Így alakítja át az elektromos autó a nyaralási szokásainkat

Computer generated image - Green Car .

Itt a jó idő, tombol a nyári szünet, eljött a hosszabb utazások időszaka – egyre több elektromos autó járja az utakat, így egyre többeknek fontos a kérdés: elektromos autóval vajon csak a napi 50-100 kilométeres mindennapos körünk teljesíthető vagy belevághatunk egy külföldi utazásba is a családdal és rengeteg csomaggal? A Jövő Mobilitása Szövetség szakértői szerint szokásaink átalakításával, egy kis tervezéssel minden gond nélkül megoldható a nyaralás. Tudnunk kell hol vannak töltők, hogyan növelhetjük a hatótávot és készüljünk fel, hogy mit csinálunk, amíg az autónk tölt!

 

A hatótáv növelésének a Jövő Mobilitása Szövetség szakértői szerint van pár trükkje:

  1. Ha garázsból indulunk kevesebb energia szükséges az utastér nagy melegben való hűtéséhez.
  2. Az előkondicionálás használatával is növelhető a hatótáv: hűtsük le az autót, amíg még a hálózatra van csatlakoztatva. Így nem az akkumulátor energiáját használjuk, és menet közben csak szinten kell tartani a hőmérsékletet, ami sokkal kevesebb energiát igényel. A legtöbb autóban ez a funkció már applikáción keresztül is elérhető, sőt, akár minden hétköznap reggelre előre programozható a fűtés vagy hűtés.
  3. Tartsunk optimális belső hőmérsékletet! Ahogy télen ne egy szál pólóban akarjunk ülni az autóban, úgy nyáron sem kell 15 fokra hűteni az autót. Ha fontos a hatótáv, akkor sem kell fürdőruhában izzadni az ülésen: nyugodtan bekapcsolható a légkondi, de ne állítsuk túl hidegre a hőmérsékletet.
  4. Az ECO mód használata segít takarékoskodni. Kevésbé intenzívek a gyorsítások, és az utastér hőmérsékletébe is beleszólhat ez a funkció.
  5. A regeneratív fék használata is segít a hatótáv optimalizálásában: ha engedjük magától lassulni az autót, amikor például pirosra vált a lámpa, akkor vissza tudunk táplálni energiát.

Milyen egyéb átalakítások szükségesek a szokásainkban a mindennapos rutinunkhoz képest, ha hosszabb utazásra megyünk?

1. Új szempontok az utazástervezésben

Egy hosszabb út megtervezésekor kulcsfontosságú, hogy előre tájékozódjunk, hol találhatók töltőpontok, és milyen gyakorisággal van rájuk szükség az autónk típusától függően. Ehhez ismernünk kell az autónk autópályás használat melletti hatótávját, ami a nagy sebesség miatt a városi használatban megszokottnál akár 30%-kal is kevesebb lehet. A csomagok száma és a klímahasználat miatt viszont éppen magasabb lesz az autónk fogyasztása és ez a fogyasztásnövekmény nagyobb, mint a hagyományos autók esetében.

Emellett tájékozódni szükséges a töltési lehetőségekről. Itthon a töltőpontok legnagyobb része autópályák, főutak mentén van, a Balaton térsége egyre jobban ellátottnak tekinthető. 2023 végén 2507 töltőállomás volt, 12,5%-kal több, mint egy évvel azelőtt, tehát a villanyautósokat kiszolgáló infrastruktúra folyamatosan bővül. Szükség is van rá, hiszen egy év alatt 43 százalékkal nőtt a hazai elektromosautó-park.

