A Ford zöld kezdeménye: Ford Kuga Hybrid Titanium X teszt

Környezetvédelem, ésszel. A fenntarthatóság iránt elkötelezett autósok közül sokan sakkoznak azzal, miként óvhatják a környezetet úgy, hogy közben a pénztárcájuk se ürüljön ki egy elektromos autó megvásárlásával. Erre ad jó választ az új Kuga Hybrid SUV, a 10 millió körüli induló árával és korrekt elektromos hatótávjával.

A lány a szomszédból – szokták mondani az olyan hölgyekre, akiknek ismeretlenül is ismerős az arcuk. Ugyanez igaz az alapjaiban megújult Ford Kugára, amit első ránézésre bizony nem könnyű beazonosítani. A kék metál színnel még elegánsabbá tett változatot oldalról nézve az egyértelmű, hogy felsőkategóriás, netán prémium márkáról van szó, de az, hogy Fordról, csak akkor derül ki, amikor szembe kerülve az aston martinos hűtőrácsra téved a tekintetünk. Egy biztos: megjelenését tekintve a Kuga jobban jött ki abból, hogy elvesztette a tipikus Fordos vonásait. Hát még akkor mennyire igaz, ha a külcsín után a belbecs, esetünkben a belső tér is szemrevételezésre kerül.

De előtte még egy kis kitérő. Aki gyakran hajt tesztautót, egy pillanat alatt felméri dízel, vagy benzines, kézi váltós, vagy automata meghajtású kocsiba ült és már indul is az útjára. Nos az elektromos autók és esetünkben a hibrid kapcsán is érdemes egy percre megállni. Már csak azért is, mert ha nem figyelünk, a motor már rég indulásra kész, csak mi nem halljuk, mert mivel az elektromos meghajtás dolgozik, az autó néma csendben várja, hogy erre rájöjjünk. A másik amire a Ford Kuga még inkább érdemes odafigyelni, hogy az autó azonnal ugrik. A szó szoros értelmében. Ha egy kicsit is rálépünk a gázpedálra – amit a villanyautók korában érdekes lesz annak hívni – eleinte kifejezetten nehéz felmérni, meddig lódul meg a kocsi, ami különösen a parkolásnál nem mindegy.

Ami a belső teret illeti, az általunk vezetett Titanium X modell esetében, aminek az ára 12 milliótól indul, a sok műanyag hagy maga után kívánnivalót, de egyébként a remek üléssel együtt minden a helyén van. A külön szabályozható légkondi éppen úgy, mint a Fordoknál megszokott, nagyméretű szórakoztató és információs központ kijelzője. A méretes csomagtartó pedig minden kompromisszum nélkül is családivá teszi a kényelmes üzleti autót.

A vezetést támogató rendszerek közé tartozik a Stop&Go funkcióval kiegészített Adaptív Sebességtartó Automatika, a Közlekedési Tábla Felismerés és a Sávközép funkció, míg a parkolásnál az Aktív Parkolóasszisztens segít a megfelelő méretű parkolóhely megtalálásában és az egyetlen gombnyomásra történő automatikusan beparkolásban. Ráadásul a Kugában mutatkozik be az opcióként megrendelhető új Holttér Asszisztenssel kiegészített Sávtartó rendszer, amely folyamatosan figyeli, hogy a többsávos úton haladó Kuga holtterébe belép-e egy másik jármű. Ha a vezető sávváltásra készül, de a rendszer azt érzékeli, hogy eközben összeütközhet a holttérben haladó másik járművel, akkor az autó automatikus ellenkormányzással figyelmezteti az autót a sávváltási manőver veszélyére.

A hibrid Kuga kapcsán a hideg időszak közeledtével jó hír, hogy a kipufogógáz-hőcserélő rendszernek köszönhetően a belsőégésű motor hamarabb éri el a hatékony üzemi hőmérsékletet, így a Kuga Hybrid a téli reggeleken a hidegindítás után hamarabb kapcsolhat át tisztán elektromos hajtásra, és az utastér is gyorsabban melegszik fel. De bármikor is ülünk az autóba, a kocsi indulás után észrevétlenül, automatikusan vált a benzinmotoros-elektromos és a tisztán elektromos hajtásmódok között, amivel így 1000 kilométeres hatótávolságot képes elérni. A 190 lóerős hybrid hajtás, a kábelek nélküli töltés, a szimulált fokozatváltások pedig úgy garantálnak egy bivalyerős, a sztrádán a kilométereket faló SUV-t, hogy közben még a nagyobb sebességeknél is abszolút biztonságérzettel autózhatunk.

A gyári adatok szerint a hibrid Kuga – modelltől függően – egy tankolással akár 1000 kilométert is képes megtenni. A modell legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása 5,4 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 125 g/km a WLTP-szabvány szerint (NEDC: 5,1 l/100 km és 118 g/km), vagyis az 54 literes üzemanyagtartállyal a Kuga Hybrid 30 százalékkal messzebbre jut, mint a Kuga Plug-In Hybrid, ami viszont nagyobb elektromos hatótávolságot kínál (WLTP: 56 km, NEDC: 72 km). Más kérdés, hogy a gyári adatok nem mindig egyeznek meg a valósággal – igaz a vezető stílusától is sok függ – esetemben a 6,8 literes fogyasztás volt a vegyes átlag, ami nem rossz, ha belegondolok milyen dugókban kellett araszolni Pesten, amire némi vigaszt mégis adott, hogy a hibrid Kuga ilyenkor nem növelte a benzinszámlát.

Érsek M. Zoltán