Amikor a Volkswagen rászánta magát az elektrifikációra azért is az ID. elnevezés mellett döntött, mert az úgymond az „intelligens tervezés”, az „identitás” és a „látnoki technológiák” fogalmát egyesíti. A 2020 végén indult Volkswagen ID. modellcsalád, mint a márka tisztán elektromos autóinak sorozata, amely a Volkswagen-csoport által kifejlesztett moduláris MEB platformra épül, küzdelmes kezdeti éveket mondhat magáénak, de az ID.5 Pro már egy olyan autó, amivel érdemes tervezni.
A Volkswagen ID.5 Pro egy kupés tetővonalú crossover, amely hátsókerékhajtással és farmotoros kialakítással érkezett. A modell ötvözi a kényelmet, a technikai fejlettséget és a hatékony elektromos hajtást, miközben dizájnja az ID-sorozat egyik leglátványosabb darabjává emeli. Ezért az autó vizuálisan is meggyőző: elegáns vonalvezetése, dinamikus arányai és modern LED-fényjátéka szinte vonzza a tekintetet. A hátsó szárny nem csupán esztétikai elem, hanem segít csökkenteni a légellenállást is, amely így 0,26-os alaktényezővel büszkélkedhet.

A külső formaterv sportos és kifinomult. A 4,58 méter hosszú, 1,85 méter széles és 1,62 méter magas SUV karakteres megjelenésű, nagy tengelytávja – 2766 mm – pedig tágas belső teret eredményez. A hátsó traktus sziluettje különösen jól sikerült, bár a magasra húzott far és a kis hátsó ablak némiképp korlátozza a kilátást. A csomagtér 549 literes, a hátsó ülések síkba döntésével pedig 1561 literre bővíthető, így a praktikumra sem lehet panasz.

A 19 hüvelykes felnik (opcionálisan 20 vagy 21 colos méretben is elérhetők) látványos megjelenést kölcsönöznek az autónak, azonban a nagy méret némileg befolyásolja a fordulékonyságot, így a szűkebb helyeken való manőverezés nehézkesebb lehet.
A belső tér hozza az ID-széria ismerős stílusát, minimalista, de funkcionális elrendezéssel. A sportos első ülések fejtámlával egybeépítettek, memóriával és masszázsfunkcióval rendelkeznek, az utastér pedig minden sorban kényelmes, öt felnőtt számára bőséges helyet biztosít. A hőszivattyús fűtés energiatakarékosan működik, ami különösen a téli hatótáv szempontjából előnyös.

A kiterjesztett valóságot alkalmazó vetített kijelző innovatív megoldás: dinamikusan kiemeli a navigációs irányokat, veszélyhelyzetben vörös fénnyel figyelmeztet, míg normál használat során intuitív vizuális támogatást nyújt. A központi infotainment rendszer jelentős fejlődésen ment keresztül, a régi ID.3-modellekben tapasztalt lassúság és szoftverhibák már kevésbé jellemzőek.
A Volkswagen ID.5 Pro hajtásáról egy 204 lóerős és 250 Nm nyomatékú állandó mágneses szinkronmotor gondoskodik. Az autó álló helyzetből 8,4 másodperc alatt éri el a 100 km/h-s sebességet, míg végsebessége 160 km/h. Az egyenletes teljesítmény és a stabil úttartás kellemes vezetési élményt biztosít. Sport módba kapcsolva a futómű feszesebb lesz, és enyhén billegős karaktere ellenére is jól tapad a kanyarokban.

A 77 kWh nettó kapacitású akkumulátor optimális körülmények között (15-25°C között, városi és országúti használat mellett) akár 480-500 km hatótávot kínál, míg téli időszakban ennek a kétharmadával lehet számolni. A töltési lehetőségek szintén kedvezőek: nagyteljesítményű töltővel 135 kW teljesítménnyel, mindössze 30 perc alatt 5-ről 80%-ra tölthető fel az akkumulátor. Otthoni konnektorról lassabb töltési sebességgel kell számolni, de nyilván még így is gazdaságosabb, mint a nyilvános oszlopok használata.
Az ID.5 kanyarstabilitása meggyőző, a fékrendszer érdekessége, hogy az első tengelyen tárcsafékek, a hátsón viszont dobfékek dolgoznak, így a regeneratív fékezés elég hatékonyan lassítja az autót. Azonban az egypedálos vezetési mód hiánya és a fékenergia visszanyerésére szolgáló rekuperáció állíthatatlansága némi hátrányt jelenthet azoknak, akik az elektromos autók által kínált maximális energiavisszanyerést keresik.

A hátsókerékhajtás karakteres vezetési élményt biztosít: sport módban a hátsó tengely hajlamos egy kis játékra, ha lendületesebben indulunk meg egy kereszteződésből. Azonban az ID.5 Pro nem egy sportautó, inkább egy kényelmes és mutatós SUV kupé, amely a Volkswagen új elektromos korszakának egyik legsikerültebb modellje.
Érsek M. Zoltán