A Facebook- és a weboldalán egyaránt arról ír a nagy múltú utazási iroda, hogy a koronavírus járvány miatt előállt helyzetben, az utazások leállása és a befizetett utak árának visszafizetési kötelezettsége miatt befejezi tevékenységét.
A 25 éve indult utazási iroda, amely elsősorban azzal vált ismertté, hogy az akkor felfedezetlen és nem túl nagyra becsült, ugyanakkor teljesen megújult Bulgáriai tengerpartot visszahozta a köztudatba, nemcsak a befejezés tényét hanem az okait is közölte.
Nemrég nyilatkozta Az Utazónak Molnár Judit, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének elnöke: nagy bajban lesznek az utazási irodák, ha nem sikerül elérni azt, hogy a fel nem használt utakért az irodáknak egy évig ne kelljen visszafizetniük az utasoknak azt a pénzt, amit ők sem kapnak vissza a szolgáltatóktól.
Az alábbiakban közzétesszük az utazási iroda levelét:
Kedves Utasaink, Kollégák és Barátaink!
25 évnyi több százezer magas színvonalon kiszolgált Vendég után eljött egy nehéz pillanat a Robinson Tours életében. A mai nappal utazási irodánk leteszi a lantot, ezzel lezár egy korszakot. 1995 óta sok mindenen mentünk keresztül: voltak világválságságok, terrorcselekmények a világban, természeti csapások a világ különböző tájain, amelyeket gazdaságilag sikeresen vészeltünk át és a helyzetnek megfelelően változtattunk terveinken, alakítottuk át ajánlatainkat. Mindig sikeresen vettük az akadályokat. Amikor terveztünk, akkor mindig visszafogottan, konzervatívan tettük azt. Ha bővültünk, akkor azt óvatosan és körültekintően tettük, ha csökkenteni kellett, akkor nem csináltunk belőle presztízskérdést.
Mi áll a döntés mögött? 2019 decembere óta egy olyan helyzet állt elő, amely a Covid-19 vírusra hivatkozva idáig még nem tapasztalt utazási, és egyéb korlátozásokat hozott. Határokat zártak le, leállt a légi forgalom, bezártak a szállodák, éttermek, múzeumok és a hétköznapi életünk is korlátok közé szorult. Beláthatatlan időre leállt a beutaztatás és a kiutaztatás is. Hogy mindez indokolt volt-e vagy sem? Nem tisztem ezt eldönteni, és ha lecseng ez a helyzet, jobban ki lehet elemezni. Egy viszont tény: több hónapra leállt az üzleti élet sok gazdasági szektorban, elsőként a turizmusban, teljesen lenullázva a bevételi oldalt.
Senki nem tudja megbecsülni, hogy világszinten a szabad, korlátozások nélküli élet mikor áll helyre. Az azonban biztos, hogy legalább hónapokban mérhető ez az idő. A Robinson Tours mindig is konzervatívan, megfontoltan állította össze az üzleti tervét, de egy ilyen több hónapos rendkívüli, teljes leállást nem megszokott dolog betervezni egy költségvetésbe. Az Utasok az út lemondása esetén 14 napon belül vissza kell, hogy kapják az szerződésük szerint őket megillető összeget. Ezt idáig minden esetben betartottuk, és rögtön teljesítettük a visszafizetéseket. Így volt ez 2020 januárjában is, amikor több száz utas előlegét kellett visszafizetnünk a hainani járataink március-szeptember közötti járattörlései miatt. Beutaztatási részlegünk pár nap alatt több száz Utasunk hazautazását segítette, többletköltségeket is bevállalva, márciusban Magyarország határainak lezárásakor. Azonban a mostani, nagy mennyiségű lemondott utak száma mellett, az új utak foglalásának elmaradása példátlan esemény. Sok országban a szállodáknak és az utazási irodáknak lehetősége van a pénzben való visszatérítést voucherrel helyettesíteni (mint például Spanyolország, Görögország, Franciaország, Olaszország, Belgium vagy Portugália), sok légitársaság már ugyancsak vouchereket ad vissza pénz helyett – vagy ha vissza is fizet, akkor több hét vagy hónap után teszi azt. Ezt a tényt tapasztalhatják azok is, akik maguknak szervezik az útjaikat. Az utazási irodákat sokkal nagyobb kötelezettségvállalásra kényszerítik, mint amilyen lehetőséget biztosítanak nekünk a külföldi partnereink, nincs összhangban a magyar szabályozás a külföldi szabályozással. Magyarországon ilyen voucheres lehetőséget nem biztosítottak, és a Kormány munkahelymegtartó és vállalattámogatási intézkedései nem nyújtanak tényleges segítséget a 80 munkatárs foglalkoztatására, megtartására.
Kilátástalan és tervezhetetlen a jelenlegi helyzet rendeződésének időpontja, ezért szerintünk ugyancsak egy felelős döntés részünkről, hogy leállunk. Felelősen kimondjuk, hogy ezen a nyáron nem tudjuk hogyan, hova és egyáltalán lehet-e majd külföldre utazni. Ezzel a döntéssel lehetőséget adunk Utasainknak, hogy visszakapják befizetett előlegeiket. Még mindig sokan szeretnének utazni, de sok ember elveszítette munkáját, elfogyott a szabadsága, vagy fél a sajtó által keltett hisztéria miatt. Nem szeretnénk, ha utasaink kényszerként élnék meg az utazást, amely az élményekről és feltöltődésről kell, hogy szóljon.
Ha valaki külföldi útját tervezi, éppen a fent leírtak miatt azt ajánlom, hogy utazási irodát válasszanak! Hiszen az utazási irodák kötelezettségei és vagyoni biztosítása, anyagi garancia arra, hogy az utas ne maradjon egyedül egy csődbe ment légitársasággal vagy szállodával szemben. Az utazási iroda helyben van, jobban számon kérhető és biztosan segít utasainak, ha baj van.