Nem volt jelentős változás az uniós szálláshely-értékesítés versenyfeltételeiben a 2016 és a 2021-es időszak között – derült ki az uniós szálláshelyek értékesítésével kapcsolatos, az Európai Bizottság által pénteken közzétett tanulmányból.
A tanulmány megállapításai szerint jelenleg az online szállásközvetítők a független szálláshely-szolgáltatók értékesítéseinek 44 százalékát teszik ki, ami 2016-hoz képest enyhe növekedés. A szálláshely-foglalásoknál továbbra is a Booking.com és az Expedia a vezető online szállásközvetítők, és nincs jele annak, hogy a piacon jelenleg működők piaci részesedése jelentősen változna, vagy hogy új online szállásközvetítők lépnének be a piacra. A szálláshely-szolgáltatók által az online szállásközvetítőknek fizetett jutalékok stabilak maradtak vagy kissé csökkentek – írták.
Kevésbé elterjedt az ár és a rendelkezésre állás differenciálásának gyakorlata, melyet a szálláshely-szolgáltatók alkalmaznak a különböző online szállásközvetítők függvényében, illetve attól függően, hogy a szálláshelyet közvetlenül vagy online szállásközvetítőn keresztül kínálják. Egyes online szállásközvetítők kereskedelmi intézkedésekkel, például a láthatóság növelésével vagy csökkentésével a portáljukon, ösztönzik a szálláshely-szolgáltatókat arra, hogy a lehető legjobb árakat és feltételeket biztosítsák számukra. A szálláshely-értékesítési online illetve offline csatornák jelentősége szempontjából van némi eltérés a különböző tagállamok között, de nincs nagy különbség az online szállásközvetítők versenyfeltételei terén – írták.
Az online szállásközvetítők által alkalmazott teljes körű és szűkített paritási záradékokat tiltó osztrák és belga jogszabályok nem idéztek elő lényeges változást a szálláshely-értékesítés terén a tanulmány által vizsgált többi tagállamhoz képest – közölték.
A 2021-ben végzett, 2017 és 2021 közötti időszakot felölelő piacelemzés hat tagállamból (Ausztria, Belgium, Ciprus, Lengyelország, Spanyolország és Svédország) származó reprezentatív mintán alapul – tették hozzá. (MTI)