Hogyan autózunk a jövőben? – erre kereste a választ a Peugeot kutatása

Egyre több helyről hallhatjuk, hogy a jövő az elektromos közlekedésé. De vajon csak a szakemberek gondolják így, vagy a fogyasztók is osztoznak optimizmusukban? Erre keresett és talált választ a Peugeot közvélemény-kutatása.

Világszerte folyamatosan, egyre gyorsuló ütemben nőnek a tisztán elektromos személygépkocsik eladásai. A 2020 első félévében tapasztalt 19 százalékos visszaesést követően idén 168 százalékkal nőtt a hálózatról tölthető járművek globális forgalma: ez két év alatt 36 százalékos növekedésnek felel meg, ami az autópiac átlagos fejlődési rátájának sokszorosa.

Az előrejelzésekben sok bizonytalansággal kell számolni, de egy tavalyi elemzés, amely még nem számolt az eladások idei fellendülésével, azt valószínűsítette, hogy 2030-ra minden harmadik eladott új autó hálózatról tölthető elektromos (PHEV vagy BEV) lesz a világon, Európában pedig az arányuk meghaladhatja a 40 százalékot.

Hogy pontosan hogyan alakulnak az arányok, ma még nehéz megjósolni, az azonban biztos, hogy a hálózatról tölthető elektromos járművek már ma is jelentőséggel bírnak, néhány éven belül pedig meghatározó tényezővé válnak az autóiparban és az autóértékesítésben egyaránt.
Ez persze feltételezi, hogy nem kizárólag az autóipar, valamint a gazdasági és ökológiai szakemberek szorgalmazzák elterjedésüket, hanem a fogyasztók is elfogadják, hogy megkerülhetetlen az átállás – részben azért is, mert az elektromobilitás számos olyan előnnyel jár, amik miatt a felhasználók túlnyomó többségében esze ágában sincs visszatérni a régi vágású belső égésű motorhoz.

A fogyasztók villanyautókba vetett bizalmát és optimizmusát azonban semmi nem mutatja meg pontosabban, mint az, hogy milyen jövőt szánnak gyermekeiknek. Pontosan erre volt kíváncsi a Peugeot, amikor egy reprezentatív felmérés keretében feltérképezte a brit tinédzserek autós oktatási kilátásait és terveit. A megkérdezett szülők negyven százaléka eleve nem gondolkodik belső égésű motorban, és azt szeretné, ha gyermeke rögtön villanyautón tanulna meg vezetni. Ez az arány tökéletesen egybevág a fent említett előrejelzéssel, amely az évtized végére 40 százalékos piaci részesedést jósol Európában a hálózatról tölthető járműveknek, és megerősíti az autógyártók elkötelezettségét az emissziómentes mobilitási technológiák fejlesztése iránt.

Ugyanakkor nem hagyható figyelmen kívül azoknak a szülőknek a véleménye sem, akik szerint villanyautón nehezebb megtanulni vezetni. Mivel háromból egy szülőt (28%) aggaszt ez a gondolat, a Peugeot érdekes kísérletre szánta rá magát. 10-16 éves fiatalok egy csoportját arra kérte, hogy vegyenek részt egy kifejezetten villanyautókra szabott oktatási programban.

A jogosítványtól még messze álló fiatalok Peugeot e-208 városi villanyautók volánja mögött végeztek el alapvető manővereket, és kaptak áttekintést a töltés folyamatáról, illetve az energiatakarékos vezetés fortélyairól és alapszabályairól.

A rövid oktatást követően máris ügyesebben, takarékosabban tudtak vezetni a zárt pályán, mint szüleik, ezzel igazolva, hogy az elektromos járművek tudatos vezetése gyakorlatilag ösztönösen elsajátítható – hogy a kézenfekvő hasonlattal éljünk, gyerekjáték. Ennek fényében egyáltalán nem meglepő, hogy az említett kérdőívből az is kiderült: négyből egy családban folyamatosan arra biztatják szüleiket a gyermekek, hogy váltsanak elektromos közlekedésre.