Bécsi trükk: így lehet zöldebb egy építkezés

Zöldfal a Pilgramgassénál © Wiener Linien/Gritsevskaja

A metróépítéseket körülvevő kerítések kizöldítésével kísérletezik a Bécsi Közlekedési Vállalat, a Wiener Linien. Az első zöld építési kerítés a napokban készült el a Pilgramgassénál. Az ötven négyzetméteres zöldfal nemcsak szemetgyönyörködtető látvány, de felfogja a port és megköti a szén-dioxidot is.

Szürke acélkerítés helyett gyönyörű zöld mohakerítés veszi mostantól körül az aktuális metróépítkezést a bécsi Pilgramgassénál. A 30 méter hosszú zöld fal a bécsi közlekedési vállalat, a Wiener Linien klímavédelmi projektjeinek a része, 2022 nyarától több hasonló zöld fal is követheti a mostanit az építkezéseknél.

A kísérleti zöld falhoz a 750 kilogramm moha Stájerországból érkezett, ahol külön erre a célra termesztették. A növényeket mindjárt azokon a lemezeken nevelték elő, amelyeket aztán csak ráerősítettek a kerítésen található faalaphoz. Azért a mohára esett a választás, mert ezek a növények igénytelenek és jól bírják az időjárás és a városi klíma megpróbáltatásait: a hőséget, a hideget, a szelet és a hosszabb szárazságot is. A fal előtt dézsás növények sorakoznak díszfüvekkel, örökzöld futónövényekkel – mint a borostyán és a vadszőlő – valamint tarka őszi virágokkal és évelő dísznapraforgóval.

A mohafal előnye, hogy nemcsak szép, de hasznos is: nyáron hűti a környezetét, felfogja a port és megköti a szén-dioxidot. Kevésbé ismert, de a mohák és zuzmók világszerte 14 milliárd tonna szén-dioxidot kötnek meg és ezzel a legjelentősebb szén-dioxid-felvevők közé tartoznak.

A kísérleti zöld fal létrehozásában a Bécsi Temetkezési Vállalat kertészeti szakemberei segítettek a Wiener Liniennek. Ha beválik, 2022 nyarán további zöld falakat telepítenek az U2xU5-ös metró építési területeit körülvevő kerítésekre.