A repülési iparág számos kihívással küzd, amelyek már a nyári szezon előtt káoszt okoztak az európai és az észak-amerikai repülőtereken. Az Emirates elnöke azonban ezzel együtt sem számít az utazási kereslet csökkenésére – írta testvérlapunk Az Üzlet.
Tim Clark, a dubaji székhelyű légitársaság elnöke a CNBC-nek azt mondta: soha nem tapasztalt még olyan ellenszelet, mint amilyennel az iparág jelenleg szembesül. Úgy tűnik azonban, hogy a nyaralókat ez nem tántorítja el attól, hogy megragadják a pandémia után visszatért utazási lehetőségeket. “Nem valószínű, hogy a kereslet rövid távon lanyhulni fog” – mondta Clark a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) 78. éves közgyűlésén a katari Dohában.
A légiközlekedési iparágat számos kihívás hátráltatja, a munkaerőhiánytól és az ellátási zavaroktól kezdve az emelkedő üzemanyagárakig, ami hetekig tartó súlyos késésekhez és járattörlésekhez vezetett Európa és Észak-Amerika néhány legforgalmasabb repülőterén. Írtunk korábban a spanyol légi káoszról, Brüsszelben pedig sztrájk miatt voltak súlyos fennakadások.
Múlt csütörtök óta az Egyesült Államokban 35 ezer járatot töröltek vagy indítottak el késve. Hasonlóképpen több tízezer járat menetrendje borult fel az elmúlt napokban Európa-szerte, a londoni Heathrow repülőtéren csak hétfőn 5000 utast érintettek a járattörlések, a német Lufthansa légitársaság pedig már bejelentette, hogy 900 járatot töröl júliusban a munkaerőhiány miatt. Clark szerint azonban úgy tűnik, hogy az utasok jelenleg hajlandóak megfizetni a járvány utáni utazás – pénzügyi és egyéb – árát.
“A légitársaságoknak emelniük kellett az áraikat, hogy fedezzék és enyhítsék az üzemanyagárak emelkedését, amely csillagászati mértékű. A kereslet azonban továbbra is rugalmas, és nem látjuk, hogy ez lanyhulna” – mondta.
Hogy ez meddig tarthat, azt csak találgatni lehet, mondta Clark. A növekvő inflációs nyomás és a megélhetési költségek egyre súlyosbodó válsága, valamint az ukrajnai háború következtében kialakult szélesebb körű társadalmi-politikai aggodalmak mind további ellenszelet jelentenek az iparág számára – tette hozzá.
Clark egyúttal sürgette a nagyobb iparági együttműködést és koordinációt, hogy átvészeljék a nyári utazási csúcsot, megjegyezve, hogy “csak át kell vészelnünk ezt az időszakot, és arra kell koncentrálnunk, hogy elvégezzük a munkát, ahelyett, hogy egymást ütjük“.
Mint mondta, mégis arra számít, hogy az Emirates – amelyet két évnyi milliárdos veszteség hátráltat, beleértve a 2021-es 1,1 milliárd dolláros veszteséget – 2022-ben várhatóan újra nyereséggel zár.
“Örömmel mondhatom, hogy újra pénzt keresünk. Hacsak nem történik valami rendkívüli, úgy gondolom, hogy az Emirates ebben a pénzügyi évben nyereséges lesz” – mondta Clark.