Aki Moszkvába ment szállodát nyitni

Annak, aki egy nagy nemzetközi szállodaláncnál épít karriert, olykor különleges helyszíneken kell bizonyítania tudását. Cserébe olyan különleges feladatok, élmények és sikerek is adódnak, amelyek egy életre szólnak.

– A vendéglátó-ipari főiskola elvégzése közben, 2000-ben, a kor szokásainak megfelelően felszolgálóként kezdtem – kezd mesélésbe Kosánszky Zoltán. – A helyszín meghatározó volt, hiszen a legendás Duna-parti InterContinentalból lett Hotel Marriottba kerültem, amely az akkor kevés nálunk jelenlévő nyugati szállodalánc egyike volt. Kilenc év alatt innen indulva lettem a csoportos értékesítés, majd a rendezvényszervezés vezetője. 2009-ben kerültem Örményországba, Jerevánba, majd 2012 őszén Moszkvába a Marriottba, ahol az utolsó három hónapban megbízott igazgatóként vettem részt az Olimpia Stadionnál lévő, a Marriott-lánchoz tartozó Renaissance szálló leszerelésében, amelyet az épület új tulajdonosa, saját a szálloda csoportja tagjaként, Azimut Hotelként üzemeltet tovább.

Konsánszky Zoltán úgy érzi, az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb tapasztalata az, hogy a jó szállodás mindig tud hallgatni. Úgy, ahogy az angol, a kétféle hallgatni ige árnyalatait érzékeltetve mondja: Everyone can listen, not everyone hears – vagyis mindenki tud hallgatni, de nem mindenki képes meghallani a másikat és figyelni rá, ami pedig azért is fontos, mert gyakran egy ki nem mondott szó többet jelent annál, mint amit valójában hallunk. A másik, ami beleivódott, a mosoly és a kedvesség, mint alapelvárás. Ami számunkra, magyarok számára relatív kategória. Ha Nyugatról nézzük az itthoni gyakorlatot, akkor van még mit javítani, de ha Keletről, akkor már egész jónak tűnik a helyzet.

– Ahhoz a szerencsés korosztályhoz tartoztam, amely akkor került a Marriottba, amikor még ott dolgoztak az intercontinentalos alapítók, miközben már a marriottosok tudását is magamba szívhattam. Az is nagy lehetőség volt, hogy akkor lettem rendezvényigazgató, amikor 2006-ban a klasszikus intercontis nagy báltermet is átalakítva, a legmodernebb technolóógiaii hátteret felhasználva, egy modern, tizenhat rendezvénytermes konferenciaközpontot alakítottunk ki. A régi bankett csapat tagjai a friss erőkkel kiegészítve, szinte megtáltosodtak, ami a bevétel-növekedésben is megmutatkozott. 2008-ban mi rendezhettük meg a Marriott európai igazgatói konferenciáját, majd a NATO-konferenciát, utána pedig a mi házunk adott otthont a Marriott központi értékesítési egyetemének. Ezt a három kiemelt, nagy rendezvényt, a szokásos üzletmenet mellett bonyolítottuk le. Ekkor úgy éreztem, ezen a területen elértem a csúcsot és szükségem van arra, hogy a szakmai továbbfejlődés érdekében világot lássak, más kultúrákat is megismerjek.

Szerencsés helyzetben volt, mert amikor a szállodalánc regionális kereskedelmi igazgatójának megemlítette, hogy ismét az értékesítés területén szeretne dolgozni, azonnal jött a válasz: Jereván. Amire azonnal igent mondott. Ez a ház is beleillett karrierjének eddigi állomásaiba, ahol mindig az adott ország nagy és ikonikus szállodáiban dolgozhatott. A pesti Marriott elődje volt az első nyugati nemzetközi lánchoz tartozó magyarországi hotel, a jereváni Armenia Hotel, az Intourist utazási iroda egyik ékköve pedig Örményország, sőt az egész Kaukázus emblematikus szállodája, miközben az Olympic Renaissance, amelyből a moszkvai Marriott lett, az orosz főváros első nyugati és a régió legnagyobb nyugati szállodája volt. Amolyan város, a városon belül, amelyet a nyugati sztenderdek mellett a keleti vendégszeretet is áthatott.

