A bkk.hu-n megjelent információ szerint az átalakult utazási szokásokhoz igazítja menetrendjét a BKK: január 19-étől a hétfői és pénteki napokon csúcsidőben több sűrűn közlekedő járat menetrendje kis mértékben változik. Az így felszabaduló erőforrásokat a közlekedésszervező teljes mértékben hálózati fejlesztésre fordítja. Tavaly több szinten – többek között a szakmai civil szervezetek részvételével – zajló egyeztetések előzték meg az életbe lépő menetrendváltozást, annak tartalmát az érintettek megismerték és alapvetően egyetértettek vele.
A BKK a főváros közlekedésszervezőjeként folyamatosan gyűjt adatokat Budapest és környéke forgalmáról: sok más mellett méri az utasforgalmat, vizsgálja az utazási szokásokat, és ezekhez igazítva alakítja a menetrendet.
A forgalmi adatok rámutattak, hogy maradandónak bizonyult a koronavírus-járvány által okozott forgalomcsökkenés hatása a fővárosi közösségi közlekedésre: az utazásszám a 2019-ben mért adatok 80-85 százalékát éri el, miközben a BKK összességében 2024-ben is a 2023-as szinttel megegyező (sőt kis mértékben növelt) teljesítményt kívánja megrendelni a szolgáltatóktól. A járvány előtti időszakhoz képest azonban szembetűnő változás, hogy
• az otthoni munkavégzés és a rugalmas munkakezdés általános elterjedésével a hét végén (pénteken), illetve a hét elején (hétfőn) is kisebb, további mintegy 5 százalékkal alacsonyabb forgalom a jellemző, ráadásul a reggeli csúcsidőszakban (7 és 8 óra között) hétfőn csaknem 10, pénteken pedig 15 százalékkal kevesebben utaznak közösségi közlekedéssel.
Az adatalapú mérés eredményei alapján a BKK úgy döntött, hogy január 19-étől, péntektől több járatának menetrendjét is a megváltozott utasforgalomhoz igazítja. Hétfőn és pénteken csúcsidőben azok a BKK-járatok, amelyek a mért utasforgalomhoz képest eddig sűrűbben, vagy több párhuzamos járattal együtt közlekedtek, legfeljebb 1-2 perccel ritkábban járnak majd. A pénteki menetrend nem számít újdonságnak, de a korábbinál több járatot érint majd.
A hétfői és pénteki menetrend bevezetése csak olyan járatokat, illetve járatcsoportokat érint, ahol sűrű az együttes követés, és a BKK nem mért eddig zsúfoltságot, valamint az új követésnek betudhatóan sem alakul majd ki zsúfoltság. Ezekre példa a 20E (4-5 perc helyett 5 perc), vagy a 11-es busz, amely 4 perc helyett 4,5 percenként közlekedik majd hétfőnként.
A menetrendi átcsoportosításban érintett járatok
► Hétfőnként 0,5-1 perccel ritkábban követik egymást csúcsidőben:
► Péntekenként 1-1,5 perccel ritkábban követik egymást csúcsidőben:1, 1A, 14, 50, 70, 74, 75, 78, 80, 81, 5, 7E, 8E, 9, 11,
A változás lehetőséget ad a fejlesztésekre
A menetrend optimalizálását még tavaly egyeztetések előzték meg: a BKK a szakmai civil szervezeteknek – így a Közlekedő Tömegnek is – bemutatta a tervezetet, annak tartalmával és indoklásával az érintettek alapvetően egyetértettek.
A nehéz gazdasági helyzetben az utasforgalomhoz igazított menetrend lehetővé teszi, hogy a felszabaduló erőforrásoknak köszönhetően a BKK idén járatsűrítéseket, valamint hálózati fejlesztéseket hajtson végre. Ezek egyik első lépése, hogy például
• február 5-étől bővülnek Rákosmente és környezetének közlekedési kapcsolatai: változik a 298-as busz menetrendje, valamint új 275-ös autóbuszjárat jelenik meg Rákoscsaba–Újtelep térségében.
BudapestGO: továbbra is valós idejű járatinformációk
Az utazás megtervezéséhez a jövőben is érdemes a BudapestGO alkalmazást használni, amelyben pontos járatindulások szerepelnek, és amely valós idejű járatinformációk alapján számolja ki az optimális útvonalat az úti cél eléréséhez, sőt jegyét, bérletét is megvásárolhatja az applikáció segítségével.