókat is helyzetbe hozzon. A cél az, hogy a belföldi utazók a négycsillagos hotelek mellett azokat az alacsonyabb kategóriájú szálláshelyeket is felfedezzék, amelyek a maguk színvonalán, az ár-érték arányt tekintve, tisztességes szolgáltatásokat nyújtanak.
Az országos és regionális programajánlókat is felhasználva, ehhez a változáshoz járulhat hozzá az az idén induló mozgalom, amely a jó tapasztalatokat átadó szájhagyományra építve, a kevésbé ismert, de értékes látnivalók, valamint turisztikai szolgáltatók bemutatását, népszerűsítését tűzi ki céljául.
Érsek M. Z.
Horváth Gergely a Manchester Metropolitan University Tourism and Hotel Management angol nyelvű képzésének elvégzését követően a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Karán szerzett diplomát.
Pályafutását az Egyesült Államokban kezdte, hazatérése után rögtön a Danubiusnál helyezkedett el: a margitszigeti Thermal és a Grand Hotel értékesítésében tevékenykedett, majd értékesítési igazgató lett. Ezután a Danubius Hotels Zrt. központjában dolgozott tanácsadóként, majd miközben elvégezte a Nemzetközi Hilton Akadémiát, a budavári Hilton Budapest értékesítési igazgatója lett.
Legyél az első hozzászóló "A turisztikai országmárka-építő" című cikkhez