Nyíregyháza három nap alatt

Sokszínűsége és többgenerációs élménylehetősége miatt több napot is érdemes eltölteni Nyíregyházán. Mit tudnak ajánlani? Többek között az Európa legjobbjának választott Nyíregyházi Állatparkot, a gyógyvízéről és wellness-szolgáltatásairól híres Aquarius fürdőkomplexumot, és az időutazást ígérő, népi hagyományokat őrző Sóstói Múzeumfalut is. A belvárosban található Kulturális Negyed intézményeinek bemutatására is szánnunk kell időt, erre hívta fel a figyelmünket Furkóné Szabó Marianna, a Nyíregyházi Turisztikai Nonprofit Kft. ügyvezetője.

Kisebb újságírócsoportunk kapott lehetőséget arra, hogy három nap alatt megismerjük Nyíregyháza értékeit és szépségeit és azt hitelesen tovább is tudjuk adni olvasóinknak. Bár vendéglátóink mindent megtettek, hogy megismerkedjünk a várossal, mégis azt kell mondanom, hogy aki ide tervezi a szabadságát tervezzen legalább egy hetet, hogy ezt a várost és a régiót megismerje.

Az Utazó Magazin legjobb turisztikai szolgáltatóit díjazó közönségszavazásának eredménye alapján az “Év turisztikai szervezete” a Nyíregyházi Turisztikai Nonprofit Kft. lett. Vendéglátóink joggal büszkék erre a címre. Furkóné Szabó Marianna, ügyvezető mutatta be az irodát és munkatársait és szólt arról kis, hogy az utóbbi időkben milyen eredményeket értek el.

Többek között bemutatták azt a 140 oldalas hézagpótló könyvet is, amely látványos fotók segítségével a város épített és épülő örökségeiről, rendezvényeiről és turisztikai attrakcióiról ad hírt, bemutatva a Sóstógyógyfürdő értékeit, a szakrális emlékeket, a Kulturális Negyedet, a sportlétesítményeket, a Bujtosi Városligetet, valamint a színes városi nagyrendezvényeket.

És hogy a nem lokálpatrióta látogatók is megtudjanak valamit a város múltjáról, a könyv első lapjain egy kronológia idézi fel a város fontosabb történelmi eseményeit.

Hirtelen az 1900-as évek elejére, az akkori nyüzsgő piaci forgatagba kerültünk, amikor a Nagyasszonya-társszékesegyháznál VR szemüveg segítségével virtuális időutazáson vettünk részt. Egyedülálló VR-film készült Nyíregyházáról, a régi időkbe csöppenhettünk vissza. Hiába is kerestük volna, akkor még nem állt a Kossuth szobor és a Takarékpalota. Ez az időutazás csak 3 perc volt, de még néztük volna tovább. Gratulálunk a készítőknek: a korhű jelenetek kidolgozásában helytörténészek és archív fotódokumentációk segítettek, a filmet a VR Tours Kft. fejlesztette.

Soltész Béla, kántor egy kis orgonakoncerten szólaltatta meg a hangszert, és megtudtuk, hogy templomtúrával egybekötött ingyenes belvárosi sétát is szerveznek, amelyben a város terein, parkjain áthaladva mutatják be Nyíregyháza egyedi épületeit, szobrait, szakrális és kulturális emlékeit, valamint a társszékesegyház a felújított kilátóvá alakított templomtornyát is meglátogathatják az érdeklődők, készüljünk fel arra, hogy 94 lépcsőfok vezet a toronyba, ahonnan gyönyörű panoráma nyílik a belvárosra.

A felújított Sóstói Múzeumfaluba érkezve a régmúlt idők, tájjellegű építészet különleges világába csöppentünk, élő történelmi bemutatóban vettünk részt a falu portáin. Bejártuk az iskola épületét is, majd házi szilvalekváros sütit kóstoltunk. Kísérőink Baloghné Szűcs Zsuzsanna, igazgató és Kállai Beatrix, tárlatvezető voltak. Az ország második legnagyobb néprajzi szabadtéri múzeuma 1979-ben nyitotta meg a kapuit, végleges formáját az 1990-es években nyerte el. Végigsétálhattunk a műhelysoron, láttunk egy régi kovácsműhelyt, borbélyüzletet is, és megnéztük a falu központjában található fakazettás templomot is. Meglátogattuk a temetőcsősz házát is, megismerkedtünk törleszkedő macskájával, és a ház előtt gyógynövényekkel beültetett kertjével.

