8 milliárd forintból megújultak a magyar légiforgalmi irányítás rendszerei – közölte a HungaroControl.
A közleményben kiemelték, a munkálatok 2020 októberében kezdődtek, kicserélték a rendszereszközök mintegy 90 százalékát a légiforgalmi irányítóteremben, a toronyban és az ezeket kiszolgáló technikai helyiségekben. Korszerűsítették az elmúlt hét évben éjjel-nappal szünetmentesen működő MATIAS légi navigációs és Frequentis hangkommunikációs rendszerek hardvereit, hálózati eszközeit. Az eddigi analóg kommunikációs csatornák helyett digitális megoldásokat telepítettek – tették hozzá.
A fejlesztésben mintegy 500 kilométer vezetéket cseréltek ki. Felújították továbbá a pihenőszobákat, illetve 55 munkaállomást alakítottak át, amelyek így ülő és álló munkavégzésre egyaránt alkalmasak – ismertették. Hangsúlyozták, a mintegy 8 milliárd forintos beruházásnak köszönhetően a hazai légiforgalmi szolgálat szakemberei továbbra is Európa egyik legkorszerűbb központjából irányítják Magyarország és Koszovó légi forgalmát.
A munkálatok idején a HungaroControl 2015 óta kényszerhelyzeti központként és szimulátorként működtetett létesítményéből irányították a légi forgalmat, az átállást zökkenőmentesen hajtották végre – írják a közleményben.
A tavaly bevezetett korlátozások, valamint az utazási szokások változása miatt a magyar légiforgalmi szolgálat által felügyelt gépmozgások száma jelentősen elmaradt a 2019-estől, amikor több mint egymillió repülőgép biztonságos közlekedését szavatolták a magyar irányítók – közölték januárban. Ebből a legnagyobb tétel, Magyarország átrepülő forgalma a 2019-es rekordévhez képest 57 százalékkal, 430 ezerrel mérséklődött tavaly. A Koszovó feletti magas légtéri gépmozgások éves csökkenése is meghaladta az 55 százalékot, itt 50 ezer gép közlekedését segítették a HungaroControl szakemberei. A ferihegyi repülőtér forgalma 61 százalékkal, a kisgépes forgalom 23 százalékkal esett vissza 2020-ban. (MTI)