Crossover csúcsra járatva

A Mazdának megszállott rajongótábora van. Azért is, mert az egyetlen japán márka, melynek minden fontos porcikája a felkelő nap országából ered. De persze még ennél is többről van szó. Mazda CX-3 teszt.

 

Amikor tapasztalatairól kérdeztem, az egyik legtapasztaltabb autós újságíró csak annyit mondott: “ha kocsit vennék, az Mazda lenne, mert hibátlan, és mert nem rajongok a csúcsra járatott turbómotorokért.” A léc tehát magasan volt, amikor úrvezetőként – vagy inkább évi 30 ezer kilométert autózó amatőr autósként – a Mazda CX-ba ültem. Az persze túlzás lett volna, ha a kocsi magától indul és üzemanyagot sem fogyasztva, csendben repít az úton, de amit kaptam, így is egészen kellemes volt.

Ami rögtön mellbe ütött, az a kis-nagy crossover külső megjelenése volt. Ami tényleg elképesztően ütősre sikeredett. Akárhányszor, akárhány szögből néztem az autóra mindig tökéletesnek bizonyult a forma és a krómmal szegélyezett maszkkal, a 18 colos könnyűfém felnivel felturbózott megjelenést figyelve mindig újabb finomságokra csodálkoztam rá. Pedig őszintén mondom, ritka az ilyen.

mazda2

Persze mindez nem véletlen, hiszen a Mazda önálló imidzset és piaci rést teremtve magának, mindent másként akar csinálni, mint a többiek. És még jól is sikerül neki. Így született meg a Mazda saját dizájn nyelve, a KODO, a mozgás lelke: a japán gyár tervezői a természetes környezetükben élő állatok mozdulatait, felszabaduló energiáik kifejeződését tanulmányozva alakították ki azokat az erőteljes, mégis lágyan ívelő vonalakat, amelyek az CX-3-at is jellemzik. Azt az autót, amelynek minden apró részletét áthatja a tökéletességre törekvő SKYACTIV technológia, amely a karosszériát tekintve, a fémváz speciális anyagösszetételét tekintve a lehető legmagasabb biztonságot ígéri.

mazda3

A perfekcionizmus az autó belsejében is érezhető. Igaz a kívülről hatalmas teret ígérő kocsi belseje nem annyira testes, mint kívülről látszik – hát persze, hiszen a Mazda2 alapjaira építették -, de azért elől, hátul kellemesen el lehet benne férni. Igaz egy könyöklő még akkor is jól jönne, ha a középső konzol a központi navigációs és szórakoztató központot irányító HMI utasításközpontnak ad helyet.

mazda4

A műszerfal kellemesen sportos. Az egyetlen szokatlan az, hogy a sebességet az egyik nagy kerek kijelző aljában figyelhetjük, na meg a kormány feletti apró – és több márka által is menőnek, vagy praktikusnak gondolt – plexilapra vetítve látjuk, ha azt az ülésbeállítás függvényében, éppen nem takarja ki a kormány. Az autóban akad még megszokni való annak, aki először ül Mazdába – például a kocsit nem biztos, hogy elsőre le tudjuk állítani a start-stoppal és arra is figyelni kell, hogy ha kicsit nyitva marad az autó, nem kapunk visszajelzést és könnyen azt gondolhatjuk, mindent bezártunk – de mindezt hamar megszokjuk, ha tartósan vezetjük a CX-3-at. Nem beszélve arról, hogy az intelligens kártyával vezérelt kulcs nélküli beszállást biztosító rendszer igencsak megkönnyíti a vezető dolgát. Könnyen kezelhető a tempomat és hamar meg lehet szokni a sávelhagyó rendszer mély burrogását ami különösen a fáradt vezetők számára jelzi azt, hogy ideje kiszállni, pihenni.

A magasabb kategóriákban található bőrborításra is nagyon odafigyeltek. Olyannyira, hogy még a váltót borító fekete bőr közepébe egy másik bőrfajtából kerüljön mutatós bordós piros csík, amit a hírek szerint közel százféle bőrtípusból választottak ki azért, hogy a leginkább harmonikus megjelenést biztosítsák az üléstérben. A tökéletes hangzásról a BOSE hangrendszer gondoskodik, miközben a 7 colos, tabletszerű head up display-en – amely tökéletes képet ad a tolatáskor és emellett a zene, valamint a navigáció kiválasztását is kényelmesen segíti -, az internet is behívható. Nem utolsó sorban beszéljünk az autó mutatós hátsó feléről is, ahol – miközben én képtelen voltam megtalálni a csomagtartó apró gombját, gyermekem azonnal megtalálta a helyzet nyitját – 350 literes, dupla padlós csomagtartó várja a cipekedni vallót.

mazda5

Egy Mazda persze – különösen a Mazda rajongóknak – a motortól Mazda. Miközben jómagam annyit érzékeltem, hogy a kocsi automata váltóval is kellemesen gyorsul autómániás ismerősöm az anyósülésre huppanva azonnal azt mondta: hú de jó hangja van a motornak. Na persze ez is SKYACTIV technológia – miközben a maximális biztonságról a i-ACTIVSENSE biztonsági rendszer gondoskodik. És mindez nem csak levegőbe beszélés, a kifejezések a Mazdánál valódi tartalommal telnek meg.

Tesztautónk szíve a kategóriában egyedülálló módon 1998 köbcentis, vagyis kétliteres, 120 lóerős turbómentes (na erről beszélnek a mazdások) SKYACTIV motor volt. Ami az üresen 1155 kilós autót kifejezetten könnyedén vitte végig az úton. Ha a sportos fokozatba váltottam még versenyautó hanggal is gazdagodhattam, de az igazi élmény a manuális módban várt, ahol kedvem szerint élvezhettem ki az egyes fokozatokban rejlő erőt. Már csak azért is, mert a CX-3-as különlegességét kihasználva a trendfordító crossowert 4×4-es hajtással próbálhattam ki. Ahol a jól hangolt futómű mellett, a vezetést estefelé a Bi-xenon fényszórók és az automatikus fényérzékelő is kellemesebbé tették.

Ami pedig az árat illeti, a kétliteres, 120 lóerős benzines CX-3 alapára 4,459 millió forint, a minden jót kínáló Attraction felszereltséggel 6,019 millió forintért. Igaz a kategóriájába tartozó autók általában alacsony fogyasztásúak, de ha azt mondjuk, hogy a CX-3-as kétliteres és automata váltós, akkor a 6,3 literes átlagos benzinfogyasztás rendben van. Éppen úgy, ahogy – ha már minden újdonságot megszoktunk -, az egész autó rendben van.

Érsek M. Z.

Legyél az első hozzászóló "Crossover csúcsra járatva" című cikkhez

Szólj hozzá

Your email address will not be published.


*