Felvillanyozóan hagyományos – a Honda CR-V két arca. Honda CR-V e:PHEV Advance – teszt

Miközben autógyártók sokasága próbál választ találni arra a kérdésre, hogy az elektromos vagy hagyományos kocsiké-e a jelen, a Honda nem vacillált: megcsinálta a kettőt egyben. Így vált tökéletes városi és utazó autóvá a középkategóriás SUV-ja.

 

Egyre nagyobb az elektromos járművek körüli körüli turbulencia, mert az árak csökkenni, a hatótávok pedig nőni nem akarnak olyan gyorsan, ahogyan azt az átlagautós és a piac elvárná. Emiatt több márka is át- meg átírja hosszú távú terveit, s mégis inkább kitolja a robbanómotoros autók korszakának végét. Mindeközben akadnak olyan gyártók is, amelyeket mintha érintetlenül hagyna ez a zűrzavar: ezek közé tartozik a Honda is, amely olyan megoldásokat alkalmaz, amelyek épp ezekben az átmeneti időkben ideálisak. Ennek talán egyik legjobb példája Az Utazó Magazinnál teszten járt Honda CR-V e:PHEV Advance, amelynek ugyan rendkívül bonyolult és fejlett a hajtáslánc-technológiája, ám a vezető szempontjából mégis pofon egyszerű az egész. A modell ugyanis úgy villanyautó, hogy annak összes mai hátrányát szintre észrevétlenül kiküszöbölték  a Honda mérnökei.

Adott egy jókora – 4,7 méter hosszú, közel 1,9 méter széles – autó, amely alapvetően villanyautó. Jókora akkupakk gondoskodik arról, hogy a villanymotor minél tovább hajtsa a kocsit. Hivatalosan 81 kilométert tehetünk meg vele, s bár ennyit nekünk nem sikerült abszolválni a valós forgalmi körülmények között, azért az 50-60 kilométeres hatótáv is bőven elég tud lenni városi használat során. Ha lemerül az akku, akkor sincs gond, mert több megoldást is kínálkozik. Tölthetjük otthon, vagy utcai oszlopnál. Ebben persze még semmi extra nincs.

Annál inkább abban: akkor sincs baj, ha nincs szabad oszlop, vagy nincs időnk töltéssel bajlódni. Ilyenkor ugyanis beindul a CR-V kétliteres benzinmotorja, de – ha továbbra sincs szükség nagy tempóra – akkor csak áramtermelőként. Vagyis a kocsi a maga állítja elő a magának szükséges áramot. Ehhez persze még nem kellene kétliteres motor, kisebb erőforrás is elég lenne áram előállítására. Csakhogy a CR-V-vel – lévén mégiscsak családi utazó SUV-ról van szó – a tulajdonosok hosszabb, nagyobb tempót igénylő utakra is elindulnak, ami nem ideális terep az elektromos kocsik számára. Ilyenkor pedig a CR-V e-autóból hagyományos benzinessé lényegül át, a robbanómotor már nem csak áramot termel, hanem hajtja a kocsi kerekeit.

Ami a legszebb, hogy a sofőr mindebből szinte semmit sem érzékel: városi, elővárosi forgalomban „sima” elektromos autóként használhatja a kocsiját, ha otthon, vagy munkahelyén akad töltő, napok is eltelhetnek a benzinmotor beindulása nélkül. De ha nyaralni indul a család, akkor sincs baj, hiszen nem kell töltőoszlopokhoz igazítani a vakációt, a több száz kilométeres etapok sem okoznak gondot.

 

Már csak azért sem, mert a mérnökök arra is ügyeltek, hogy a fejlett technológia ne menjen a hagyományos értékek rovására. Az üléspozíció kiváló, ráadásul szerencsére nyoma sincs a mai trendnek, a kissé bunkerszerű hangulatnak, minden irányban remekül kilátni, az utastér tágas. Megannyi kisebb-nagyobb tárolórekesz, jókora, 617 literes csomagtartó jár a CR-V-hez. Talán csak a kissé túl aktív vezetéstámogató rendszereket érheti kifogás, és azt, hogy bár a központi kijelző jól használható, könnyen áttekinthető, nem igazán attraktív. Nagyon is attraktív viszont a CR-V-nek az a funkciója, amely – ebben a szegmensben távolról sem magától értetődő módon – utánfutó vontatására teszi a képessé a kocsit. A SUV indulóára 25 millió forint, ami ugyan magasnak tűnik a kategóriában, ám ez a felár a lehető legjobb helyre kerül: ennek köszönhető olyan e-autót kapunk, ami a villanyautózásból csak a jót adja, a nyűgtől megszabadít minket.

-emz-