Önkiszolgáló poggyászfeladás indul tesztüzemben tavasztól a budapesti repülőtéren

Fotó: bud.hu

Valószínűleg Ön is bosszankodott már poggyászfeladásnál a hosszú sorban állás miatt a budapesti repülőtéren. Úgy tűnik, ez a probléma hamarosan megoldódik, ugyanis a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport bejelentette, hogy a következő két év során folyamatos beruházásokat hajtanak végre, amelyeknek köszönhetően gyorsabbá, kiszámíthatóbbá és kényelmesebbé válik a repülős utazás. A fejlesztéseket összefogó bud:plus program keretein belül már 2019 első félévében látványos változáson esik át a repülőtér. A megújuló biztonsági ellenőrzésnek és önkiszolgáló poggyászfeladásnak köszönhetően a Budapest Airport felkészülten várhatja majd a nyári utazási szezont.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalma 2015 óta közel 50 százalékkal nőtt, a terminálok tavaly mintegy 15 millió utast fogadtak és indítottak. A dinamikus fejlődésre tekintettel a repülőtér nemrégiben bejelentette egy új terminálépület megépítését, a vállalat pedig az addig tartó átmeneti időszakban is a lehető legkényelmesebb szolgáltatást szeretné nyújtani utasok számára.

Kényelmesebb lesz az utazás a budapesti repülőtéren

A 2019 nyaráig megvalósuló beruházások legtöbbje az utasok kényelmét és tájékozódását, valamint a biztonsági, határátlépési intézkedéseket érinti. A 2B terminálépület több részét átépítik és felújítják: február végéig irodák és raktárak elbontásával kiszélesítik azt a folyosót, amin keresztül a repülőgépről leszálló utasok a csomagkiadóhoz eljutnak. Ezáltal az érkezési zóna jelentősen több utast fogadhat a jövőben. További üzemi területek felszámolásával a csomagkiadó csarnok területe is növekszik, így az egyik poggyászkiadó futószalag is kibővül. A nyári utazási csúcsidőszakban óránként akár 2-3000 ember is érkezhet egy időben a repülőtérre, számukra ezzel csökkenhet a várakozási idő és gyorsabbá válhat a csomagok felvétele. A mosdókat nem csak a 2B terminálon, hanem a SkyCourt emeletén is átépítik, kibővítik, aminek köszönhetően a főszezonra mintegy háromszor annyi mosdó áll az utasok rendelkezésére, mint eddig.

Huszka Péter, a Budapest Airport forgalmi igazgatója a fejlesztésekről elmondta: „Folyamatosan figyeljük utasaink visszajelzéseit, ezeket figyelembe véve terveztük meg a bud:plus program beruházásait. Elsőként azokra a területekre koncentrálunk, amelyek a legtöbb figyelmet kapják az utasoktól, illetve a legjobban gyorsítják az áthaladást a repülőtéren. Célunk, hogy hozzájáruljunk utasaink kényelemérzetéhez, illetve hogy felgyorsítsuk a repülésnél kötelező biztonsági és egyéb eljárásokat.  Ezáltal a repülőtér utasai több minőségi időhöz juthatnak a terminálon.”

Ennek érdekében az indulásnál a repülőtér egy önkiszolgáló csomagfeladási rendszert is tesztüzembe állít a tavasz folyamán, amik már más nagy repülőtereken is megtalálhatók. Ezek lényege, hogy az utasok a beszállókártya mellett a poggyászcímkét is kinyomtathatják és utána feladhatják a bőröndöket. Ez gyorsabb, mint a hagyományos csomagfeladási szolgáltatás. Ha beválik, a Budapest Airport a rendszer bővítését és kiterjesztését tervezi. Hosszabb távon akár a repülőtéri parkolóban, vagy akár a belvárosi helyszíneken, hotelekben, vagy folyami hajókikötőben is fel lehet majd adni a repülőtéri poggyászt.

Emellett a repülőtér induló utasai számos további újítással is találkozhatnak. A nyári szezonig egy fiatalokból toborzott teljes csapat áll szolgálatba a terminálon, akiknek a feladata az utasok közvetlen segítése lesz. Ők a repülőtéren már meglévő információs, támogató szolgáltatásokat összefogva, kiegészítve adnak információt és nyújtanak segítséget az utasoknak. A Budapest Airport emellett az információs táblák, képernyők számát is növeli, nemcsak a terminálokban, hanem azok környezetében is. Az utasoknak ezáltal sokkal több információjuk lesz arról, hogy a terminál melyik részén van a járatuk check-in pultja, illetve melyik oldalon rövidebb a várakozási idő a biztonsági ellenőrzésnél.

A beruházások jelentős része a biztonsági intézkedések optimalizálását, fejlesztését célozza, aminek köszönhetően gyorsabban át lehet majd jutni a kötelező ellenőrzéseken.

Jelenleg is tart – egyebek mellett – az utasbiztonsági terület kibővítése: a 2A és a 2B oldalakon egyaránt egy-egy új utasbiztonsági ellenőrző sor épül, a 2A oldalon pedig a várakozási területet is kibővíti a cég az ottani kávézó egy részének elbontásával.  A kapacitásbővítés lehetőséget ad arra, hogy a csúcsidőszakokban a jelenlegihez képest több utast tudjanak kezelni egy órán belül.

Szabó István, a Budapest Airport biztonsági igazgatója hozzátette: „Az új utasbiztonsági sorok kiépítése mellet kibővül még a vámterület is, ezzel hozzájárulva a kötelező eljárások felgyorsításához. Szoros együttműködésben dolgozunk az Országos Rendőr-főkapitánysággal a határellenőrzés digitalizálásán. Közös célunk, hogy a legmodernebb eszközökkel végezhessük az ellenőrzéseinket, a lehető legkisebb kellemetlenséget okozva ezzel utasainknak.”

A bud:plus program első szakaszának beruházásai 2019 nyarán fejeződnek be, a Budapest Airport összesen mintegy 6,5 milliárd forintot (20  millió eurót) fordít csak erre a célra az új terminál megépüléséig hátralévő időben.