A nyaralás során előfordulhatnak átverések, de a korrekt módon intézett szabálysértési eljárás esetén kiszabható külföldi bírságok is tönkretehetik a nyaralást és a családi költségvetést is egy jó időre. A környező országok legtöbbjében az utóbbi években drasztikus szigorították a közlekedési szabályokat, és finoman szólva is elrettentőek a büntetési tételek.
Horvátországban szigorodtak a büntetési tételek
Idén január elsejétől változott a horvát büntető törvénykönyv, szigorodtak a büntetési tételek a közlekedési szabálysértések és bűncselekmények esetében. Horvátországban a megengedett sebesség túllépéséért akár 600 ezer forintnak megfelelő összeg is lehet a kiszabott büntetés. Tilos a radardetektor használata is, és akkor is büntethetnek érte, ha nincsen bekapcsolva. Ha az autós nem áll meg a zebránál, hogy elsőbbséget adjon a gyalogosnak, az 1000 kunás büntetést jelenthet, és ha valaki egy párhuzamos közlekedésű úton úgy nem áll meg, hogy a mellette közlekedő autó viszont átengedi a gyalogost, az 2000 kunába kerülhet. A kerékpárral közlekedő 16 éven aluli gyereknek kötelező a bukósisak használata, ennek elmulasztása 300 kuna.
Horvátországban a vízen sem lehet száguldozni, a motorcsónakot a parttól legalább háromszáz méterre lehet csak használni, és a gyorshajtást ennél is büntetik. Továbbra is tilos Horvátországban a vadkempingezés, ennek megszegése is szigorú büntetéssel jár, szóval érdemes a szállásfoglalásra és az út megtervezésére is néhány órát fordítani. Július elsejétől Horvátország is uniós tag lesz, egyszerűbbé, gyorsabbá válik a határátkelés, a letenyei autópálya átkelőnél az eddigi négy ablak helyett csak egynél kell majd megállni, eltörlik az eddigi vámhatárokat, az uniós szabályozás szerint lehet ki- és bevinni különböző árukat is.
A román rendőrök lefizetése reménytelen próbálkozás
Romániában a sofőrök finoman szólva is temperamentumosak, ezért nem árt különösen figyelmesnek lenni. Autópálya díjat nem kell fizetni, van helyette azonban útadó, az úgynevezett „vignettát” ajánlatos a határátkelőnél megvásárolni. Személygépkocsik esetében mindössze pár eurónak megfelelő lejbe kerül a havidíj. Az alkohol fogyasztással sem érdemes játszani, mert az öt ezrelék feletti véralkoholszint már bűncselekménynek minősül, és nem csak 350 eurónyi bírsággal, hanem 1-től 5 évig terjedő szabadságvesztéssel is büntethetik. Szigorú büntetés jár a megengedett sebesség túllépéséért is, az elsőbbségadás elmulasztásáért, a piros lámpánál történő áthaladásért, és a vasúti átkelő tilos jelzésének semmibe vételért is. Az ilyen szabálysértések esetén a jogosítványt is elveszik. A külföldiek kérvényezhetik, hogy ne vegyék el a gépkocsivezetői engedélyüket, de bizonyítaniuk kell, hogy csak átutazók az országban, és erről közjegyző előtt, hiteles tolmács jelenlétében kell nyilatkozatot tenniük, amely optimális körülmények között is egynapos ügyintézést jelent. A rendőrök lefizetésében nem lehet reménykedni, mert a korrupciót szigorúan büntetik.
Az osztrák rendőrök a sebességmérés ászai
A precíz, szabálytisztelő osztrák rendőrökkel jó vigyázni, mert nagyon szigorúak. Nem ismerik a tréfát és a vesztegetés szóba sem jöhet. Egy-két kilométerrel sem éri meg túllépni a sebességhatárt, mert egy ilyen apró kaland tarifája 25-50 euró között mozog. A sebességmérésnél nagyon kreatívak a Ausztriában. A faluk határában, dombtetőről, nem látható helyekről is mérhetnek. Az IG-L jelzésű tábláknál, amelyek különleges, vagy környezetvédelmi területet jelölnek, a sebesség túllépése 2200 euróba is kerülhet. Ausztriában a követési távolság miatt is büntetnek a rendőrök, a tilosban parkolás pedig akár 50 euróba kerülhet. Vigyázat! Az a városi legenda, hogy „a büntetést később nem tudják a hatóságok behajtani a magyar autósokon” már rég nem igaz.
Az olaszok a helyieknek elnézik a külföldinek nem…
Az olasz rendőrök a külföldiekkel általában türelmesebbek és kedvesebbek, de abba hiába nem szabad beleesni, hogy ami szabálytalanságot az olaszok elkövethetnek, azt a külföldieknek is elnézik. A gyorshajtásnál a megengedett sebesség felett 10 km/óra a tűréshatár, ezt túllépve a bírság 180 eurótól indul. A vezetés közbeni telefonálás 160 euró, a kerékbilincs levétele közel 300 euro. Járdára, sarokra semmiképpen ne parkoljunk, az autópályán pedig ne felejtsünk el belépőkártyát tépni, mert ha ez elmarad bírságot kell fizetni.
A német rendőrökkel nem érdemes vitatkozni
Németországban nincs sebességkorlátozás a sztrádákon, és még autópályadíjat sem kell fizetni. A német rendőröket nem lehet megvesztegetni, a helyszínen hajtják be a büntetést, és türelmesen megvárják amíg az utazó az összeget valahogy elő nem teremti. A parkolásra szintén nagyon oda kell fizetni, mert azonnal büntetnek, ha tilosban hagyja valaki az autóját. Azok, akik több mint 150 euró fölötti büntetést halmoztak fel, számíthatnak arra, hogy a csekk előbb-utóbb az otthoni posta ládában fog landolni. Ami viszont az itthoni zéró tolerancia után jó hír lehet a Németországban autózóknak, hogy egy pohár vörösbor vagy egy-két sör után is lehet vezetni.
Fontos, hogy autót csak üzemben tartó vagy tulajdonos vezethet külföldön, ha céges autóval vagy más tulajdonában álló autóval utazunk, akkor meghatalmazást vagy kölcsönszerződést kell írni. Európa minden országában elfogadják a magyar jogosítványt, de a Távol-Keleten például az autóbérléshez már nemzetközi jogosítványra is szükség van. Érdemes kiváltani az úgynevezett zöldkártyát is, ami biztosításunk nemzetközi érvényességét szavatolja.
Legyél az első hozzászóló "Erre figyelj ha autóval utazol külföldre" című cikkhez