Amikor már kompromisszumok nélkül élvezhetjük a napsütést, kevés jobb családi program van annál, mint amikor egy izgalmas kisvasutazásra indulunk az ország valamelyik szép vidékére. Ezért is jó hír, hogy415 millió forint kormányzati támogatásból megújúélt a szobi kisvasút pályaszakaszának egy része, valamint több mozdony, szerelvény és a telephely.
A térségben sikerült három vonalat megmenteni és átörökíteni a régi kisvasúthálózatból: a kismarosit, a szob-márianosztrait és a kemenceit, amelyeken éves szinten 150 ezer utas utazik. Először Kemencénél adták át az egyik felújított mozdonyt és a pályaszakasz egyes fejlesztéseit, majd a kismarosi felújítás következett, ahol több mint 10 kilométernyi pályatestet sikerült rendbe hozni, több mozdony és vasúti szerelvény mellett.
Most a leghosszabb szakasz részleges felújítása történt meg: mind a sínpályát, mind a mozdonyokat, mind a vasúthoz tartozó telephelyet sikerült megújítani.
A Magyar Építők információi szerint a Szob-Nagybörzsöny vonal története azért is érdekes, mert erdőgazdasági céllal már 1908 óta épültek (illetve szűntek meg) különböző szakaszok ezen a vonalon. Az egyik jelentős esemény 1969-ben volt, amikor visszaépült egy korábban felszedett szakasz Nagybörzsöny és Nagyirtáspuszta között. A következő mérföldkő pedig 2016-ban következett: ekkor adták át a Nagyirtáspuszta-Márianosztra (7 km hosszú) szakaszt, csatlakozva a Márianosztra-Szob szakaszhoz. Ezzel megvalósult a természetjárók több évtizedes álma: végig utazhatóvá vált a Szob és Nagybörzsöny közötti erdei vasúti hálózat teljes, 22 kilométer hosszú vonala.
A transzbörzsönyi vasút ma Magyarország egyik leglátványosabb hegyi pályája, a vonala szűk patakmedrek partján, sűrű erdőkben kanyarog, irányfordítóval és hármas hurokkal győzi le a meredélyeket. Miután az itteni hálózat többféle üzemeltetésben működik, a vonalon egy helyen, Nagyirtáspusztán (a vízválasztón) át kell szállni másik szerelvényre.
Térkép:kiralyreti-erdei-vasut.hu