A turizmus lassú, fokozatos élénkülésével számol a Danubius Hotels

Kovács Balázs, a Danubius Hotels vezérigazgatója

A pünkösdi időszaktól kezdve fokozatosan újra nyitnak a Danubius Hotels és testvérmárkája az Ensana vidéki szállodái. Budapesten viszont több hotel is zárva marad várhatóan az idén. Kovács Balázs, a Danubius Hotels vezérigazgatója szerint a stratégia alkotásban a legnagyobb kihívást most a bizonytalanság jelenti, de ahol kinyitnak az a cél, hogy a biztonsággal kapcsolatos minden terhet levegyenek a vendégeik válláról.

– Szállodások vagyunk, ezért számunkra a legnagyobb tehertétel a bezárás, mert mi üzemeltetni szeretjük a házainkat – fejti ki Kovács Balázs, aki lakonikusan teszi hozzá: egy szállodát technikailag sokkal könnyebb bezárni, mint azt a laikus gondolná. Ha nincs vendég, akit egy másik hotelbe kell átfoglalni, akár-egy két nap alatt le lehet kapcsolni a villanyt. Az újranyitás viszont sokkal több energiát és figyelmet követel, különösen egy olyan bizonytalan helyzetben, mint amit most élünk át.

A vezérigazgató a koronavírus járvány okozta válság kapcsán a váratlanság mellett a krízis gyorsaságát emeli ki, mondván: miközben még azt tanulmányozták, miként reagálnak a már érintett európai országokban, napokkal később Magyarországon is kiderült, hogy visszafordíthatatlanul súlyossá vált a helyzet.

– Eleinte még azzal számoltunk, mi van, ha a bevétel 30-40 százaléka kiesik, ma már megmosolyogtatóan optimista volt ez a feltételezés, hiszen a bevételünk 100 százalékát vesztettük el villámsebességgel. Mivel a 2008-as globális krízis hatására abban sajnos volt már gyakorlatunk, hogy ha a bevétel csökken, a profit is drasztikusan visszaesik, azonnal hozzákezdtünk a működés fenntartásához nélkülözhetetlen költségek lefaragásához.

Szavai szerint vezetőként az egyik legkeményebb kihívás az, amikor a kényszerű helyzetben, még a jól teljesítő munkatársak közül is többektől is meg kell válniuk. Ezért mindvégig az volt a stratégia, hogy a lehető legtöbb munkatársat meg tudják tartani.

– Ez persze relatív fogalom – tette hozzá és mivel a mai szállodaiparban a humán költség az összkiadás több, mint 40 százalékát teszi ki, a járvány miatti krízishelyzetben elkerülhetetlen volt a több körös létszámcsökkentés. A tavaly még mintegy 2500 fős Danubiusnál a lehető legtöbb munkahely megőrzése volt a cél, és ezért minden egyéb, rugalmas foglalkoztatási módban is gondolkodott a vezetőség. A munkatársak nagy részét sikerült is megtartani, azoknak a munkahelyét meg tudták őrizni, akiknek munkájára most mindenképpen szükség van a sikeres újra nyitáshoz és a hosszú távon sikeres újrakezdéshez.

A Danubius Hotel Marina

– Vártuk nagyon a híreket a hazai lépésekről a turisztikai ágazat támogatására, mert végig abban bíztunk, hogy ez számunkra is nagy segítséget jelenthet a munkahelyek megőrzése szempontjából. A támogatások természetesen segítettek, több munkahelyet tudtunk megőrizni, de a támogatások mértéke nem képviselt olyan nagyságrendet, amivel akárcsak a csökkentett foglalkoztatás, a kurzarbeit révén, ne kellett volna munkatársakat elküldenünk. Már csak azért sem tehettük ezt felelősen, mert az eddig meghirdetett támogatások három hónapra szólnak és különösen a többségben levő budapesti szállodáink esetében, mi ennél lényegesen hosszabb távú problémát látunk. Elmaradnak azok a nagy sportesemények, konferenciák, fesztiválok is amelyeknek köszönhetően a főváros, a korábbi kiváló turisztikai eredményeit köszönhette. De most még a budapesti légiforgalom és a turizmus beindulásának idejét és mértékét sem tudjuk felmérni. Ezért döntöttünk úgy, hogy a Danubius Hotel Hungaria City Center, a Danubius Hotel Arena, a Danubius Hotel Flamenco és a Danubius Hotel Budapest, valamint az általunk üzemeltetett szállodák közül a Danubius Hotel Gellért valószínűleg 2020-ban nem nyitnak ki, egészen addig, amíg a külföldi vendégek és a rendezvényturizmus nem indul el. A nyári időszak még nem ezeknek a turisztikai ágaknak a fellendüléséről szól, így a leggyengébb turisztikai időszaknak számító télen sem lenne értelme az újrakezdésnek.

