Hogy a jövőben is a világ egyik legélhetőbb városa maradhasson és ellensúlyozni tudja az éghajlatváltozás negatív hatásait, az osztrák főváros klímavédelmi menetrendet dolgozott ki. Ennek részeként betiltanák az egyedi gázfűtést, megkönnyítenék a napelemes rendszerek telepítését és háromszor annyi pénzt fordítanak a közösségi közlekedés fejlesztésére, mint útépítésre.
Az osztrák főváros régóta hangoztatott célja, hogy 2040-re klímasemleges legyen. Ennek érdekében most klímavédelmi menetrendet dolgozott ki, amely konkrét útmutatásul szolgál, hogy miként érheti el azt. A dokumentum hét alapelvre épít, amelyek közül a legfontosabb a társadalmi igazságosság, vagyis a klímavédelmi intézkedéseknek szociálisan kiegyensúlyozottaknak kell lenniük, hogy minden társadalmi csoport élvezhesse az előnyüket. Bécs ezen kívül a regionális gazdaságra épít majd, támogatja az innovációt, több zöld munkahelyet hoz létre és jó példával jár elöl.
Fontos eleme a menetrendnek a részvételiség, ezért 2022 áprilisától – egyelőre három kerületben – arra buzdítják a lakókat, hogy osszák meg a klímavédelemmel kapcsolatos ötleteiket a kerülettel. Ezeket aztán a várossal közösen konkrét projektekké dolgozzák ki, a város pedig büdzsét is ad a megvalósításhoz – évente összesen 6,5 millió eurót. Így a városlakók közvetlenül is hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a mindennapi lakókörnyezetük kellemesebb legyen, és az jobban ellensúlyozni tudja a klímaváltozás negatív hatásait.
A klímavédelmi menetrend kapcsán Jürgen Czernohorszky klímavédelmi városi tanácsnok elmondta, hogy a gyakorlatban ez például azt jelenti, hogy 2040-re betiltanák az egyedi olaj- és gázkazánokat, amelyekből jelenleg több mint 400.000 található még a bécsi háztartásokban. Helyette a klímabarát fűtési rendszereket támogatnák, illetve megkönnyítenék például a napelemes rendszerek telepítését. Annyira, hogy a kisebbekhez még engedély sem kellene.
2040-re várhatóan kitiltják Bécsből a benzin- és dízelüzemű járműveket és helyette inkább a mobilitásra helyezik a hangsúlyt. A cél, hogy Bécs is „15 perces város” legyen, vagyis gyalog, biciklivel vagy tömegközlekedéssel bárhova el lehessen érni 15 perc alatt, ami a mindennapi élethez szükséges, és saját autó nélkül is boldogulni lehessen. Ehhez Bécs a jövőben háromszor akkora összeget költ a közösségi közlekedéssel, biciklizéssel és gyaloglással kapcsolatos infrastruktúra kiépítésére, mint útépítésre és már 2040 előtt elektromos járműre cseréli a tömegközlekedés összes járművét.
A város smart city stratégiájából kialakított klímavédelmi menetrend tizenegy célterületet definiál a megújuló energiaforrásoktól és a mobilitástól kezdve az épületállomány korszerűsítésén, a körforgásos gazdaság és a hulladékmentesség ösztönzésén át az egészségügyig és az oktatásig. Bécs klímavédelmi menetrendjét szakértők, tudósok és a civil társadalom bevonásával dolgozták ki. A dokumentumról február végén határoz a bécsi közgyűlés.