Miközben máig tart az elektromos és a robbanómotoros autók erényeit, gyengéit összehasonlító általános vita, a Ford szép csenden tovább emelte a tétet a középutas hibrid megoldás területén, azzal, hogy piacra dobta az amúgy is a kontinens legeladottabb hibrid modelljének számító Ford Kuga PHEV modelljét. A Ford Kuga PHEV csúcskategóriás Vignale verzióját teszteltünk.
A trendeket figyelve egyre inkább látszik, hogy a fogyasztók kegyeit keresve, már a tradicionális autógyártók többsége is legfeljebb csak a hagyományos márkajelzésben – vagy abban sem –, őrzik meg hagyományaikat. A Ford Kuga is úgy lett világpolgár, hogy első ránézésre nehéz lenne megítélni a származását. Legfeljebb szemből könnyíti meg a helyzetünket, a jellegzetessé vált Aston Martin hűtőrács, amit ebben a formában már tisztán a Ford sajátjának tekinthetünk. Az új koncepció előnye mindenesetre annyi, hogy az így szabadjára engedett tervezői fantázia a KUGA esetében egy elegáns modellt szül, amit az is visszaigazol, hogy – kiváló belső tulajdonságainak is köszönhetően-, a hibrid kategóriában már hosszabb ideje a kategória Európa bajnoka az eladásokat tekintve.
Ezzel a háttérrel érkezett a piacra aFord Kuga harmadik generációs PHEV-je, amely a márka legelső valódi plug-in hibridjeként, komoly műszaki fejlesztésen ment keresztül. Egyértelmű választ adva arra, hogy a Ford szerint a hagyományos és a villanyautó között a tölthető hibrid, a PHEV jelenti azt az arany középutat, ami mindkét megoldás előnyeit egyesíti. Ehhez persze az is kellett, hogy a Ford nem akart pápább lenni a pápánál: egyszerűen élt azzal a lehetőséggel, hogy a világ legjobban működő hibrid hajtáslánca már szabadon felhasználható. Így az amerikai gyártó, a legbiztosabb megoldást választva, a Toyota hibrid rendszerét ültette át a Kuga PHEV-be.
Mindennek eredményeként a Ford Kuga PHEV, az otthoni, esti töltés után, a műszerfalon is ellenőrizhető módon hozza a több, mint ötven kilométeres elektromos hatótávot, amivel a zöld rendszámot is kiérdemelte. Tulajdonosa ezáltal nemcsak azért lehet elégedett, mert a városban környezetkímélő módon közlekedik, hanem azért is, mert a mai, drasztikus üzemanyag áremelkedés időszakában a nem kevésbé drasztikus elektromos áram áremelkedés ellenére is alacsony költségen autózhat. Ami persze leginkább akkor igaz, ha az otthoni, és/vagy a munkahelyi töltés lehetősége is biztosított a számára. A valamivel több, mint 50 kilométeres elektromos hatótáv már csak azért is üdvözítő, mert az általános tapasztalatok szerint az emberek, a napi rutinban, szinte csak a munkahelyükre és vissza használják az autójukat. Aki pedig így tesz, az valódi villanyautóként könyvelheti el a PHEV Kugát.
De annak sem kell aggódnia, aki hosszabb távokra indul, mert az első, jó ötven kilométer így is ingyen van – ami persze csak akkor igaz, ha az áram a tetőre szerelt napelemből származik –, vagy lényegesen olcsóbb a nyilvános töltésnél. Ha pedig a benzinmotor veszi át a szerepet, utána is kifejezetten mértéktartó, 4,5-4,7 körüli benzinfogyasztást produkál a Kuga PHEV.
Ráadásul az elektromos üzemmódban választási lehetőség is van: akár a teljes töltést, vagy annak egy részét akár tartalékolhatjuk, vagy tölthetjük a benzinmotorral, illetve ami a leggyakoribb, autózhatunk tisztán elektromosan is, amíg kitart a 14,4 kWh-s akkumulátor. Egy dologra viszont mindenképpen érdemes odafigyelni ha környezetbarát, vagy/és pénztárcabarát megoldásra törekszünk: amikor lehet és érdemes, mindig tegyük töltőre az autót. Amelynek 2,5 literes hatékonyságra optimalizált Atkinson-ciklusú négyhengeres szívó benzinmotorja mellé egy 113 lóerős, hajtásra képes villanymotor és egy másik, mely generátorként szolgál, valamint a benzines és az elektromos motor között egy fokozatmentes e-CVT váltó garantálja, hogy a teljes rendszer 225 lóerő és 200 Nm nyomaték teljesítményre képes.
Mindennek eredményeként a Kuga PHEV nemcsak külső megjelenését, hanem belső értékeit tekintve is kívánatos darab. Már csak azért is, mert a belső műszerfal kialakítása, a fedélzeti szórakoztatóközpont tudása, valamint az autó vezetést segítő megoldásai is hozzák a Ford-nál megszokott legjobb megoldásokat. A Ford prémiumvonalát jelentő Vignale felszereltség pedig már csak hab a tortán a sportos bőrüléssel és a többi kényeztető műszaki megoldással.
Érsek M. Zoltán