Luxusnyaralás kétkeréken

Fotók: duvine

A luxus bicikliút az európai piacon még újdonság. Amerikai irodák már világszerte sikerre viszik a nyaralás ezt a formáját.

A luxus és a bicikli nem ellentmondás

A legtöbb vendég Mercedessel, Bentlyvel vagy egy oldtimerrel érkezik a világhírű francia pincészetekbe a dél-nyugat-franciaországi kisváros, Saint-Émilion régiójában. De már nem kivétel a biciklis látogató sem. Napi 30-40 kilométer a nyeregben, közben gyönyörködni a Bordeaux-i borvidékben, meglátogatni a Figeac, a Pétrus és a Angélus kastélyokat, piknikezni a szabadban, majd a nap lezárásaként borkóstoló és vacsora a világhírű Chateau Troplong Mondot pincészetben. A csoport tagjai este kemping helyett egy 5 csillagos luxushotelben térnek nyugovóra Saint-Emilion belvárosában. A vacsorákat a többi napon Michelin-csillagos éttermekben költik el. ’Bordeaux és Burgundia legjava’ – hangzik a nyolc napos utazás mottója. A kerékpáros luxusutak szervezésére specializálódott amerikai iroda, a ’Du-Vine’ nem esik túlzásba. Gyönyörű tájakat és elsőosztályú ellátást kínál. Az ára ennek megfelelően borsos, 9000 euró.

Egyre bővülő kínálat

A Massachusetts-i iroda húsz éves múltra tekint vissza. A tulajdonosnak, Andy Levinenek egy burgundiai kerékpártúra adta az ötletet. Ma már az egész világon kínál biciklis luxusutakat. Franciaország mellett Toszkána, Szicília, a Machu Picchu vidéke és a Kyoto-Oszaka régió a legnépszerűbb desztinációk.

Levine már nincs egyedül a szegmensben. A kaliforniai ’Backroads’ és a kanadai ’Butterfiled & Robinson’ is nagy a kínálattal rendelkezik. Közös bennük, hogy a jó kondíció nem feltétlenül szükséges. Lehet elektromos biciklit is tekerni, vagy a napi penzum egy részét autóval letudni. A vastag pénztárca viszont elengedhetetlen.

Európa eddig csak célállomásként volt fontos az amerikai irodáknak. Az utóbbi időben azonban egyre több foglalás érkezik a kontinensünkről. A ’Du-Vine’ honlapja már németül is elérhető. A legtöbb európai érdeklődő nyilván a kontinensünkről legtöbbet utazó németek közül kerül ki.

Egyre több hotel és a gasztronómia szereplő felkészült a speciális igényekre. Nem minden utazó vannak jó kondícióban, ezért fontos, hogy reggel e-bike, napközben autó, este pedig wellness és masszőr is rendelkezésükre álljon.

A kínálat folyamatosan bővül. Van olyan út, amely a biciklizést tengeri vitorlázással vagy folyami hajózással kombinálja. A ’Du-Vine’ online katalógusában dunai hajóút is szerepel. A Passauból induló út programban egyebek mellett Visegrádtól biciklizés és budapesti városnézéssel szerepel. Az ár 7200 eurótól indul! Annak, aki a kerékpározás mellett vitorlázna is az Adrián, legalább 10.800 eurót kell fizetnie. A Kambodzsa-Vietnám úton a mindennapi jóga és a buddhista kolostorban töltött éjszaka a hívószavak. A hatnapos toszkán biciklis körútnak a Chianti-vidéken a termálvízzel is rendelkező wellness luxushotel a különlegessége. Ez már 4500 eurótól elérhető.

Az európai gyorsabban tekernek, mégis lemaradtak

A kerékpáros nyaralás Európában sem újdonság. A többségnek azonban a minél több megtett kilométer és az olcsó szállás a fontos. Napközben pedig tipikusan egy út menti imbiszben falatoznak. Az egyetlen magyar specialista, a ’Bike4fun’ szintén inkább ebben a kategóriában kínál körutakat.

Idegenforgalmi elemzők szerint az amerikai modell az egész világot meg fogja hódítani. A középosztály egyre környezettudatosabb, többet foglalkozik az egészsége megőrzésével és szeretné úgy érezni, hogy sportosan pihent, elégette a nap folyamán bevitt kalóriákat, még, ha ez objektíven nem is igaz.

Petrus Szabolcs