A cégautók menedzser kategóriája minden márkának kiemelten fontos: ha a főnök rábólint valamire, jó eséllyel mindenki abból a márkából válogathat magának. Így a Renault is mindent megtett azért, hogy a Talisman képes legyen megfelelni nevének. Renault Talisman Grandtour Initiale Paris 1.6 teszt.
Ezt a kocsit nagyon összerakták. Ez az első érzése az embernek, amikor az ajtó nyitása után a vezetőülés szépen előresiklik vele a kormányhoz és az START-gomb megnyomása után lassan elindul az autó, ami aztán nagyon fel tud gyorsulni. Na de vissza az alapokhoz.
Miközben a klasszikus négyajtós Talismanról is sok jót lehetett hallani, sokan várták már a kombi változatot, ami nem sokkal drágábban, sokkal több helyet kínál utasainak. Ezzel aztán tényleg képes megfelelni annak az elvárásnak, hogy középkategóriásként is hozza a felsőkategória zászlóshajó szerepét. Az biztos, hogy a Talisman nemcsak egy olyan autó, amivel a szűk zakóban, bőrcipőben érkező menedzsert komolyan veszik, hanem olyan is, amiért még a családja apraja nagyja is szeretni fogja.
A Renault, persze, semmit nem is bízott a véletlenre. A szó szoros értelmében teljesen új alapokra helyezte a korábban sikeres elődöt, a Lagunát – és a messze kevésbé sikeres Latitude-öt –, és ennek érzékeltetésére egy olyan új nevet is kreáltak, amit bizonyára a nomen est omen, vagyis, a név kötelez reményében engedtek útra a többi flottanagyvadnak számító modell közé.
Nem minden alap nélkül, hiszen amíg gyakran mondjuk-halljuk, hogy a kombikategóriában a legtöbb márka versenyzőjét alig lehet megkülönböztetni, addig a Talisman eléggé kilóg a sorból – méghozzá felfelé. Mert nagyon odafigyeltek a stílusára, a vonalaira, amelyek a francia autókhoz kötődő sztereotípiák legjobb vonulatait igazolják vissza. A széles és lapos kocsi úgy nagy, hogy nem tűnik ormótlannak, inkább egy markáns megjelenésű, elegáns limuzin. A kocsinak külön karaktert ad a hűtőrács közepén ékeskedő méretes Renault jel, és a hűtőrácsot C-alakban, markánsan körülölelő lámpatest. A kocsi hátulján is meghatározó elem a középen majdnem összeérő lámpatest. Egy biztos: sötétedés után a Talismannak a fényorgia terén sem kell szégyenkeznie.
Az autó egész vonalvezetése kifinomult, a fénytörő hullámok és az elegáns krómbetétek is a franciás eleganciát testesítik meg. Amivel kapcsolatban az utastérben sem kell csalatkoznunk, tesztautónk esetében már csak azért sem, mert az ajtónál is elhelyezett Initiale jelzés elárulja:
Ezzel a felszereltséggel tényleg a felső kategóriás életérzést igyekszik megtestesíteni a kocsi.
Igaz, a beltér nincs túlkombinálva és túl műszerezve, semmi sem csillog-villog túlságosan, de minden meg van és minden mutatós, amire szükség van. Kezdve azzal, hogy az autóhoz érve, a kulcsot érzékelve, magától hajlik kifelé a tükör, nyílik az ajtó – ahogy minden záródik, amikor egy kicsit jobban eltávolodunk a kocsitól.
