Turisztikai világvásár az online térben

Czeiszing Miklós, a Német Turisztikai Hivatal, a DZT magyarországi vezetője

Ha március, akkor ITB Berlin – szól az utazási szakma egyszereggye, ami az idei évre is igaz volt – csak nem a megszokott módon. Ahogy Czeiszing Miklós, a Német Turisztikai Hivatal, a DZT magyarországi vezetője elmondta, március 9-12 között ezúttal a pandémia miatti kényszerűségből, a virtuális térben került megrendezésre a világ legnagyobb, főszezon előtti utazási vására.

Az ITB Berlin 1966-ban még az egykori NSZK kirakat városában, Nyugat-Berlinben nyitotta meg kapuit, majd a folyamatosan erősödő turisztikai csúcstalálkozó a berlini fal leomlása után vált az egész világ turizmusa szempontjából meghatározó eseménnyé. Amelynek történetében a 2020-as esztendő hozta el az első törést azzal, hogy a világméretű pandémia miatt, éppen a turisztikai szakemberek által olyannyira várt esemény előtt három nappal jutott el a teljes lezárás állapotába a világ.

Czeiszing Miklós szerint ezért is volt üzenet értékű, hogy idén visszatért az ITB. Ami még akkor is igaz, ha a pandémia miatti utazások korlátozások és higiéniai előírások miatt miatt ezúttal csak az online térben kerülhetett megrendezésre az esemény. Az, hogy rengetegen jelentkeztek be virtuális kiállítóként, résztvevőként, vagy a szakmai fórumok hallgatójaként, jól mutatja, hogy a turisztikai iparág szereplői mennyire várják a találkozást, a jó híreket és az újdonságokkal kapcsolatos információkat.

Az ITB szervezői az online tér teremtette minden lehetőséget kihasználva nemcsak az egyes országok, régiók, szolgáltatók bemutatkozására adott fórumot, hanem a szakmai fórumok mellett akár a többoldalú, vagy a négyszemközti beszélgetések lebonyolítására is lehetőséget teremtettek. A hagyományos vásármeneten túl az ITB ezúttal is meghatározta azokat a – Német Turisztikai Hivatal, a DZT stratégiájával egyező – vezető témákat, amelyekkel a jövő, már a jelenben is érvényesülő, trendjeire hívta fel a figyelmet. Ilyen a fenntartható fejlődés, a digitalizáció és az akadálymentes turizmus a kérdése. Emellett az idei ITB különlegessége az is, hogy aki személyesen, vagyis személyes online jelenléttel nem tudott részt venni az eseményeken egészen május 31-ig mégis megtudhatja mi történt az ITB Berlin 2021-en, ha online jegyet vásárol itt.

Az ITB Berlin alatti online beszélgetések ugyanakkor a szakma bizonytalanságát, kiútkeresését is megmutatták, mivel még mindig nem lehet tudni azt, hogy minek alapján és mikor nyithatnak majd az egyes országokban a különböző turisztikai szolgáltatók, az éttermek, a szállodák és mikor kerülhet sor a nagy tömegeket vonzó fesztiválokra. A DZT ezért javasolja a kényszerűségből otthon maradt utazóknak, hogy az online térben ismerkedjenek Németország eddig ismeretlen szépségeivel, értékeivel. A Fedezd fel otthonról Németországot szlogenhez kötődő kalandozás után biztos, hogy minden érdeklődő talál olyan új, korábban nem ismert élményforrást, amiért érdemes lesz majd ellátogatni Németországba akkor, ha végre ismét szabadon utazhatunk.

A német turizmus magyarországi vezetője összegzésképpen elmondta: az ITB első online világpremierje ugyan tartogatott néha technikai kihívást, de így is minden résztvevő egyetértett abban, hogy jó volt ismét megosztani egymással az információkat és közösen is felkészülni az újranyitásra. Czeiszing Miklós hozzátette: a magyarországi DZT-nél minden szakmai érdeklődőt szeretettel várnak az aktuális hírekkel és a jövőbeni utazások megszervezését segítő információkkal. Mert a jó hír az, hogy a visszajelzések szerint a lakosság ismét nagyon vágyik arra, hogy végre útnak indulhasson, miközben az ITB-én is egyértelművé vált, hogy a jövőben még inkább felértékelődnek a nagyvárosokon kívüli, csendesebb, természetközelibb élményeket ígérő desztinációk.

Érsek M. Z