Igazi amerikai álom – Magyarországon. A Jordániából érkezett, palesztin származású Sameer Hamdan és Zuhair Awad hazánkban otthonra lelve, a semmiből hozta létre a mára leggyorsabban fejlődő szállodacsoportot, a Mellow Mood Group-ot, amely más hotelcégek csíráját is elvetette.
2012-ben nem is egy, hanem egyszerre két álom megvalósulásáért bonthat pezsgőt Sameer Hamdan, aki 1986-ban a közgazdasági egyetemre jött tanulni, és Zuhair Awad aki fogtechnikusi képesítést szerzett hazánkban. 1986-óta tartó barátságuk – ahogy Zuhair Awad jellemzi, testvéri kapcsolatuk – az üzletben is közös utat teremtett. Mivel Sameer Hamdan a kilencvenes évek elején, még egyetemistaként a diák- és ifjúsági turizmus területén kereste meg kiegészítő jövedelmét, a két barát 1997-ben erre alapozva a szállodaiparban próbált szerencsét. Az eredetileg három alapítóval induló Mellow Mood Group, a Dózsa György úti Diák Sportszállót bérelve, felújítva lépett a szállodai piacra. A két barát ezután bérleti szerződést kötött a Gyáli úti háromcsillagos Fortuna Szállóra, majd megalakította a Baross Hotel Kft.- t és elindította a céggel azonos nevű első saját fejlesztésű szállodát és a háromcsillagos kategóriában is megvetette lábát. A Mellow Mood-nál ezt követte a Marco Polo Top Hostel, az István utcai háromcsillagos Star City Hotel megszerzése illetve egy Csokonai utcai épület megvásárlása, átalakítása után 2007-ben első négycsillagosként, az Atrium Fashion Hotel megnyitása.
A két üzletember ennél a pontnál érzi elérkezettnek az időt arra, hogy megemlítse: a folyamatosan épülő Mellow Mood világban olyan szakmai tapasztalat halmozódott fel, amely a csapatból kiváltak révén, azóta három különböző, sikeres budapesti hotel és hotellánc megszületéséhez is hozzájárult. Az induló mag többsége ma is velünk van, magyarázza Sameer Hamdan, a fiatal csapat mára éretté vált és így a válság ellenére is folytatni tudtuk a növekedést. Hiszünk egymásban, ezért a stratégiai döntések előtt, a management többi tagjával is nyíltan megvitatjuk elképzeléseinket – teszi hozzá Zuhair Awad, beavatva a olvasóinkat a cég sajátos döntési mechanizmusába: a két tulajdonos, a kollektív bölcsesség elvére építve, lényegében lemondott közvetlen döntés jogáról. Ezt az a kéthetente ülésező, – a szavazategyenlőséget elkerülendő – öttagú, testület gyakorolja, amelyben még Blandl Judit általános igazgató és Berta Márta ingatlan portfolió menedzser az állandó tag. Az ötödik szék mindig az adott szakterület vezetőjéé.
Zuhair Awad (balra) és Sameer Hamdan (jobbra)
A szerves fejlődés eredményeként a cég ma már több, mint egy szállodatulajdonos és üzemeltető vállalkozás. Ingatlanfejlesztőként olyan portfoliót építettek, amelyet a hotelek mellett éttermek, irodák, bankfiókok is gazdagítanak. A külváros felől – a Gyáli úti ingatlant, valamint a budaörsi Max City-ben meglévő tulajdonrészüket eladva – tudatosan terjeszkedtek a belváros felé. Ahol ma már a Vörösmarty tér felől indulva több ingatlant és szállodát mondhatnak magukénak: Váci utca 20. La Cuccina étterem, Váci utca 22. Promenade City Hotel, Váci utca – Pesti Barnabás utca sarok La Prima Fashion Hotel, Váci utca 77. Cosmo Fashion Hotel, Váci utca 83.-ban a közelmúltban megnyílt Estilo Fashion Hotel.
