Amikor havas, csúszós az út: Téli jótanácsok autósoknak

A téli gumiabroncsok felszerelése, a hólapátolás, a szélvédők lekaparása… Amilyen szép a téli táj, annyira kihívás a téli vezetés, amire már csak azért is érdemes körültekintően felkészülni, mert a hó és a jég alapvetően megváltoztatja az útviszonyokat. Ezért is érdemes betartani a szakemberek jótanácsait.

Kevesen Ha a De már a fagypont körüli hőmérséklet is rendkívül veszélyes, mert szinte lehetetlen felmérni az útburkolat állapotát. Felkészült egyáltalán az autója a télre? Mielőtt útnak indul, érdemes átnézni az alábbi ellenőrző listát:

Működnek a lámpái? Még az októberi tél beállta előtt ellenőriztesse a világítást egy szervizben. Sok szerviz ingyenesen kínálja ezt a szolgáltatást.

Fel vannak szerelve a téli gumiabroncsok? Téli útviszonyok, azaz jég, csúszós hó, latyak, jég vagy fagy esetén Németországban kötelező a téli gumiabroncsok felszerelése. Az időjárásálló gumiabroncsok alternatívát jelentenek.

Vannak-e kézi kefék és jégkaparók az autóban? Ha télen szeretne vezetni, először is meg kell tisztítania autóját a hótól és a jégtől.

Van-e elegendő fagyálló az ablaktörlőfolyadékban és a hűtőrendszerben? A fagyálló hatékonyan csökkenti a víz fagyáspontját.

Megfelelően működnek az ablaktörlő lapátok? Ha nem, mindenképpen cserélje ki őket!

Van elegendő motorolaj? Autója télen több motorolajat használ, mint a melegebb hónapokban, mivel tavasszal és nyáron a külső hőmérséklet miatt a motor gyorsabban felmelegszik.

Ép az akkumulátor? Az akkumulátorok nem szeretik a hideget. Az alacsony hőmérséklet közvetlen hatással van az autó akkumulátorainak teljesítményére. Az akkumulátor nulla Celsius-fokos hőmérsékleten indítási teljesítményének mintegy 30%-át veszíti el.

Jól karbantartottak a karosszéria és az ajtók gumitömítései? Ha nem, akkor gyorsan törékennyé válnak, és a hidegben és a fagyban kárt okoznak.

Grafikon, amely egy ellenőrző listát mutat arról, hogy mire van szükség a téli vezetéshez

fotó: Slovakia.travel

Először kaparjunk, aztán induljunk

Kellemetlen, de elkerülhetetlen: ha havazott, muszáj lekaparnunk a havat és a jeget az autóról, mert csak az közlekedik biztonságban, akinek tiszta a kilátása. Aki lustaságból csak kukucskálónyílást kapar a szélvédőre, annak a fokozott balesetveszély mellett, bírságra is számítania kell. A biztonságos autózáshoz a motorháztetőnek, a tetőnek és az összes lámpának is hómentesnek kell lennie, hogy lássunk és lássanak.

Direkt fűtés a tiszta kilátásért

A hagyományos autóknál télen, a jól működő fűtés és szellőztetés első feltétele, hogy a szélvédő és a motorháztető közötti szellőzőnyílások hótól mentesek legyenek. De még így is eltart egy ideig, amíg a motor felmelegszik és a szellőzőnyíláson át meleg levegő áramlik az utastérbe. Ilyenkor az autó ablakainak bepárásodását úgy előzhetjük meg, ha bekapcsoljuk a légkondicionálót, hogy az direkt levegőt fújjon az ablakra: állítsunk be magas hőmérsékletet, és kapcsoljuk maximálisra a szellőzést. Majd amint a motor bemelegedett, a fűtés és a szellőzés is használatra kész. (Nem mellesleg, ha nincs kedvünk a szélvédő jégtelenítésére, a szélvédő direkt fűtésével is jégmentesíthetjük az első ablakot – ha van elég időnk rá. Ilyenkor azok vannak előnyben, akik olyan márkát választottak, amelyik az első szélvédőbe is fűtőszálakat helyezett.)

Ne téli menetfelszerelésben vezessünk

Télikabát, sál, kesztyű, hócsizma. Mindegyik hasznos a hideg évszakban ─ de nem vezetéshez. Különösen télen a gázpedált és a féket érzéssel kell működtetni, ami hótaposóban nehézkes. A vastag pehelykabát pedig jelentősen korlátozhatja a kormányzás mozgékonyságát, és csökkenti a biztonsági öv biztonságát is.

Vezessen előrelátóan, fékezzen korán

A jég, a hó és a csúszós útfelület jelentősen megnöveli a féktávolságot. Ezért télen különösen fontos az előrelátó vezetés, a megfelelő távolságtartás az úttesttől és az óvatos fékezés. Ha valaki először vezet télen, annak a szakemberek azt javasolják, hogy tegyen néhány rövid fékpróbát a nyílt úton, hogy ráérezzen az aktuális útviszonyokra. Mert ha a hideg évszakban erősen kell fékezni, fennáll a veszélye annak, hogy az autó megcsúszik vagy kitér, ezért is érdemes kipróbálni előtte, hogy az ABS-sel együtt is miként reagál a kocsi, amit ilyenkor érdemes ellenkormányozni is. 

Óvatosan a sávváltással

Az előzés és a sávváltás télen különösen nagy veszélyt jelent, különösen akkor, ha hó van az úttesten. Az út közepén általában több hó van, mint a sávok között. A különböző mélységű hó egyenetlenül lassítja a kerekeket, ami az autó megcsúszását okozhatja. Ezért tartózkodjunk az előzési manőverektől, ha hó és jég van az utakon.

Óvakodjon a kötelező hóláncoktól!

Aki rendszeresen jár síelni, az bizonyára találkozott már azzal az útjelző táblával ami kék alapon egy hólánc szimbólumot ábrázol, és azt jelenti, hogy ettől kezdve csak hólánccal a gumiabroncsokon szabad közlekedni. 

Ne vezessünk jeges úton

Télen számos veszély minimalizálható, ha előrelátóan és óvatosan vezetünk. Ha azonban az úttestet teljesen jég borítja a járművet a jeges úton már nem lehet irányítani. Ezért az autónak a garázsban kell maradnia. Ha menet közben mégis jeges úton találjuk magunkat, csak egy biztonságos megoldás van: óvatosan keressünk egy olyan helyet a forgalomtól távolabb, ahol nem csúszhatnak belénk,  és állítsuk le az autót.

Érsek M. Zoltán