Kirándulásajánló – Szent György-hegyi Bazaltorgonák tanösvény

A volt raposkai bányaudvarból indul a tanösvény, az út a hegy legismertebb és legérdekesebb látnivalójánál, a bazaltorgonáknál vezet fel a 414 méteres csúcsig. A hegytetőn egy újabb tájékoztató segítségével azonosíthatjuk az elénk táruló panorámát. A körút a terület védett állatvilágának megismertetésével végződik. Az ismertető táblák magyar és német nyelvűek.

Útvonal a következő: A széles szekérúton maradva 7-8 perc alatt kiérünk a Szent György-hegy (415 m) füves, kopár csúcsára. A csúcsról dél felé pár méterre egy panoráma táblán azonosíthatjuk be a környék fontosabb pontjait. Felejthetetlen a kilátás a Badacsonyra, a Gulácsra, Szigligetre, a Balaton víztükrére. A csúcsról az ösvény balra fordul egy oldalsó oromra, ahonnan a padok, asztalok mellől szintén zavartalan kilátás tárul elénk a Tapolcai-medence tanúhegyeire.

Pár méterre egy elágazásnál az Országos Kék Túra jelzéseivel találkozunk, ezeket követve balra fordulunk, és a hegy tetején először szintben, később enyhén lejtő út pár perc alatt kivisz utunk legérdekesebb részéhez, a káprázatos bazaltorgonákhoz. Mielőtt megkezdjük ereszkedésünket az égbe nyúló bazaltorgonasípok közt, tegyünk egy kis kitérőt balra a kék ∆ jelzésű kis ösvényen, mely kivezet a bazaltorgonák tetejére, ahonnan exkluzív kilátás tárul elénk Tapolcára, a Csobáncra, a Kőkapu túloldalán sorakozó bazaltorgonákra, távol még a Szent György-hegyre nagyon hasonlító Somló jellegzetes sziluettje is feltűnik.

A kék jelzésű út meredeken ereszkedik le a kétoldalt tornyosodó bástyaszerű bazaltorgonák között, majd egyre meredekebbé válik, és korláttal megsegített lépcsősoron jutunk ki a félelmetes sziklaszorosból.

A turistaháztól tegyünk egy kis kitérőt egy érdekes természeti képződményhez, az ún. Jégbarlang üregéhez. A zöld jelzésen menjünk balra, 1-2 percen belül bal oldalt egy tájékoztató tábla mellett látjuk a kőtengerszerű képződményt, melynek közepén egy mélyedést találunk, itt érdekes módon, a környező levegőnél legalább 10 fokkal hűvösebb van. Meleg nyári napokon rendkívül jól esik a természetes klíma!

Ha a jó úton vagyunk, hamarosan kiérünk egy furcsa építmény mellé, ez a nemrég épült ortodox remete lak temploma. A szépen a tájba simuló épület után még egy negyedórát kanyargunk a helyenként kellemetlenül csúszós csapáson, aztán kibukkanunk egy romos keresztnél. Jobb oldalt látjuk az egykori Ify-kápolnát, az Emmaust, mely már régóta romosan, elhagyatottan áll. Az 1950-es években építette Ify Kálmán fonyódi plébános, majd halála után az enyészeté lett a romantikus kis kápolna. Manapság meglehetősen kísérteties a hely, bemenni életveszélyes.

Megtaláljuk még a barokk stílusú műemlék, a Tarányi-présházat, melynek törtvonalas oromzatát szintén szobrok díszítik, köztük a hordón lovagló Bacchus alakja. A kápolna a Balaton-felvidéki barokk egyházi építészet kivételes emléke, a présház parasztbarokk homlokzatával jelképe a régiónak.

Jobbra az Országos Kék Túra jelzéseit követjük az aszfaltos, szintben haladó úton. 5 perc múlva elérjük a híres Oroszlánfejű-kutat.

A kút után rövidesen jobbra kanyarodunk a kék jelzéseket követve egy kis szőlőhegyi dűlőre, a kék mellett a piros és a sárga jelzések is kísérik utunk, mely a kis ösvényről később aszfaltútra vált, majd egy jobb kanyart leírva betér az erdőbe. A T alakú elágazásnál balra megyünk a sárga és a piros jelzéseken, és 10 perc kényelmes sétával érünk vissza kiindulási pontunkra.

A táv összesen 4 kilométer, a menetidő 2 óra. Továbbá, a tanösvényhez kapcsolódik egy vezetőfüzet is, amely játékos természetismereti és kultúrtörténeti kérdéssorral teszi még érdekesebbé a sétánkat.