A Nyíregyházi Állatpark a gyerekek szíve csücske, ahol minket is számos rejtélybe avatott be Révészné Petró Zsuzsa, osztályvezető, szóvivő, aki mindent tud az állatokról, ha meghallja a hangját az elefántcsalád, odacammognak hozzá. Szavára válaszol a papagáj, és számunkra újdonságként hatott, hogy vannak állatok, akiknek meg kell küzdeniük az ennivalójukért. Már csak azért is, hogy ne lustuljanak el. Nyitott busszal mentünk végig az állatkert szabad területein és láttuk a kinti kifutókban élő állatokkal. Nagy csáberő az is, hogy két szálloda is található az állatparkban. A Nyíregyházi Állatpark igazgatója Gajdos László, szerint aki például a Pangea Hotelben alszik, az reggel csak átsétál megnézni felébredtek-e kedvenceik és reggeliztek-e.

A Hunguest Hotel Sóstó**** szálloda Nyíregyháza legújabb szállodája Nyíregyháza-Sóstógyógyfürdő szívében, gyönyörű tölgyerdővel körbeölelt környezetben, a belvárostól hat kilométerre van. Az Aquarius Élményfürdő komplexummal közvetlen összeköttetésben álló 4 csillagos szálloda a város pihenő, rekreációs – nemzeti gyógyhelyként nyilvántartott – turisták által kedvelt, népszerű üdülőövezetében található. Podlovics Lajos, a fürdőkomplexum vezérigazgatója kalauzolt körbe minkert, miközben arról érdeklődtünk, bezár-e a fürdő, vagy bírni fogják a terhelést. Mint kiderült januárig biztosan nem, mert van egy kis tartalékjuk, és remélik, hogy végig nyitva is maradnak, hiszen ha ők bezárnak, a szálloda is nehéz helyzetbe kerülhet.

Nemcsak a helyiek körében népszerű a közel 400 hektár területű Sóstói-erdő, amelyet sokszor Nyíregyháza tüdejének is neveznek. Az erdőben a kisebbek és a nagyobbak, köztük a mozgás szerelmesei is megtalálhatják számításukat. Tornapálya, kondipark, játszótér, valamint egy több kilométer hosszú sétány fogadja a családokat, illetve sok közös programot is szerveznek a területre.

Több napot is eltölthetünk Nyíregyházán, ahol sétálhatunk idegenvezetővel a belvárosban, megnézhetjük a folyamatosan megújuló kulturális negyedet, meghallgathatjuk a szobrok köré szőtt legendákat is.

Kulturális kirándulás közben nem feledkezhetünk meg az étkezésekről, a városnak több jó étterme van, mi kipróbáltuk a szálloda kiváló szakácsának kínálatát is, de a városba sétálva ebédeltünk a Hedonist Restaurantban is Jerevánnak hívták az egykori kultikus sörkertet Nyíregyházán, amelyről minden városlakónak eszébe jut egy kedves emlék, történet. Mikor a sörkert bezárta kapuit, az épület évekig üresen állt, majd megszületett a Hedonist Restaurant: Nyíregyháza új színfoltjaként, új értelmet adva a gasztronómiának, városi, ám mégis nyugodt környezetben.

Közvetlenül a Sóstói-tó partján fekszik az Irány Colorado Steakhouse, a helyiek és az ide érkező turisták egyik kedvenc étterme, gyönyörű kilátással Sóstógyógyfürdő gyöngyszemére. Alapvetően vadnyugati ételek széles választékával várják vendégeiket, de igazi tájjellegű ételkülönlegességekkel is készülnek. Mint megtudtam, az étterem mögötti kemping nyárra már várja a látogatókat, és egy apartmanház is ad helyet az ideérkezőknek.

A táj csodálatos, különböző programokat is szerveznek, a legutolsó egy tökfaragó verseny volt.

Nyíregyháza számtalan csodái közül csak néhányat említettem meg, kevés volt az e három nap, amit a Nyíregyházi Turisztikai Nonprofit Kft. jóvoltából ott töltöttünk.