Annak, aki egy nagy nemzetközi szállodaláncnál épít karriert, olykor különleges helyszíneken kell bizonyítania tudását. Cserébe olyan különleges feladatok, élmények és sikerek is adódnak, amelyek egy életre szólnak.
– A vendéglátó-ipari főiskola elvégzése közben, 2000-ben, a kor szokásainak megfelelően felszolgálóként kezdtem – kezd mesélésbe Kosánszky Zoltán. – A helyszín meghatározó volt, hiszen a legendás Duna-parti InterContinentalból lett Hotel Marriottba kerültem, amely az akkor kevés nálunk jelenlévő nyugati szállodalánc egyike volt. Kilenc év alatt innen indulva lettem a csoportos értékesítés, majd a rendezvényszervezés vezetője. 2009-ben kerültem Örményországba, Jerevánba, majd 2012 őszén Moszkvába a Marriottba, ahol az utolsó három hónapban megbízott igazgatóként vettem részt az Olimpia Stadionnál lévő, a Marriott-lánchoz tartozó Renaissance szálló leszerelésében, amelyet az épület új tulajdonosa, saját a szálloda csoportja tagjaként, Azimut Hotelként üzemeltet tovább.
Konsánszky Zoltán úgy érzi, az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb tapasztalata az, hogy a jó szállodás mindig tud hallgatni. Úgy, ahogy az angol, a kétféle hallgatni ige árnyalatait érzékeltetve mondja: Everyone can listen, not everyone hears – vagyis mindenki tud hallgatni, de nem mindenki képes meghallani a másikat és figyelni rá, ami pedig azért is fontos, mert gyakran egy ki nem mondott szó többet jelent annál, mint amit valójában hallunk. A másik, ami beleivódott, a mosoly és a kedvesség, mint alapelvárás. Ami számunkra, magyarok számára relatív kategória. Ha Nyugatról nézzük az itthoni gyakorlatot, akkor van még mit javítani, de ha Keletről, akkor már egész jónak tűnik a helyzet.
– Ahhoz a szerencsés korosztályhoz tartoztam, amely akkor került a Marriottba, amikor még ott dolgoztak az intercontinentalos alapítók, miközben már a marriottosok tudását is magamba szívhattam. Az is nagy lehetőség volt, hogy akkor lettem rendezvényigazgató, amikor 2006-ban a klasszikus intercontis nagy báltermet is átalakítva, a legmodernebb technolóógiaii hátteret felhasználva, egy modern, tizenhat rendezvénytermes konferenciaközpontot alakítottunk ki. A régi bankett csapat tagjai a friss erőkkel kiegészítve, szinte megtáltosodtak, ami a bevétel-növekedésben is megmutatkozott. 2008-ban mi rendezhettük meg a Marriott európai igazgatói konferenciáját, majd a NATO-konferenciát, utána pedig a mi házunk adott otthont a Marriott központi értékesítési egyetemének. Ezt a három kiemelt, nagy rendezvényt, a szokásos üzletmenet mellett bonyolítottuk le. Ekkor úgy éreztem, ezen a területen elértem a csúcsot és szükségem van arra, hogy a szakmai továbbfejlődés érdekében világot lássak, más kultúrákat is megismerjek.
Szerencsés helyzetben volt, mert amikor a szállodalánc regionális kereskedelmi igazgatójának megemlítette, hogy ismét az értékesítés területén szeretne dolgozni, azonnal jött a válasz: Jereván. Amire azonnal igent mondott. Ez a ház is beleillett karrierjének eddigi állomásaiba, ahol mindig az adott ország nagy és ikonikus szállodáiban dolgozhatott. A pesti Marriott elődje volt az első nyugati nemzetközi lánchoz tartozó magyarországi hotel, a jereváni Armenia Hotel, az Intourist utazási iroda egyik ékköve pedig Örményország, sőt az egész Kaukázus emblematikus szállodája, miközben az Olympic Renaissance, amelyből a moszkvai Marriott lett, az orosz főváros első nyugati és a régió legnagyobb nyugati szállodája volt. Amolyan város, a városon belül, amelyet a nyugati sztenderdek mellett a keleti vendégszeretet is áthatott.