Szintén a belvároshoz kapcsolódik az új korszak kezdetét jelző, a Klotild Palota épületében most megnyílt ötcsillagos elithotel, a Buddha-Bar Hotel Budapest Klotild is. Amely a fent említett egyik álom beteljesítője és egyben az első pezsgőbontás helyszíne. Az esemény jelentőségét jelzi, hogy a megnyitón jordán és magyar diplomaták, üzletemberek mellett Zaid Naffa, Jordánia tiszteletbeli konzulja és Orbán Viktor miniszterelnök is megjelent.
fotó: Buddha-Bar Hotel Budapest Klotild Palace
Sameer Hamdan szerint stabilitásuk alapja az, hogy olyan szállodai koncepciót hoztak létre, amely nemzetközileg is ritkaságszámba megy. Egyrészt azzal, hogy máig nem mondtak le a diákszállók üzemeltetéséről: kínálatuk ráadásul nyaranta, kollégiumi férőhelyekkel is gyarapodik. De még ennél is különlegesebb, hogy hostelektől az ötcsillagos házakig öt önálló márkát hoztak létre: a Top Hostels-t, a City Hotels-t, a Congress Hotels-t, a Fashion Hotels-t és a Luxury Hotels-t. A legerősebb szegmenst ma már a négycsillagos Fashion vonal jelenti, amely belsőépítészeik munkáját dicsérve idehaza az elmúlt öt évben háromszor nyerte el a Turizmus Panoráma szaklaptól az év legszebb szállodai szobája díjat, miközben nemzetközi versenyeken is előkelő helyezéseket ért el.
A válság idején azért mertünk bátran fejleszteni, mert az egyedi megjelenésű, barátságos, trendi szállodáink iránt, a fiatalok és az üzletemberek körében sem csökkent a kereslet. Ráadásul ezek a házak legfeljebb száz szobásak és mivel nagy étteremmel nem rendelkeznek, a lehető leghatékonyabban üzemeltethetők – elemez Sameer Hamdan. Üzlettársa, Zuhair Awad kiemeli: induláskor, amikor a Keleti pályaudvarra érkező vendégeknek szálláshelyet ajánlottak, a diákok mellett voltak, akik magasabb kategóriájú hoteleket kerestek. Erre hozták létre utazási irodájukat és így határozták el, hogy egyszer a szakma csúcsát jelentő ötcsillagos szállodát is építenek, miközben Budapest-Bécs-Prága aranyháromszög mindhárom pontján szállodát nyitnak majd. Nos, a dupla álom másik része is hamarosan teljesül: Bécsben ősszel nyílik a négycsillagos La Prima Fashion Hotel Vienna – a második pezsgőbontás helyszíne. Értékesítésénél nagy szerepe lesz az internetes foglalási rendszerek területén szerzett másfél évtizedes tapasztalatnak és annak, hogy a világhálón induláskor közel 250 jól csengő domain nevet védettek le. Az idegenforgalomhoz kötődőket azóta párhuzamosan futtatják és fejlesztik, a többit pedig eladták, eladják. Így ma már a vendégeik több, mint 60 százaléka a világhálón foglal szállást.
Mi már magyarnak is valljuk magunkat – mondja a két üzletember– hiszünk az országban, amely befogadott, ahol jól érezzük magunkat és a Malév csődje ellenére is hiszünk Budapest turisztikai vonzerejében. 17 év alatt ezért hajtottunk végre számos jelentős befektetést és miközben idén a fővárosban mindössze öt új szállodát adnak át, abból három a Mellow Mood-hoz kötődik, amelyhez így már 14 szálloda fog tartozni. A hamarosan nyitó Mirage Fashion Hotel pedig már a jövő útját mutatja, mivel a vállalkozás – amelyet külföldről is, Kuvaitból, Katarból, Szaud-Arábiából és Csehországból is üzemeltetési ajánlatokkal keresnek meg –, a jövőben egyre nagyobb hangsúlyt fektet az üzemeltetési tapasztalatokra és a franchise rendszer kiépítésére.
A két üzletember, tapasztalatai alapján egyként vallja: a magyarok gyakran többet tudnak, mint amire tartják magukat. Ezt bizonyítja, hogy a hotelcég munkatársai 99 százalékban magyarok, míg a szállodáikban a hazai anyagok, bútorok aránya megközelíti a 80 százalékot. Amikor azt mondtuk, Bécsben is szállodát nyitunk, sokan úgy reagáltak: „Az igen!”. Mi viszont úgy gondoljuk, Budapesten szállodát nyitni épp akkora jelentőséggel bír, mint Bécsben – mondják, számukra magától értetődően.
Érsek M. Zoltán
Legyél az első hozzászóló "Hotelépítők érdemkeresztje" című cikkhez