Kevesen mondhatják el, hogy olyan szakmában, olyan beosztásban dolgoznak, ami gyermekkoruk óta álmuk volt. Közéjük tartozik Szabó Áron a Ramada Resort Aquaworld Budapest igazgatója, aki fiatal kora ellenére már több érdekes helyzetet megoldva növelte tapasztalatait.
Szabó Áronnak már gyermekkorában sem kellett ellentmondásba keverednie, amikor azt kérdezték: mi leszel, ha nagy leszel? A kétnyelvű középiskolában, a pályaorientációt firtató kérdésre is egyértelmű választ adott: szállodaigazgató. Ennek szellemében a Veszprémi Egyetemen a vendéglátás és szálloda szakon szerzett diplomát. Igaz, vidékről indulva hosszú út vezetett még a Ramada Resort Aquaworld Budapest igazgatói posztjáig.
– Pályám legelső időszakában a balatoni szezonális munkák valamint a vidéki kisebb éttermek, panziók és szállodák váltották egymást. Tettem ugyan egy kis kitérőt 2000-ben Budapestre, de véglegesen 2002-ben kezdtem el dolgozni a Hotel Tiliana recepciósaként majd értékesítőjeként – elemzi pályafutásának kezdeti időszakát.
A következő lépéssel, 2004-ben, már a nagypályára lépett: a világ egyik legnagyobb szállodaüzemeltető csoportja az Accor kötelékeibe tartozó Mercure Buda – a vendégekkel közvetlen kapcsolatban álló – Front Office csapatát erősítette. Majd a nyitó csapat front Office Managereként csatlakozott a 2008-ban megnyíló Ramada Resort Aquaworld Budapest szálloda komplexumhoz. Az amerikai hotellánc franchise szállodájában igazán jól jött a multinacionális környezetben szerzett tapasztalat, a nemzetközi sztenderdek ismerete, hiszen a nyitással együtt járó feladatok megszervezése, a váratlan helyzetek kezelése másként nehezen ment volna. A problémamegoldó és szervezőképesség pedig hosszútávon is meghozta gyümölcsét: Pfandler Katalin, a szálloda tulajdonosa 2010-ben, Szabó Áront bízta meg a szálloda vezetésével.
– Úgy vélem, nekem az lehetett az előnyöm, hogy ismertem a komplexum lehetőségeit, és fiatal koromból adódóan kellően vakmerően álltam a feladathoz. A lelkesedés és hit lendített át minden olyan nehézségen, ami egyrészt gazdasági válsággal, másrészt pedig a feladat összetettségével járt. Lépésről lépésre, hónapról hónapra sikerült a bizalmat megszerezni nemcsak a világ több mint ötven országából érkező külföldi, hanem a belföldi vendégek körében is, beleértve azokat a budapestieket is, akik egy másik kerületből vagy a Homoktövis lakóparkból érkeznek hozzánk hétvégi pihenésre, ami egy általunk teremtett egyedi és új jelenség az utazási szokások körében. A piaci pozíció növelése, az üzemelés stabilizálása és fejlesztése egyértelművé tette mind a szakma, mind a munkatársak, mind pedig a finanszírozók számára, hogy a projekt hosszútávon életképes és sikeres lehet.
Amellett, hogy a fiatalság, a friss szemlélet előnnyel is jár, egy tradicionális szakmában a tekintély megszerzése az átlagosnál is nagyobb kihívást jelent. – Igaz a szállodaipar folyamatosan megújul, alkalmazkodik a világ változásaihoz, mégis eléggé konzervatív, tradíciókövető szemlélet jellemzi. Ez alapvetően nem baj, hiszen én is inkább konzervatív értékrendűnek tartom magam, de ezért is dupla erőfeszítésbe tellett, amíg úgy éreztem, hogy az eredményeim révén a munkatársak és a szakma elismerését sikerült elnyernem – magyarázza a fiatal szakember. Hozzátéve: értékrendje szerint az az egészséges és hosszútávra szóló, ha az elfogadás a teljesítménynek és nem a pozíciónak jár.
