Sikeres volt a világ első, képfelismerő technológiát alkalmazó, teljesen automatikus repülőgépfelszállása – jelentette be az Airbus.
Tavaly december 18-án, 10 óra 15 perckor egy Airbus repülőgép emelkedett a magasba a Toulouse-Blagnac-i repülőtérről emberi beavatkozás nélkül, fedélzetén két pilótával és három tesztmérnökkel. A gép a kísérlet során négy és fél óra alatt összesen nyolc felszállást hajtott végre teljesen automatikusan.
„A történelmi jelentőségű teszt alatt a repülőgép az elvárásainknak megfelelően reagált. Amikor a kifutópályán vártunk a felszállási engedélyre, bekapcsoltuk a robotpilótát” – idézte fel az eseményeket Yann Beufils az Airbus tesztpilótája. „A tolóerő karokat felszálló helyzetbe állítottuk és figyeltük a gép reakcióját. Magától elindult és gyorsulás közben tartotta a futópálya középvonalát és a megadott fordulatszámot. A repülőgép automatikusan emelkedni kezdett, és néhány másodperc múlva a levegőben voltunk.”
Az automatikus felszállást nem a jelenleg általánosan elterjedt műszeres leszállító (Instrument Landing System, ILS) segítette, hanem a repülőgépre felszerelt automatikus képfelismerő rendszer. Az automatikus felszállás sikeres végrehajtása hatalmas előrelépés, amely közelebb viszi az Airbust az önvezető repülőgépek és az emberi beavatkozást nem igénylő felszálló és leszálló rendszerek megvalósításához. Az ATTOL (Take-Off & Landing) projekt 2018 júniusában indult azzal a céllal, hogy az Airbus felmérje, milyen hatással lesz a jövő légiközlekedésére az önvezető technológiák fejlődése. A projektben a következő áttörés 2020 közepén várható, amikor képfelismerésre épülő tesztrepüléseket és leszállásokat fognak végrehajtani.
Az Airbus számára nem önmagában az önvezetés technológiájában való előrelépés a fontos, hanem inkább annak feltérképezése, hogy az önvezető technológiák milyen innovációkat ösztönöznek például az anyaghasználat és az elektromos hajtás terén, illetve a rendszerek egymás közötti kommunikációjában. Az Airbus azt vizsgálja, hogy az új technológiák mennyiben képesek válaszokat adni a jövő kihívásaira, például a növekvő légi forgalomra és a pilótahiányra és hogyan tudnak hozzájárulni a hatékonyabb üzemeltetéshez. Az Airbus, mindezek mellett, az új megoldásokkal a légi közlekedés biztonságát is növelni szeretné, alkalmazkodva a folyamatosan szigorodó követelményekhez. Ahhoz azonban, hogy az önvezető technológiák tovább növelhessék a légi közlekedés biztonságát és a repülőgépek működési hatékonyságát, a jövőben is szükség lesz a pilóták tudására, akiknek szerepe továbbra is kulcsfontosságú. Az önvezető technológiák elsősorban arra szolgálnak, hogy megkönnyítsék a pilóták munkáját, akik így a rutinfeladatok helyett a fontos döntések meghozatalára koncentrálhatnak.