Minden kezdet nehéz, különösen akkor, ha az ember nincs tisztában a kulcs nélküli indítás alapjaival. Nem szép dolog, mondhatnánk, de azért ez ma még nem tartozik feltétlenül a mindennapok alapkövetelményeihez. A lényeg egyébként az, hogy lábat a fékre, a START gombot benyomjuk, várunk, amíg a motor hangját meghalljuk, a műszerek jelzik a készenléti állapotot, és csak ezután indulunk. Vagyis nem nyomkodjuk idegesen a gombokat, húzogatjuk a váltót. Még akkor sem, ha a hibrid meghajtás miatt az indulás hangtalanul zajlik.
Olyannyira, hogy az egyik hangulat karbantartóból meglehetősen fáradt állapotban kifelé tartó ifjú először a kocsi futurisztikus formáján – a sportosan arisztokratikus vonalvezetésen, a merész felniken – ámult el, majd miközben a társaság többi tagját böködte, a száját is tátva felejtette, amikor az autó valószínűtlenül halkan útnak indult. Mivel a hibridek mifelénk még ma is csodabogarak, másutt is igen gyakori volt a rácsodálkozás. Már csak azért is, mert az elektromos hajtással kombinált autókról alkotott elképzelésbe egy ennyire ütős külsejű járgány még nemigen fér be. Így az sem volt ritka, hogy a luxusterepjárók sofőrjeinek tekintete is hosszabban elidőzött a Citroën prémium termékcsaládjának csúcsmodelljét képviselő DS5-ön. Amelynek formatervezése visszaadja a hitet: lehet még autót tervezni úgy, hogy az ne legyen uniformizált, és az egyediség szépséggel, eleganciával is párosuljon.
Hát még akkor mekkorát néztek volna az üzemanyagfaló négykerék-meghajtásúak gazdái, ha a gázolajszámlát is meglátják. Az igencsak méretes, az első és a hátsó üléseknél is tisztességes helyet biztosító DS5 ugyanis a városban is nagyjából hat literrel falja a kilométereket. Köszönhetően elsősorban annak, hogy a legtöbb üzemanyagot megkövetelő indulásnál és parkolásnál is a menetközben „elraktározott” elektromos áram hajtja a kocsit. A Citroën első full-hibrid meghajtásának, a Hybrid4-nek különlegessége nemcsak az, hogy egy 2.0 literes HDi motort kombináltak elektromotorral, hanem az is, hogy az első kerekek kapják a dízel meghajtást, a hátsókat pedig az elektromotor hajtja. Igaz, mindennek megvan a maga ára: a csomagtartóban elhelyezett akkumulátorok a rakodótértől vesznek el helyet. Vagyis a DS5 annak ellenére, hogy az utastér kifejezetten tágas, nem nevezhető családi autónak. Viszont kifejezetten ideális azoknak, akik városi munkavégzésre használják, vagy a párjukkal autóznak. Vagy éppen a párválasztáshoz keresnek diszkréten feltűnő modellt. Amely nem mellesleg környezetkímélő és a városban is keveset fogyaszt, köszönhetően a hibrid hajtás mellett a Citroën kiemelkedő Stop&Start rendszerének, amely 8 km/h sebesség alatt (dugóban vagy piros lámpánál) automatikusan leállítja – egészen pontosan készenléti állapotba helyezi – a motort. A kényelmi és biztonsági berendezések (klíma, rádió, szervós tb.) természetesen ilyenkor is működésben maradnak, a kocsi a fékpedál felengedése után pedig, mintha mi sem történt volna, a szó szoros értelmében zökkenőmentesen indul újra.
Olyannyira, hogy a kétliteres motorral, ha sportos kedvünkben vagyunk, szinte bárkivel felvehetjük a versenyt. Különösen akkor, ha az üzemmód-kapcsolót a négy lehetőség (automatikus, full electric, négy kerék, sport) közül a legutóbbira állítjuk. A tökéletes vezetési élményt azzal is elősegíthetjük, ha a váltót automata helyett kézi vezérlésre állítjuk, és a kormány alatt két oldalon elhelyezett fülek segítségével magunk választjuk ki a megfelelő fokozatot. Ilyenkor a bírságokra is tekintettel nem árt, ha a maximális sebességhatárt manuálisan beállítva szabunk kontrollt a száguldásnak. A gazdaságosabb autózáshoz persze egyszerűbb, ha a tempomat sebességtartó funkcióját használjuk, amit beállítva folyamatosan csodálhatjuk a tájat és a kocsi belső vonalait.
Igaz, az áramvonalas tervezés miatt az előre nyúló A-oszlopok nem segítik a kilátást, de így is tökéletes biztonságban érezhetjük magunkat. Az első és a hátsó ülések felett három részre osztott, elektromos vezérlésű árnyékolóval ellátott napfénytető nyújt jó szolgálatot abban, hogy optikailag is nagyobbnak érezzük a belső teret. Úgy, hogy közben a huzattól sem kell tartani, mert a kocsi tetejét rögzített üveg borítja, vagyis a napfénytetővel nem szelet, csak fényt engedünk az utastérbe. A vezetőülés sportos vonalvezetése és többféle beállítási lehetősége tökéletes kényelmet biztosít. A ritkaságszámba menő „tojásfotel” megoldással például az ülőlap első része külön emelhető.
A full extrás változatban a kormánykerék előtt felnyíló head-up displayre vetített kilométeróra segíti a vezetésben azt, aki jobban érzi magát, ha nem kell a műszerfalra pillantania. Aki a maximumra vágyik, annak az ülés különleges bőrborítása is növeli a komfortérzést. A DS5 azonban minden kivitelben különleges vezetési élményt biztosít annak, aki az egyéniségét (egyediségét) az autóján keresztül is szereti megjeleníteni. A külcsín mellett ezt garantálják a belső, nem kevésbé extravagáns és kifejezetten elegáns megoldások. Köztük az, hogy itt még a kormánykerék alja sem kerek, és az oldalt, középen és a felső konzolon található gombok helyett is dizájnos kockákkal nyithatjuk, amit nyitni lehet. A műszerfalon elhelyezett nagyméretű navigációs képernyő – amelyen tolatásnál élőben, filmszerűen követhetjük az eseményeket – környezete is kifejezetten mutatós.
Vagyis az biztos, hogy a rafinált formatervezésnek köszönhetően a külső megjelenésénél jóval tágasabb, tökéletes útfekvésű Citroën DS5-tel akkor sem leszünk magányosak, ha egyedül indulunk útnak. Mindig lesz, aki megnézi az autót…
é.m.z.
Legyél az első hozzászóló "Ebben a kocsiban biztosan megnéznek" című cikkhez