Fordított karriernek is nevezhetnék Csanálosi István életútját. A fiatal utazási szakember a manapság szokásos útiránnyal szembemenve, Londonból hazatérve lett a Wizz Air utazási irodája a Wizz Tours első embere.
A középkorban abból lett igazán megbecsült mester, aki a nagyvilágot bejárva szerzett tapasztalatokat szakmája gyakorlásához. Az elmúlt évtizedekben viszont azokat becsülték leginkább, aki a szakma legalsó fokáról, az adott mesterség minden csínját-bínját megismerve jutottak a csúcsra. A kettőt ötvözte Csanálosi István, aki a Károly Róbert Főiskola elvégzése után az utazási szakmát választva, azt is eldöntötte, hogy annak egyik fellegvárában, Nagy-Britanniában, Londonban méreti meg magát.
2006-ban így került a ma a TUI-hoz tartozó Hayes & Jarvis-hoz, ahol leginkább a piac dinamikája ragadta meg. Az, hogy a briteknél mennyire erős az utazások iránti igény, mennyire széles a fizetőképes kereslet és a hatalmas árukínálatot milyen professzionálisan kínálják az utazási irodák. Akik a szó szoros értelmében az egész világra nyújtottak utazási lehetőséget, hiszen a sokszínű brit piacon minden útirány és szegmens iránt mutatkozott érdeklődés.
– Minden munkahelyemen jól éreztem magam, de ha izgalmas megkeresés érkezett váltottam, mert így volt lehetőségem arra, hogy minél több területet megismerve szakmailag is gyorsan előbbre lépjek. Ráadásul sosem én kezdeményeztem a munkahely változtatást, hanem a világ legnagyobb internetes üzleti közösségi hálózatán, a Linkedln-en keresztül kaptam a megkereséseket – magyarázza a fiatal szakember, akinek következő karrier állomása a Lastminute Holidays, majd az easyJet Holidays volt.
Mindeközben megismerhette a rohamtempóban növekvő és a britek hétvégi és nyári utazásaiban egyre nagyobb szerephez jutó diszkont légitársaságok piacát, és tapasztalatot szerezhetett az ehhez kapcsolódóan, ugrásszerű fejlődést mutató internetes utazási piacon is. Megismerve a legújabb technológiákat és értékesítési csatornákat is.
A tapasztalatszerzési folyamatba tartozott a 2004-ben Paul Evans által alapított Lowcost Travel Groupnál eltöltött időszak is. A legígéretesebb internetes utazásszervező startup akkor élte virágkorát. Egy újabb ajánlat kapcsán azonban Csanálosi István ismét váltott és a világ legnagyobb közösségi vásárlós oldala, a Groupon utazási részlegének, a Groupon Getaways-nek lett a termékfejlesztési igazgatója. Így már csak kívülről figyelte, amint az időközben óriásira nőtt, 500 embert foglalkoztató, Lowcost Holidays idén, a terrorfenyegetettség miatti csökkenő utazási kedv és a Brexit hírére meggyengült font árfolyam hatására idén nyáron csődbe ment.
A fiatal szakember szerint ez is azt példázza, hogy az internetes utazás piacán, ahol rendkívül alacsony haszonkulccsal kell nagy tömegek utazását megszervezni, mindig az üzleti biztonság az első. Amihez stabil alapot adhat, ha az utazási irodának olyan tőkeerős tulajdonosa van, mint amilyen Wizz Tours esetében a régió legnagyobb diszkont légitársaságának számító Wizz Air.
De mielőtt mai pozícióját elfoglalta, még egy különleges feladatot is elvállalt. A bostoni székhelyű Vantage Deluxe World Travel luxusutazás-szervező cég regionális irodájának vezetője lett – Budapesten.
– Mindig azt terveztem, hogy ha megfelelő ajánlatot kapok, hazaköltözöm és itthon hasznosítom megszerzett tudásomat – magyarázza. A bostoni cég ajánlata azért is nyerte el a tetszésemet. Külön öröm, hogy megismerhettem egy egészen új területet, a dunai luxus hajóutak világát, ami jó példát mutatott arra, mennyire tökéletes minőséget várnak el a legmagasabb árakon utazók. Ugyanakkor jó érzés volt, hogy a tulajdonosok többször is kinyilvánítottak, mennyire elégedettek a magyar munkatársak szakmai munkájával. Mindez arra is jó volt, hogy megtapasztaljam, miként működhet zökkenőmentesen a több kontinensen átívelő, az időeltolódással megnehezített kapcsolattartás.
Ha pedig Budapest, akkor Wizz Tours. Csanálosi István szerint ez az a feladat, ahol ügyvezető igazgatóként egy rendkívül erős tulajdonos háttér mellett, 10 ország piacán aktív utazási irodát vezetve, minden korábban megszerzett tapasztalatát hasznosítani tudja. Ennek kapcsán, egyik első és legfontosabb feladatának azt tartja, hogy a Wizz Tours olyan új testre szabható, attraktív utazási csomagokkal jelenjen meg a piacon, amelyek az utazók érdeklődését felkeltve, hozzájárulnak a nyugat-európaihoz mérten elmaradottabb kelet-európai internetes utazási piac felzárkózásához.
Érsek M. Zoltán
Legyél az első hozzászóló "Londonból hazafelé lett a Wizz Tours vezetője" című cikkhez