A szakmai elismertséghez nagyban hozzájárult, hogy munkatársaival és az érintett területek vezetőivel együtt, egyszerre három különböző szolgáltatást, terméket kell összehangoltan, magas minőségben üzemeltetniük. A Megyeri-híd pesti hídfőjénél álló, 309 szobás, négycsillagos superior szálloda megépítése ugyanis értelmetlen lett volna a régió legnagyobb vízi élménybirodalmának számító Aquaworld létrehozása nélkül. Emellett a szálloda részeként üzemelő Oriental Spa Wellness és Fitneszközpont is az élménycsomag része. A komplexum teljes integrációja, a három fő márka egységestése tavaly vette kezdetét: a cél az, hogy az arculatváltást is magában foglaló folyamat eredményeként a különböző motivációval, igényekkel érkező szálloda és konferencia vendégek, a fürdőlátogatók és a fitneszterembe járók is egységes arculatot, szolgáltatási minőséget élvezhessenek.
– A Ramada márka abban segített, hogy a kezdeti időszakban a szállodában egységes követelmény szerinti üzemelés jöjjön létre, miközben a brand a partnerek és a vendégek számára, már a külpiacokon biztos azonosítási pontot jelentet – értékel az igazgató.
Azóta a szállodában már nemcsak, hogy betartják a Ramada Resort „subbrand” (almárka) előírásait, hanem az igények alapján továbbfejlesztették a reggeli és a vacsora kínálatot wellness- és gyermeksarokkal, a kínálatban pedig egyedi, házi készítésű termékeket is nagy számban lehet fellelni, mint például házi lekvárokat, saját készítésű pácolt sajtokat és a pékségükben készült, frissen sütött pékárut. A törzsvendégeket érkezését szintén kézműves bon-bon édesíti meg, a születésnapjukat a szállodában ünneplőknek pedig szobába érkezik a torta a szállodaigazgató köszöntőjével együtt.
Egy hotel persze csak akkor lehet igazán sikeres, ha az a környezet, ahol működik, szintén kedvelt az utazók körében. Ezért tartja fontosnak, hogy Budapest meglévő lehetőségeit, értékeit a turisták mellett, az itt élők is megismerjék és elismerjék.
– Mi magyarok ugyanis hajlamosak vagyunk arra, hogy leértékeljük azt, amink van, miközben nehezen fogadjuk el, hogy a világ folyamatosan fejlődik körülöttünk – értékeli a helyzetet. – Úgy érzem, ez mozgatja a véleményeket és indulatokat a Liget Budapest projekt körül is. Annak elkötelezett híveként azt gondolom, nem csak Budapest turizmusának lehetne egy egyedülálló attrakciója ez a beruházás, de a Budapesten élőknek és a városképnek is egy kiemelkedő megújulási lehetőséget biztosítana, ami hozzájárulhat az életminőség javításához is. Összességében pedig úgy vélem, hogy az attrakciók tudatos és koncentrált fejlesztésére van szükség, a „Budapest élmény” megfelelő kommunikálásával, aminek a szolgáltatók nagyfokú specializációjával kell párosulnia. Ez így nem tűnik soknak, de a feladat megvalósítása több évtizedig is eltarthat látva a rendszerváltás óta eltelt időszakot és azokat a helyenként negatív folyamatokat, amelyeket a szakma egy része a válság kihívásaira elindított.
A Ramada Resort Aquaworld Budapest mindenesetre halad a maga útján. A szálloda kihasználtsága az első évhez viszonyítva mára közel a duplájára nőtt, miközben a bruttó üzemi eredmény megötszöröződött. Szabó Áron menedzserként arra a legbüszkébb, hogy a válság ellenére, minden évben növekedni tudtak és kategóriájukban a piaci átlag felett teljesítettek. – Az abszolút mérce ugyan a számokban keresendő, de boldogságérzetet mégis az okoz számomra, ha olyan visszatérő vendégekkel találkozom, akik értékelik az őket kiszolgáló csapat munkáját és odaadását – jellemzi ars poeticáját a fiatal szállodaigazgató.
– érsek m. z. –
Legyél az első hozzászóló "Álommegváltó hoteligazgató" című cikkhez