– Örményországban felemelő élmény volt, ahogy az ember a kevesebbet is megtanulja értékelni. A mindennapokat áthatja a kereszténység ősisége, hiszen egykoron az örmény királyság volt az első keresztény királyság. Igaz, az emberek többsége nem mondható jómódúnak, mégsem beszélnék szegénységről, mert a hihetetlen lelki összetartás és a barátság lelkileg gazdaggá teszi az embereket, Ezt tükrözi az is, hogy a sziklába vájt templomok egyszerűek, puritán módon közelebb hozva a hitet az emberekhez. Mindezt pedig teljessé teszi a mediterrán emberek vendégszeretete, ami igazán kellemes hellyé teszi a messzi országot. Az örmény és a magyar nép történetében többféle párhuzamot is vonhatunk, de mi szerencsére turisztikai szempontból jobban ki tudjuk használni azokat az értékeket, amelyeket a történelem viharai nálunk megteremtettek. Igaz, az adminisztrációnak már csak a szovjet időszak miatt is nagy hagyománya van, de az adott szó értéke arrafelé mindennél többet ér.
Örményország után Moszkva volt a következő állomás. Három év után azzal hívta fel a szállodalánc regionális igazgatóját, hogy immáron egy új ház megnyitásánál szeretné kipróbálni magát. A válasz Moszkva volt. Így került a jereváni 226 szobás szállodából a 487 szobás hatalmas kongresszusi termekkel rendelkező, 40 millió dolláros összforgalmú moszkvai szállodába. Ezzel kapcsolatban a legnagyobb kihívás az volt, hogy amíg az örmények vendégszeretők és beszédesek, addig Moszkvában igaz a mondás: ha egy orosz a barátod lesz, az egy életre szól, de hosszú az út, ameddig eljutsz odáig. Olyannyira, hogy még kérdezni is meg kell tanulni ahhoz, hogy valaki legalább a szükséges alapinformációkat megkapja. A szakember ugyanakkor azt tartja: mindent el lehet adni, ha az ember hisz benne. Ez vezérelte akkor is, amikor tudta, hogy az új tulajdonoshoz került moszkvai házról hamarosan lekerül a Marriott felirat. Jóleső érzéssel töltötte el ugyanakkor az, hogy a kollégák az új cégér alatt tovább dolgozhattak, a legjobbakkal pedig hozzákezdhetett a nyolcadik moszkvai Marriott megnyitásához. Az új, 234 szobás, stratégiai jelentőségű ház az első Marriott központi menedzsmentű moszkvai szálloda, mely ráadásul közvetlenül a városközpont és az expó negyed mellett, az amerikai és az angol nagykövetség szomszédságában található.
– Azt gondolom, egy olyan ház megnyitását kaptam feladatul, amely minden elemében a legmodernebb technológiát ötvözi a Marriott eleganciájával – elemez az igazgató. Persze még rengeteg a feladatunk a nyitásig, de ebben a feleségem tapasztalatai is segítenek, aki – mivel a szakmai kihívás nem hagyta nyugodni – miközben én a távolban dolgoztam, Magyarországon executive housekeeperként részt vett a balatonalmádi Ramada, majd a Boscolo Budapest és ott a Luxury Residences, valamint a Buddha Bar Hotel megnyitásában. Szerencsére azóta már a második gyermekünk is megszületett, így a család már Moszkvában együtt élheti meg az új hotel a Marriott Novy Arbat megnyitását.
Érsek M. Zoltán
Legyél az első hozzászóló "Aki Moszkvába ment szállodát nyitni" című cikkhez