Túl van az első kereskedelmi repülésén az első kínai tervezésű utasszállító

Az esemény fordulópontot jelent a kínai légi közlekedési ágazatban, amely már régóta versenyezni akar a nyugati versenytársakkal.

Első kereskedelmi repülését teljesített vasárnap Kína első saját fejlesztésű nagy, 170−190 férőhelyes utasszállító repülőgépe, a Comac C919-es, amelyre már több mint ezer megrendelést adtak le. A China Eastern Airlines által üzemeltetett MU9191-es járat Sanghaj repülőteréről szállt fel.

Kína, amely önellátásra törekszik a technológiai szektorban, nagy összegeket fektetett be első saját tervezésű utasszállító repülőgépének gyártásába. Peking azt reméli, hogy a C919-es képes lesz felvenni a versenyt a népszerű külföldi repülőgépekkel, mint például a Boeing 737 MAX és az Airbus A320-as. A repülőgépet az állami tulajdonú Comac (Commercial Aircraft Corporation of China, Ltd.) gyártja, de számos alkatrészét más országokból szerzik be.

A C919-es hétfőtől a China Eastern Airlines Sanghaj és a déli Csengtu között fog rendszeresen közlekedni. A 164 utas szállítására alkalmas, keskeny törzsű repülőgép első példányát hivatalosan 2022 decemberében adták át a kínai légitársaságnak. A gyártó öt éven belül 150 modellre tervezi növelni éves gyártási kapacitását. A sanghaji tudományos és technológiai bizottság januárban arról számolt be, hogy erre a típusra 1035 megrendelést kaptak 32 ügyféltől.

Áprilisban az Airbus bejelentette, hogy megduplázza kínai gyártókapacitását, és megállapodást írt alá egy második A320-as összeszerelősor építéséről az északkelet-kínai Tiencsinben. Ugyanitt 2008-ban nyílt meg az első összeszerelő üzem, ahol havonta négy A320-ast gyártanak. Az Airbus azt reméli, hogy 2023 végére ezt az arányt havi hatra tudja növelni.