– Örményországban felemelő élmény volt, ahogy az ember a kevesebbet is megtanulja értékelni. A mindennapokat áthatja a kereszténység ősisége, hiszen egykoron az örmény királyság volt az első keresztény királyság. Igaz, az emberek többsége nem mondható jómódúnak, mégsem beszélnék szegénységről, mert a hihetetlen lelki összetartás és a barátság lelkileg gazdaggá teszi az embereket, Ezt tükrözi az is, hogy a sziklába vájt templomok egyszerűek, puritán módon közelebb hozva a hitet az emberekhez. Mindezt pedig teljessé teszi a mediterrán emberek vendégszeretete, ami igazán kellemes hellyé teszi a messzi országot. Az örmény és a magyar nép történetében többféle párhuzamot is vonhatunk, de mi szerencsére turisztikai szempontból jobban ki tudjuk használni azokat az értékeket, amelyeket a történelem viharai nálunk megteremtettek. Igaz, az adminisztrációnak már csak a szovjet időszak miatt is nagy hagyománya van, de az adott szó értéke arrafelé mindennél többet ér.

Örményország után Moszkva volt a következő állomás. Három év után azzal hívta fel a szállodalánc regionális igazgatóját, hogy immáron egy új ház megnyitásánál szeretné kipróbálni magát. A válasz Moszkva volt. Így került a jereváni 226 szobás szállodából a 487 szobás hatalmas kongresszusi termekkel rendelkező, 40 millió dolláros összforgalmú moszkvai szállodába. Ezzel kapcsolatban a legnagyobb kihívás az volt, hogy amíg az örmények vendégszeretők és beszédesek, addig Moszkvában igaz a mondás: ha egy orosz a barátod lesz, az egy életre szól, de hosszú az út, ameddig eljutsz odáig. Olyannyira, hogy még kérdezni is meg kell tanulni ahhoz, hogy valaki legalább a szükséges alapinformációkat megkapja. A szakember ugyanakkor azt tartja: mindent el lehet adni, ha az ember hisz benne. Ez vezérelte akkor is, amikor tudta, hogy az új tulajdonoshoz került moszkvai házról hamarosan lekerül a Marriott felirat. Jóleső érzéssel töltötte el ugyanakkor az, hogy a kollégák az új cégér alatt tovább dolgozhattak, a legjobbakkal pedig hozzákezdhetett a nyolcadik moszkvai Marriott megnyitásához. Az új, 234 szobás, stratégiai jelentőségű ház az első Marriott központi menedzsmentű moszkvai szálloda, mely ráadásul közvetlenül a városközpont és az expó negyed mellett, az amerikai és az angol nagykövetség szomszédságában található.

– Azt gondolom, egy olyan ház megnyitását kaptam feladatul, amely minden elemében a legmodernebb technológiát ötvözi a Marriott eleganciájával – elemez az igazgató. Persze még rengeteg a feladatunk a nyitásig, de ebben a feleségem tapasztalatai is segítenek, aki – mivel a szakmai kihívás nem hagyta nyugodni – miközben én a távolban dolgoztam, Magyarországon executive housekeeperként részt vett a balatonalmádi Ramada, majd a Boscolo Budapest és ott a Luxury Residences, valamint a Buddha Bar Hotel megnyitásában. Szerencsére azóta már a második gyermekünk is megszületett, így a család már Moszkvában együtt élheti meg az új hotel a Marriott Novy Arbat megnyitását.

Érsek M. Zoltán

Legyél az első hozzászóló "Aki Moszkvába ment szállodát nyitni" című cikkhez

Szólj hozzá

Your email address will not be published.


*