Ferihegyi felmérés: elégedettek az utasok, de hiányzik a vasúti megközelíthetőség

Fotó: Budapest Airport / Baranyi Róbert

Az elmúlt öt évben a budapesti repülőtérről utazók szerint jól érzékelhetően emelkedett a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér szolgáltatásainak színvonala. A légikikötő tiszta, tágas, világos, emberléptékű és biztonságos; nemzetközi viszonylatban is megállja a helyét – derül ki a független GKID piackutató vállalat által készített reprezentatív kutatásból.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér jelentős változáson ment keresztül az elmúlt négy évben: a Budapest Airport következetes stratégia mentén a minőséget és az utasélményt fókuszba helyezve százmilliárd forint értékű fejlesztés-sorozatot valósított meg. A légikikötőt a repülőtéri közösség munkájának köszönhetően 2022-ben Európa legjobb repülőterévé választották, és a minőségbeli javulást további nemzetközi elismerések és a repülőtér 4 csillagos minősítése is alátámasztja. A Budapest Airport folyamatosan méri az utasok és a szélesebb közvélemény repülőtérről alkotott vélekedését és az utasok visszajelzéseit, melynek keretében a GKID Research & Consulting 6 ezer fős mintán reprezentatív reputációkutatást készített.

A megkérdezettek szerint a szolgáltatások minőségét tekintve a budapesti repülőtér nemzetközi összehasonlításban is megállja a helyét: több mint 90 százalékuk gondolja úgy, hogy jobb, vagy legalább azonos színvonalú, mint más nemzetközi repülőterek. Jellemző tendencia, hogy a repülőteret nemrégiben használók körében nagyobb az elégedettség mértéke, mint az évekkel ezelőtt utazók esetében – tehát minél frissebb a tapasztalat, annál pozitívabb a repülőtér megítélése.

A repülőteret az elmúlt 1 évben használók közel kétszer nagyobb arányban vélik úgy, hogy nagyon sok fejlesztés történt a légikikötőben az utóbbi fél évtizedben, mint azok, akik 3-5 éve repültek Budapestről.

Szinte ugyanez a megoszlás figyelhető meg az utasszolgáltatások színvonalára vonatkozóan is. A kutatást megelőző 1 évben repülővel utazók több mint kétharmada ajánlaná a repülőtér szolgáltatásait másoknak, ez az arány is javulást mutat a 3-5 éve repülők válaszaival összehasonlítva, ami a szolgáltatás növekvő színvonalára utal.

A kutatásban résztvevők szerint a budapesti repülőtér biztonságos (95%), modern (84%), technológiailag fejlett (75%) és gyors a biztonsági ellenőrzés (70%). A válaszadók többsége a légikikötőt a sajátjának érzi, Magyarországhoz és az utazás öröméhez kötik a létesítményt. A válaszadók 83%-a szerint a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér méltó képviselője a magyar kultúrának (83%).

A megkérdezettek legnagyobb arányban a repülőtér kötöttpályás megközelítését említették fejlesztendő területként. Emellett a válaszokból látszik, hogy a repülőtér kapacitásainak bővítésére való igény is felmerül. Utóbbit részben a turizmus támogatása, részben a 2. Terminál telítettségének csökkentése céljából tartják szükségesnek – ez utóbbi szoros összefüggésben van a jelenlegi minőségi színvonal fenntartásával. Az 1. Terminál újranyitását a többség támogatja.

A kutatást a GKID Research & Consulting Kft. készítette. Az adatfelvétel 2023 áprilisában készült 18 év feletti internetezők körében, nem, kor és lakóhely szerint reprezentatív mintán. A kiértékelt minta mérete 5 992 fő.