Audi A3 Allstreet 1.5 TFSI – városi terepes, prémium köntösben

Az Audi A3 negyedik generációja tavaly esett át ráncfelvarráson, amely nemcsak a formatervet, hanem a modellkínálatot is frissítette. A változások egyik legérdekesebb darabja az új Allstreet kivitel, amely az alap A3-ashoz képest 30 milliméterrel magasabb hasmagasságot kapott, terepes stílusú kiegészítőkkel. Fontos azonban tisztázni: nem a márka híres Allroad modelljéről van szó – az Allstreet inkább optikai és kényelmi extrákkal feldobott, enyhén emelt városi kompakt.

Az általunk tesztelt modell pitonsárga fényezése már messziről odavonzza a tekinteteket. A szín nemcsak látványos, de remekül kiemeli az Allstreet verzió SUV-s kiegészítőit: a kerékjárati ívek, a küszöbök és a lökhárítók alsó része fekete szegélyt kapott. Ezek ugyan festettek, tehát valódi kőfelverődés-védelemre kevésbé alkalmasak, de a stílushoz jól passzolnak.

Prémium érzet kompakt méretben

A tesztautó 19 colos, 225/40-es abroncsai látványosak, de a feláruk is borsos (több mint egymillió forint), miközben nem tesznek hozzá a komfortérzethez. Alapból 17 colos kerekek járnak az Allstreethez, a kompromisszum talán a 18-as méret lehet. A frontrészen a frissítés egyik újdonsága, hogy az Audi-embléma lejjebb, a hűtőmaszk keretére került. A 24 pixelből álló LED-es nappali menetfény négyféle rajzolatban állítható – ez a részlet nemcsak látványos, hanem egyértelműen a prémiumszegmensre jellemző játékosságot adja az autónak.

Az A3 Allstreet utastere tipikus Audi: kifinomult anyaghasználat, precíz illesztések, finoman kattanó gombok. A S line sportülések rombuszmintás steppelése, az alcantara betétek és a „Plus” hangulatvilágítás (30 színvariációval) egyszerre elegáns és modern. A középkonzolon pedig szerencsére megmaradt a klasszikus, nyomógombos-klímapanel, így a hőmérséklet-állításhoz nem kell menürendszert böngészni.

A Sonos hangrendszer mélynyomóval és tiszta hangképpel teszi teljessé a prémium érzetet. Az ergonómia példás: a perforált bőrrel bevont, optimális méretű kormány jó fogású, a vezetési pozíció alacsony és sportos. Elöl tágas a tér, hátul viszont – a 4,35 méteres hossz ellenére – inkább két felnőtt fér el kényelmesen. A csomagtartó 380 literes, bővítve 1200 literesre nő, formája mély és jól pakolható.

Technika – ismerős, bevált hajtáslánc

A motorháztető alatt a Volkswagen-konszern jól ismert 1.5 TFSI turbós benzinese dolgozik, mild-hybrid rendszerrel kiegészítve. A 150 lóerős (110 kW) teljesítményhez 250 Nm nyomaték társul, amely 1500–3500-as fordulatszám-tartományban érhető el. A mild-hybrid rendszer kis villanymotorja plusz 9 kW-ot és 50 Nm-t adhat rövid ideig, emellett simítja az elindulásokat és lehetővé teszi a „vitorlázást” – vagyis gázelvételkor a motor leállítását.

A 7 fokozatú, duplakuplungos S tronic váltó gyors és finom kapcsolású, de előzés előtt érdemes sport módba tenni vagy a kormány mögötti váltófülekkel beavatkozni. A 0–100 km/h-s sprint 8,4 másodperc alatt megvan, a végsebesség 221 km/óra. Fogyasztásban a teszt során városban 7l/100 km körüli érték jött ki, autópályán 6 liter körüli érték is elérhető.

Menet közben – feszesen kényelmes

A 30 mm-es emelés nem rontotta el az A3 kanyarstabilitását. A futómű hangolása kiegyensúlyozott: elég feszes a stabil viselkedéshez, de nem kényelmetlen. A 19 colos kerekek természetesen keményebb úthibákon éreztetik magukat, de a hétköznapi városi és országúti használatban jól teljesít.

Az Allstreet könnyen manőverezhető, parkolását első-hátsó radarok és tolatókamera segíti. A hangszigetelés remek: autópályán, 130 km/h-nál a motor alig 2200-as fordulaton dolgozik, és a menetzaj is minimális. Az adaptív tempomat és a sávtartó finoman avatkozik be, a Matrix LED-es fényszórók pedig éjszaka is magabiztos látási viszonyokat biztosítanak. Az Audi A3 Allstreet 1.5 TFSI indulóára a cikk megjelenésekor 12,5 millió forint, de a mild-hybrid rendszerrel és a kívánatos extrákkal a vételár könnyen 15–16 millióra nőhet.

Az Audi A3 Allstreet 1.5 TFSI remek választás azoknak, akik városi és elővárosi használatra keresnek kompakt, mégis prémium érzetű autót, amely a magasabb hasmagasságával és a SUV-os dizájnelemeivel stílusos alternatívát nyújt. Nem terepjáró, nem is akar az lenni, de a fekvőrendőrök, macskakövek és rosszabb minőségű utak kevésbé hozzák zavarba, mint a hagyományos A3-asokat.

Szöveg és fotó:Érsek M. Zoltán