Különösen télen, de tavasszal, vagy ősszel is gyakori, hogy a nehéz útviszonyok miatt váratlanul megcsúszunk az úton. Amire ösztönösen a legrosszabb megoldással reagálnánk. Itt a megoldás Hoffer Zsolt rallye bajnoktól!
Az Opel új márkanagykövete Hoffer Zsolt, háromszoros magyar rallye bajnok, a Hungarian Police Rallye Team pilótája a megcsúszás kapcsán fontosnak tartja, hogy a megcsúszás elsődleges oka, hogy a lehűlt, esetleg lefagyott felületen lecsökken a tapadás, amely körülményhez nem megfelelő sebességet választunk. Ugyanakkor az okok között a teljesség igénye nélkül a gumiabroncs-, a futómű állapota, beállítása; a jármű súlypontja, a járművezető járműkezelési szokása is kiemelhetőek.
A járművünk megcsúszása két fő csoportra bontható:
– A jármű az orr részével – a fordulni szánt ív érintő vonalán csúszik meg, ez az alul-kormányzottság (az autó kifelé tolja az orrát).
– A jármű hátsó része „tör ki”, fordulási ívet elhagyja a jármű hátsó tengelye, ez a túl-kormányzottság (az autó tolja a farát vagy keresztbe csúszik).
Téves reakció mindkét esetben, hogy azonnal a fékre kell taposni, még a modern fékrendszerek és vezetést támogató rendszerekkel felszerelt járművek esetén is.
Alulkormányzottság esetén a fordulni szánt ív alá kormányzunk (vagyis ugyanabba az irányba, melybe eredetileg is fordítottuk, tovább fordítjuk/”alászedjük” a kormányt), és a tapadás visszanyerésével csökkentjük a kormányszöget. Túlkormányzottság esetén a kormánymozdulattal követjük le a jármű hátuljának kitörését (vagyis “ellenkormányzunk”), és a gáz visszavételből adódó tapadás visszanyeréssel arányosan vezetjük járművünket a megfelelő ívre az ellenkormányzás fokozatos megszüntetésével.
A szakember szerint a megfelelő üléspozíció téli vezetésnél is fontos, hiszen megfelelő üléspozícióval időben tudunk reagálni a csúszáshelyzetekre, amely által számos veszélyhelyzetet elkerülhetünk!