A vezetői élmény egyik alapját adó bőrülés olyan, mint egy autóba helyezett áramvonalas, kellően kemény és megfelelő oldaltartással rendelkező, többféleképpen állítható, fűthető és szellőztethető, memóriafunkciós fotel. Amit bónuszként – az anyósüléssel együtt – többféle masszázsfunkcióval és azon belül is többféle sebességgel és masszázserősséggel tupíroztak fel a tervezők. Más kérdés, hogy ki az akinek jól esik a masszás vezetés közben? Akinek igen, annak bingó, akinek nem, az a hosszú úton a parkolóba állva is jól jöhet. Már csak azért is, mert a masszázs mellett a középen végigfutó konzolon – a prémiumkategóriából indult módon –, elhelyezett kerek, központi Multi Sense vezérlőtárcsáról is többféle funkciót lehet beállítani. Az ötfajta menetdinamika mellett például a többféle hangulatfény közül is választhatunk, ami persze leginkább este nem mindegy. A hangulat csúcsrajáratása mellett a biztonság is fókuszban volt a tervezés során. Ehhez járul hozzá a kormány előtt felugró head-up kijelző, de van itt emellett az adaptív tempomattól a sávtartás figyelőn át a gyorshajtásra figyelmeztetésig megannyi vezetőtámogató rendszer, azaz minden, ami ebben a kategóriában kell.
Az Initiale elegancia jegyében a kocsi szinte egész belseje bőr borítású, de az összhatást alakítják a műszerfalon és az ajtókon elhelyezett fémes hatású betétek is. A műszerfal „testét” több szinten megtörték, hogy az így keletkezett kiemelkedések alatti mélyedésben is hangsúlyossá váljon a körbefutó hangulatfény. Az átlagtól eltérően a Renault itt is az állítva helyezte el az infotainment rendszert, 8,7 colos kivitelben. A rajta futó Renault R-Link 2 multimédiás, valamint navigációs rendszer könnyen kapcsolódik a telefonhoz, osztott képernyővel is jól mutatja a navigációt, igaz csak kevés állásban jelzi az órát és nem mindig egyszerű továbblépni egy másik funkcióba. Megkönnyíti viszont a vezető dolgát, hogy a klíma, a központi érintőképernyő alatt dedikált helyet kapott és külön jó pont, hogy nem csak elől, hanem a hátsó ülések utasainak is van egy-egy USB csatlakozója. Azt is bónuszként tarthatjuk nyilván, hogy a napfénytető kezelése gyerekjáték, nem kell kis kallantyúk után kajtatni, hanem egy méretes gomb elforgatásával teljesülnek kívánságaink. És persze nem hagyható ki a 13 hangszórós Bose hangrendszer, ami a kifejezetten csendes motor és a tökéletes hangszigetelés mellett igazán minőségi hangélményt garantál.
De amikor azt írtam az elején, hogy ez a kocsi nagyon össze van rakva, leginkább a motorra és a futóműre gondoltam, ami az egész autózás dinamikáját meghatározza. A kiválóan hangolt futóműhöz ugyanis a tömeggyártók közül kizárólag a Renault által kínált 4Control négykerék kormányzás adja a bónuszt. Aminek az a lényege, hogy a városban a kocsi hátsó kerekei az első kerekekkel ellentétes irányba – legfeljebb 3,5 fokos szögben – fordulnak el, ami nagyban javítja a kocsi fordulékonyságát. Klasszikus menetmódban pedig 60 km/h az a tempó, ami felett a menetstabilitás fokozásáért már mindet ugyanabban az irányba mozdítja el a villanymotor.
A tesztautónk szívét adó 1.6-os 200 lóerős benzinmotor kifejezetten jó dinamikát adott az automata sebességváltóval, miközben ebben a felállásban a 8 liter körüli városi fogyasztás sem túlzó, ami országúton jelentősen csökkenthető. Mindez egyébként azért is korrekt, mert a kocsi teljes hossza 4866 mm, szélessége (visszapillantó tükrökkel) 2081 mm, és ami újabb bónusz, a csomagtartó teljes mérete 572 liter.
A Renault Talisman belépő kategóriája a Life felszereltség 9,1 milliótól, míg tesztautónk az 1.6-os benzines Intitiale Paris ára 11 millió forint. Amihez mindenkinek az öt év vagy 100 ezer kilométer, felárért meghosszabbítható garancia dukál.
érsek m. z.
Legyél az első hozzászóló "A száguldó masszázságy – Renault Talisman teszt" című cikkhez