Egy kicsit már magyar is a CUPRA

2024 harmadik negyedévében készülhet el Győrben az első magyar CUPRA, a Terramar – mondta a lapunknak adott interjúban Rozgonyi Ádám, a Porsche Hungaria Kereskedelmi Kft. SEAT és CUPRA márkaigazgatója, akivel a fiatal autómárka gyors növekedéséről és az elektromos jövőről is beszélgettünk.

– Hamarosan kicsit már magyar is lesz a Volkswagen-csoporthoz tartozó CUPRA márka, hiszen bejelentették: a Terramar nevű modellt Magyarországon, Győrben gyártják majd. De mielőtt erről beszélnénk, ejtsünk néhány szót a márkáról, amit még ma is sokan a SEAT-hoz kötnek.

Rozgonyi Ádám, a Porsche Hungaria Kereskedelmi Kft. SEAT és CUPRA márkaigazgatója

– Ez érthető, hiszen a SEAT 2018-ban jelentette be, hogy a CUPRA modellsorozata önálló márkává válik, amely az érzelmeket, az elektromos és hibrid hajtást, valamint a teljesítményt állítja a középpontba. Nem véletlen, hogy a márka központja Barcelonában kapott helyett, ahol a cég versenyműhelye is működik. Évről évre többen ismerik és szeretik meg a CUPRÁ-t, amely 2021-re 80 ezer kiszállított járművével megháromszorozta eladásait. Idén már 150 ezer autó gyártását tűzte ki célul a gyár, 2025-re pedig 470 ezer a cél. A márka forgalma a 2018-as 430 millió euróról, minden előzetes várakozást messze felülmúlva, 2021-re csaknem 2,2 milliárd euróra bővült. A márka első önálló modellje, a CUPRA Formentor, amelyből eddig világszerte csaknem százezer példány talált gazdára. A márka Magyarországon is mind népszerűbb, amit jelez az is, hogy eddig öt, de hamarosan már hat kereskedőnk forgalmazhatja modelljeinket.

– És akkor hamarosan már Győr is részese lesz a CUPRA-sztorinak.

– Valóban, a győri Audi után lesz már győri CUPRA is. A gyártás kezdetének pontos dátuma még nem ismert, de várhatóan 2024 harmadik negyedévében készülhet el az első magyar Terramar.

– A hazai CUPRA gyártás segít megőrizni győri munkahelyeket, esetleg újakat is teremt?

– Alapvetően átszervezi a gyártást a Volkswagen konszern, változik a paletta, megosztják a gyártási kapacitást, Magyarországon tehát ez nem jelent létszámbővülést.

– Mit lehet tudni az új magyar autóról?

– Ez a modell nem csak a magyar járműgyártás történetében, hanem a márka életében is mérföldkőnek számít, mert ez lesz az első, részben elektromos, sportos CUPRA SUV-modell. Az új autó belsőégésű motorral hajtott változatokkal, valamint hálózatról tölthető hibrid hajtásrendszerek új generációjával is megjelenik majd a kínálatban, utóbbiak mintegy 100 kilométert tehetnek meg tisztán elektromos üzemmódban. A 4,5 méter hosszú Terramar érkezése is jelzi egyébként, hogy nagy átalakuláson megy át a márka palettája. Eddig főleg a kifejezetten nagy teljesítményű modelleken volt a hangsúly, most viszont – megőrizve persze a sportos értékeket – kiszélesedik a kínálat. Idén vezettük be például a CUPRA Born-t, amely az első tisztán elektromos modellünk. Ez a kocsi – amellett, hogy tökéletesen ötvözi az elektromos hajtásrendszert és a kiemelkedő menetteljesítményt – már inkább egy unisex jármű. Ez utóbbit azért érdemes megemlíteni, mert eddig a CUPRA-vásárlók mintegy 80 százaléka férfi volt. A márka második tisztán elektromos modellje, a Tavascan 2024-ben érkezik. 2025-ben pedig jön az UrbanRebel tanulmánymodell által ihletett városi elektromos autó, amely talán még inkább a női ügyfélkörhöz fog jobban passzolni. A tervek szerint a 226 lóerős elektromos motorja 6,9 másodperc alatt gyorsíthatja 100 kilométeres tempóra a városi elektromos autót, amelynek hatótávolsága akár 440 kilométer is lehet.

– Vagyis a CUPRA nagy lendülettel villamosít.

– Igen, de ebben nincs meglepetés, a márka ezt már régen eltökélte. Ennek érdekében egyébként csak Spanyolországban, az ország történetének legnagyobb önálló ipari beruházásaként, 10 milliárd eurós invesztíciót hajt végre. Ennek keretében akkumulátorgyárat épít Valenciában 7 milliárd euróért, hogy biztosítsa e kulcsfontosságú alkatrész utánpótlását. Emellett két üzemét teszi alkalmassá a cég elektromos autók gyártására. Mindez pontosan mutatja a CUPRA eltökéltségét, magabiztos jövőképét.

é.m.z.