2.A töltési infrastruktúra fejlődése

Ahogy egyre több elektromos autó kerül az utakra, a töltési infrastruktúra is egyre fejlettebbé válik. Ez azt jelenti, hogy egyre kevesebb kompromisszumot kell kötnünk az úti célok és az útvonalak tekintetében. A főútvonalak mentén és autópályákon egyre több ultra gyors egyenáramú töltővel találkozhatunk, ahol egy rövid pihenővel elég töltést nyerhetünk utunk folytatásához, a célállomásokon a többnyire váltóáramú töltőoszlopokat találunk, ahol egy éjszaka alatt kényelmesen felölthető a gépkocsi. A szálláson, a strandfürdőnél, egy múzeum vagy étterem előtt, ahol legalább 1-2 órát tölt a család, már érdemes igénybe venni töltési szolgáltatást, hiszen a kikapcsolódás alatt az autó is érdemi mennyiségű energiához juthat.

Fontos a célország villanyautós sajátosságairól is tájékozódni. Európában, ahogy itthon is sok-sok elektromobilitás-szolgáltató van, sok-sok különböző applikációval. Szerencsére létezik egy – már az itthoni szolgáltatók applikációiban is egyre inkább elérhető – roamingnak nevezett megoldás, amikor a különböző szolgáltatók az egymással (vagy egy ernyőszolgáltatóval) megkötött szerződéseik nyomán egymás között is el tudnak számolni, így a villanyautós ugyanazt az appot tudja használni több töltőponton is némi felár ellenében. Ismert európai applikációk pl. Maingau, Greenway, Chargepoint, Chargemap. Sőt már egyre több szálláskereső oldalon lehet arra is szűrni, hogy mely szálláson van töltési lehetőség.

3.Hosszabb pihenők, több felfedezés

A tervezés része az is, hogy tudjuk, milyen töltőt akarunk használni. Útközben, ha gyorsan akarunk tölteni, a villámtöltők állnak rendelkezésre (egyenáramú, ultragyors töltők), amelyek az autópályák, fontos csomópontok, benzinkutak mellett megtalálható berendezések. Itt a töltési idő percekben mérhető: egy ilyen töltőnél – a töltő teljesítménye és autónk képességeitől függően – akár már 20-30 perc alatt 2-300 km hatótávot is tölthetünk autónkba, így a balesetbiztonsági szempontból amúgy is ajánlatos pihenők beiktatásával autónk töltését is el tudjuk végezni. Persze villámtöltőből kevesebb van, hozzávetőlegesen az összes töltő 5-10 százaléka, így a nyári és forgalmasabb időszakokban érdemes azzal is számolni, hogy az autópályák melletti töltők foglaltak lehetnek, így érdemes mérlegelni, hogy egy hosszabb kitérőt beiktatva egy közeli várost látogatunk meg, melyben sétálhatunk, ebédelhetünk, amíg az autó töltődik – így több mindent láthatunk útközben és elkerülhető a töltőre várakozás. Ez lehetőséget ad arra, hogy jobban megismerjük az adott régiót, és nem csak a végcélra koncentrálunk.

4.Mit vigyünk magunkkal?

A villámtöltőkön minden esetben rendelkezésre áll a megfelelő kábel (CCS és/vagy CHAdeMO csatlakozóval), ezért ezekhez nem szükséges külön előkészület. A váltakozó áramú töltők esetében viszont érdemes saját (type 1 vagy type 2) töltő kábelt is magunkkal vinni, ha olyan töltőt találnánk csak, ami nem fix kábellel szerelt. Ezek a kábelek nem feltétlenül járnak automatikusan az autóhoz, így ezek beszerzése nyaralás előtt szükséges lehet.

A konnektoros hordozható töltők mindig kötelező részét kell, hogy képezzék a csomagtartónak, hiszen váratlan helyzetben ez biztosítja az áramfelvételt bármely elérhető konnektorról. A Jövő Mobilitása Szövetség szakértői elmondták, hogy tapasztalataik szerint a nyári időszakban sok olyan villanyautós indul útnak, aki addig – akár több hónapja vagy akár éve is – kizárólag otthon töltött így ezek az ügyfelek nyaralás alkalmával kerülnek először nyilvános töltőkkel kapcsolatba.