A kényszerű leállás akár jól is jöhetne például a Danubius Hotel Hungariában, amelynek a 2020-ról 2021-re át tett futball EB kapcsán szálláshelyként kiemelt szerepe lesz. Már csak azért is, mert a hotelben gyakorlatilag az 1978-as megnyitás óta nem telt a teljeskörű felújítására.

– Valóban nagy lehetőség lenne, ha jutna pénzügyi erőforrás azokra a régóta esedékes felújításokra, amelyek később nyilván meg is térülnének, de sajnos nekünk erre most nincs anyagi hátterünk egy olyan helyzetben, amikor a bevételeink a nullára csökkentek. Sőt, a helyzet az, hogy a 2008-as válság idején kényszerűen elhalasztott és mostanra betervezett felújításokat is le kellett állítanunk, el kellett halasztanunk. Így is lesznek persze kisebb felújítások, de ezek egészen más nagyságrendet képviselnek, mint amit elterveztünk.

A pozitív változások közé tartozik például, hogy teljesen megújult a balatonfüredi Danubius Hotel Marina étterme, miként a többi, most megnyílt vidéki házban is történt karbantartás, apróbb felújítás. A legfontosabb kihívás azonban most a vendégek biztonságához és főként biztonság érzetéhez kapcsolódik, amihez kötődően a hivatalos előírásokat is figyelembe véve, a Danubius is megalkotta a maga egészségügyi protokollját „Biztos Pihenés” néven.

A legfontosabb, hogy nem akarjuk a vendégekre hárítani annak a terhét, hogy biztonságban érezhessék magukat, mert a gondtalan nyaralásról vallott ars poeticánkba nem fér bele a folyamatos rendszabályozás. A másik oldalon viszont kritikusan fontosnak tartjuk a vendégek bizalmának visszaállítását, azt, hogy folyamatosan érezzék, hogy nálunk kockázat nélkül nyaralhatnak. Ennek szellemében alakítottuk ki azt az egészségügyi eljárásrendet, ami a kézfertőtlenítőtől a személyzet maszkviseléséig, a gyermekeknek biztosított szórakoztató foglalkozásokig mindenre kiterjedően garantálja a biztonságos nyaralás lehetőségét.

A vezérigazgató szerint mindez azért is kulcskérdés, mert miközben már a járvány második, őszi üteméről is sokan beszélnek, most kell megalapozni a vendégekben azt a bizalmat és biztonságérzetet, ami hosszútávon is megalapozza a szállodák iránti keresletet.

– Ennek kapcsán azzal is próbáljuk segíteni a vendégeink döntését, hogy rugalmas foglalási feltételeket biztosítunk, díjmentessé tettük a lemondást és az átfoglalást. Május 29-én a balatonfüredi Danubius Hotel Marina, a győri Danubius Hotel Rába és a bükfürdői Danubius Hotel Bük szállodánk nyílt meg, nagy öröm volt az egész csapatnak újra vendégeket fogadni a szállodákban, én is jelen voltam a nyitásokon, jó volt újra gyerekzsivalyt hallani a folyosókon, a poharak koccanását az étteremben. Az Annabella pedig június közepétől várja a vendégeket szintén Balatonfüreden. Az Ensana márka szállodái közül a pünkösdkor a sárvári nyitott újra, az egyik hévízi szálloda pedig június 12-től lesz nyitva. Budapesten az első szálloda, a Danubius Hotel Helia nyitását június 15-re terveztük, az Ensana Thermal Margitsziget megnyitása pedig július 2-án lesz, reméljük azonban, hogy más budapesti szállodáinkat is sikerül megnyitni a nyáron, ez elsősorban az igények függvénye. De az már a járvány elején világossá vált, hogy a tavalyi 45 milliárdos forgalmunkat a járvány hatására meg se közelítjük. A kérdés már csak a kármentés, az, hogy végül is mekkora veszteséget kell elszenvednünk: ez sajnos akár a tavalyi forgalom 50-60-százaléka, de mindenképpen több tíz milliárd forint lehet.