Az Utazó körkérdése: mit hozhat a téli szezon? Válaszol a vezérigazgató.

Az Utazó téli körkérdésében arra kerestünk választ, mit hozott a nyár és az ősz a szállodaiparban, és mire számítanak a szakemberek az ünnepi időszakban, valamint 2023 telén az energiaválság mellett.  Aki válaszol: Klemm Balázs, a 20 belföldi és 9 határon túli szállodát üzemeltető Hotel & More Group vezérigazgatója.

– Milyen volt a magyarországi szállodáik nyári szezonja?

Klemm Balázs, a Hotel&More Group vezérigazgatója.

– Az idei nyári szezon már egyértelműen arról szólt, hogy magunk mögött hagytuk a pandémia időszakát, és az emberek végre teljes mértében kiélhették az utazás iránti vágyukat. Miközben sokan féltek attól, hogy aki megengedheti magának, az a korábban megszokott külföldi üdülőhelyeket választja majd Magyarország helyett. Azonban jóleső érzés volt megtapasztalni, hogy a kiutazó forgalom emelkedése mellett, a hazai szálláshelyek többségében – főként a Balatonnál – teltház volt a főszezonban. Ebben az is szerepet játszott, hogy az utazás szabadságát kiélvezve, a külföldi turisták közül is egyre többen keresték fel hazánkat. Ami a gazdasági eredményeket illeti, a SZÉP Kártyás költések növekedése mellett, sikerült növelni a bevételeket. Ebben az is szerepet játszott, hogy miközben az üzemelési költségek és a munkabér jelentősen megdrágult, a piac elfogadta az ebből adódó 15 százalékos áremelést. Ugyanakkor azt tapasztaltunk, hogy átlagosan egy-két nappal lerövidült a tartózkodási idő, ugyanakkor pozitív változásként említhető, hogy a Balatonnál a korábban szokásos augusztus 20-a helyett, egészen a hónap végéig tartott a teltházas időszak.

– Mit hozott az ősz?

– Az őszi hónapok is a pandémia előtti hasonló időszakot idézték, a 2019-es számok több helyen már visszatértek. Bár jól alakult a foglalási kedv, a járvány előtt megszokotthoz képest megnőtt az utolsó pillanatos foglalások száma. Egyértelműen látszik, hogy ez egy olyan tendencia, ami hosszútávon is fennmarad, és amihez az egész szakmának alkalmazkodnia szükséges. Az őszi időszakot a szakmai rendezvények és a konferenciák magas aránya is jellemezte, ami tovább javította az eredményességet. Jól látható, hogy továbbra is az a jellemző foglaltsági trend a szállodaiparban, hogy Budapest – ahol a Hotel & More Group a hosszabb tartózkodású vendégekre is sikerrel alapozó Hotel Budapesttel képviselteti magát – a külföldieké, a belföld továbbra is a magyar vendégekről szól. A belföldi foglalások aránya folyamatosan emelkedik azért is, mert a Magyar Turizmus Ügynökség rendkívül sikeresen szólította meg a hazai közönséget a pandémia alatt.

– Mit tesznek az energiaválság kapcsán a költségek racionalizálása érdekében? Mennyiben érinti ez a vendégélményt?

– Stratégiánk központi eleme, hogy az energiamegtakarítást úgy kell elérni, hogy az ne csökkentse vagy csak kis mértékben csökkentse a vendégek komfortérzetét. Minden szállodánkban a vendégszokásokat és az éppen aktuális foglaltságát kielemezve döntünk a takarékossági intézkedésekről. Van, ahol egy épületszárnyat, vagy egy kihasználatlan emeletet zárunk le az amúgy is kevésbé forgalmas téli időszakban és van, amikor a helyi vendégszokásokhoz igazodva fél órával később nyitjuk a wellness részleget, vagy félórával hamarabb zárjuk azt. Emellett a munkavállalóinkat is arra ösztönözzük, hogy legyenek partnerek az energia takarékosságban. A pillanatnyi helyzethez való alkalmazkodás mellett, természetesen már a hosszú távú terveink megvalósításán is dolgozunk, azaz az épületek tulajdonosaival összefogva, olyan környezetileg fenntartható és energiahatékony beruházásokat valósítsunk meg, amelyekkel napelem, hőszivattyú alkalmazásával az energiafelhasználást tekintve önellátóvá tudjuk tenni a szállodáinkat.

– Mennyire kellett árat emelni az energia és egyéb üzemeltetési költségek növekedése miatt?

– Annak ellenére, hogy az energiaköltségek drasztikus emelkedése mellett az infláció növekedése is további terhet ró a szállodaüzemeltetőkre, továbbra is azt valljuk, hogy ezt a költségnövekedést csak a legszükségesebb mértékben érvényesítsük az árainkban.

– Mivel készülnek a karácsonyi, szilveszteri időszakra és milyen eredményt várnak az ünnepi időszakra?

– A karácsonyt már évek óta egyre többen az otthonuktól távol, mégis bensőséges körülmények között szeretik eltölteni, a szilveszter pedig egyértelműen telt házat ígér vidéken a magyar, Budapesten pedig a külföldi vendégekkel.

Érsek M. Zoltán