Bár kétségkívül a kedvező ár alapozta meg a Dacia Duster sikerét, tesztünk során bizonyossá vált: a praktikus és jól használható, terepen is helytálló crossover mára kifejezetten menő, mi több, vonzó lett. A Dacia Duster 1.6-os benzines motorral szerelt 4×4-es verzióját fogtuk tesztre.
Hosszú éveken át bizonygatni kellett, hogy az új Dacia valójában már Renault, hiszen annyi alkatrész, tapasztalat, innováció jön a francia anyacégtől, hogy tényleg csak a név a régi. Aztán lassan-lassan mind kevésbé szorult magyarázatra, miért vesz valaki Daciát, mára pedig nagyot fordult a világ: már nem „ahhoz képest” gyárt jó kocsikat a cég, hanem abszolút értékben nagyon jók a Daciák. Különösen a Duster, amely után kifejezetten vágyakozni is lehet. Ráadásul ez a vágy viszonylag könnyen beteljesíthető, mert miközben a Dacia egyre jobb lett, az árszabás maradt olyan kedvező, mint volt.
Dacia Duster, a Renault üdvöskéje
Ugyanerről, csak másként beszélt nem is olyan rég Az Utazónak Wachtler Tamás, a Renault Hungária ügyvezető igazgatója. „Az utóbbi évtizedek egyik legjobb stratégiai döntése volt az, hogy a Renault megvette és felfejlesztette a Daciát. A márkanév ismertté, vonzóvá vált. Azt hiszem, ez is a Renault vezetésének hozzáértését és elkötelezettségét mutatja: más előtt is ott volt ez a lehetőség, de csak a Renault tudott élni vele. Ezt a sikert fontosnak tartom azért is, mert be tudtuk bizonyítani, lehet úgy is jó autót gyártani, hogy alapvetően a praktikum és az ár határozza meg az adott modellt. A Dacia nem azért olcsóbb, mert kispórolunk belőle valamit, hanem azért, mert a Renault által már kifejlesztett és bevált technológiákat használja. Amit egyszer már kifejlesztettünk, azt áttesszük és olcsóbban adjuk el, tulajdonképpen házon belül a saját márkánknak és ezáltal tudjuk ilyen jó áron kínálni ezeket a megbízható autókat. Az nem a véletlen műve, hogy a Duster a második legeladottabb terepjáró Magyarországon.”
Költséghatékony részletmegoldások
S hogy mi lehet a sikerszéria mögött? Mindenekelőtt az, hogy a Duster jól néz ki.
Még alapváltozatban, egyszerű fényezéssel, lemezfelnikkel is felkelti a figyelmet: arányos formák, „csicsákat” nélkülöző megjelenés, ugyanakkor a crossover felépítés révén, ha nem is tekintélyparancsoló, de mindenképp határozott fellépés az utakon.
Ha pedig – miként tesztautónk esetében – mindezt megspékelik finoman adagolt design-elemekkel, például a különleges arany-barna fényezéssel, a nagy és látványos fekete alufelnikkel, akkor a Duster kifejezetten kívánatos autóvá válik. Az utastérben már más a helyzet: még a jól felszerelt verziókban is ingerszegény a belső, igaz a funkcionalitásra, a helykínálatra és az ülések kényelmére nem lehet panasz. A kialakítás és az anyaghasználat már jelzi, a relatív alacsony árért meg kell fizetni, ezzel együtt szó sincs vállalhatatlan kompromisszumról. Az utastérben figyelemre méltóan sok és sokféle tárolórekeszt alakítottak ki, a csomagtér pedig kellően nagy: alapesetben 475 literes, a 4×4-es verziónál pedig 408 literes.
Kiforrott konstrukció
Tesztautónkat a jól bevált 1,6 literes 16 szelepes benzinessel szerelték fel, amely elsőre talán ideje múlt választásnak tűnhet, ám a mindennapi használat során sok minden szól a benzines mellett. Kétségkívül jobban passzol a crossoverekhez a dízel, de ez eseteben az 1,2 tonnás önsúly nem nagy, így a pörgős benzines is elboldogul a kompakt, 4,3 méter hosszú, két méter széles kasztnival.
A 115 lóerős motor ha kell, akkor 12 másodperc alatt gyorsítja százra a kocsit, de persze a Duster esetében nyilván nem ez a legfontosabb paraméter.
Sokkal inkább az, hogy mindehhez négykerék-meghajtás párosul – és jó fokozatkiosztású hatsebességes kézi váltó –, amely valódi terepjáró képességgel ruházza fel Duster-t. Alapesetben a motor nyomatéka csak az első kerekekre kerül, így optimális (6-8 literes) a fogyasztás. Nehéz terepen, sárban vagy homokban pedig a LOCK-üzemmódban az első és a hátsó futómű mind a 4 kerekére továbbítja nyomatékot, biztosítva ezzel a maximálisan hatékony haladást. Az előrejutást segíti, hogy az alváz 21 centiméter magasan van, az első terepszög 29,3 fok, a hátsó terepszög 34,9, mindez ugyanis lehetőséget ad arra, hogy ha nem is legnehezebb körülmények között, de már valódi terepen is haladjon a Duster.
Maradt a jó ár
Ma már 2,9 millió forintért is Dacia Duster tulajdonossá lehet válni. Ennyi pénzért az 1,6-os benzinessel szerelt, kétkerék-meghajtású verziót lehet megvásárolni, amelyhez jár többek között menetstabilizátor, kipörgésgátló és négy légzsák. S csak, hogy nézzük el az árlista másik vége felé is: 5,1 millió forintért már olyan Dustert kapni, amelyben a dízel, 109 lóerős 1,5 dCi motor párosul összkerékhajtással, és egyebek mellett olyan extrák járnak az autóhoz, mint például 7colos színes, érintőképernyős multimédia és navigáció, hátsó parkolóradar, design csomag, narancssárga műszerfali betétek, narancssárga hímzés és varrás az üléskárpiton, 16 colos könnyűfém keréktárcsák.
Legyél az első hozzászóló "Terepre termett – Dacia Duster" című cikkhez